Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Simmer freeride segel!?

  • Simmer freeride segel!?

    Publicerad av jpo på 17 mars, 2008 vid 20:02

    Behöver ett freeridesegel på runt 7,5-8 kvm. Är det nån som har erfarenhet av Simmers Spark, x-type 2, 3-xc etc?. Eller tips om likn. från andra märken.
    JPO

    johanc svarade 16 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    17 mars, 2008 vid 20:40

    Jag har föregångaren till spark, Zero-five.

    Jag som inte är så kräsen och mest vill ha ett segel som är lätt, går igång rätt tidigt tycker att det är klockrent 🙂 Billigt, lätt att rigga och ser bra ut ;).

  • johanc

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 14:57

    Jag har ett zero5 6.9 som jag aldrig fått att se snyggt ut eller egentligen gå bra. Har riggat på en Gun C55 mast och aldrig fått bra buk på det. Köpte sen ett NP Saber 7.2 och är helnöjd med det. Jag upplever det som mycket stabilare och mer lättriggat men det är ju jag. Smaken är som baken; delad.. Eller som vi säger i Kalmar: Som röven; klöven

    MVH

    JohanC

  • swe-496

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 15:04

    @JohanC 452587 wrote:

    Jag har ett zero5 6.9 som jag aldrig fått att se snyggt ut eller egentligen gå bra. Har riggat på en Gun C55 mast och aldrig fått bra buk på det. Köpte sen ett NP Saber 7.2 och är helnöjd med det. Jag upplever det som mycket stabilare och mer lättriggat men det är ju jag. Smaken är som baken; delad.. Eller som vi säger i Kalmar: Som röven; klöven

    MVH

    JohanC

    Tänkte på det du skrev om ditt Zero5, att det inte funkar som du vill kan ju bero på att det inte funkar med GUNmasten.

  • booman

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 16:35

    @Tim.Eriksson 452489 wrote:

    Jag har föregångaren till spark, Zero-five.

    Jag som inte är så kräsen och mest vill ha ett segel som är lätt, går igång rätt tidigt tycker att det är klockrent 🙂 Billigt, lätt att rigga och ser bra ut ;).

    Jag har ett Spark 6,5 -07, köpte i höstas. Och kan bara instämma med ovan.
    Väldigt lätthanterat och bra drag…
    Har ett zero7 8,5 ,samt haft några fler. Men inget så lätthanterat som detta.
    Är supernöjd med det och kan varmt rekommenderas.

    Köpte mitt på Surfspot.se som har dem till kanonpris

    Mvh

    /BooMan

  • svenne

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 16:40

    Lätt å lätt, jag vet inte…
    Att några av er inte får zero five eller seven att “se bra” ut när ni riggar kan bero på att ganska många av dem har riggvärden som inte stämmer med verkligheten. Kontrollera med Simmers segelarkiv och värdena för luff och bom skiljer med största sannolikhet. Zero-seglen är riggbara på i princip vilken mast som helst.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 17:32

    jag har en x-type 6.9 som är ganska skön, det är liksom ett ganska stabilt snabbt segel som ändå är skönt att duckjippa och köra oldshool fs med, rekomenderas

  • tim-eriksson

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 17:52

    Jag har ett zero-five 6.9 och rigger den på en 450 fiberspar 40%. Ser bra ut och känns bra enligt mig och min far.

    Så det går nog att få dem bra 🙂

  • jpo

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 20:38

    Ska nog ändå titta närmare på Simmer!.
    JPO

  • johanc

    Medlem
    19 mars, 2008 vid 10:26

    @Svenne 452609 wrote:

    Lätt å lätt, jag vet inte…
    Att några av er inte får zero five eller seven att “se bra” ut när ni riggar kan bero på att ganska många av dem har riggvärden som inte stämmer med verkligheten. Kontrollera med Simmers segelarkiv och värdena för luff och bom skiljer med största sannolikhet. Zero-seglen är riggbara på i princip vilken mast som helst.

    Det vete f-n… Jag lyckades alldrig att få någon vidare buk i seglet ens med nedhal tills det fladdrade ned till bommen. Jag tror att masten helt enkelt inte passade vilket ju är skälet att jag angav vilken mast jag använt. Har ett gammalt Zero5 billigt till salu i sommar alltså…

    JohanC

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Simmer freeride segel!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.