Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer FSW luftskruv

  • Simmer FSW luftskruv

    Publicerad av hanlar på 26 juni, 2014 vid 05:18

    Jag har köpt en beggad Simmer FSW 85a tror det är en 2011 el möjligen 2012. Jag hade inte sett en goretex luftskruv innnan så jag lyckades naturligtvis sabba den när jag skulle skruva ur den. Jag har limmat den men är lite nojjig att den ska ta vatten så jag har tejpat över hålet med gaffa varje gång jag seglar.
    Skulle dock vilja byta till en riktig skruv – litar inte riktigt på den där goretex saken – men det kanske jag borde?
    Problemet är att dimensionen verkar lite udda. Alla skruvar jag hittat är ca 8 mm och goretexen verkar vara 10-11 mm ca. Har hittat lite pluggar på nätet som verkar kunna passa men inte en enda skruv.
    Nån som har tips på var man kan köpa en vanlig luftskruv eller en ny goretex som passar i denna bräda?

    hanlar svarade 9 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • styret

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 06:36

    Dr Ding har en som passar perfekt…

  • dr-masse

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 07:03

    Ring Surfers i Varberg så löser de det.

    Ola H. vet givetvis vad som behövs.

  • hanlar

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 07:06

    Bra idé Styret. Hur ofta luftar jag egentligen? Limma igen skiten… Eller en vinkork?

  • hanlar

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 07:10

    Kollade surfers sida men dom hade bara 8mm:arn. Du har rätt, slår dom en signal så löser det sig..

  • jester

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 08:06

    Varför skruvade du ut den? Det är ju grejen med en Gore-tex skruv att man slipper bry sig om den…

  • bjornen

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 08:10
  • hanlar

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 08:14

    @Jester 724426 wrote:

    Varför skruvade du ut den? Det är ju grejen med en Gore-tex skruv att man slipper bry sig om den…

    Ja det kan man ju tycka är puckat förstås! Jag hade dock aldrig sett en sån så jag var ju bara tvungen att pilla på den förstås! Det såg ut som ett lock så jag pillade med en skruvmejsel och lyckades såklart spräcka den. Typiskt mig. Jag kollade iofs runt lite på nätet och det verkar vara rekommenderat att byta den varje år så det var kanske ändå läge att byta den. Jag tycker konstruktionen på den ser lite smäckig ut så jag skulle nog ändå vilja byta den mot en vanlig luftskruv.

  • hanlar

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 08:17

    @Bjornen 724428 wrote:

    Kanske denna passar? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=50-159-20&toc=0&q=Membrane+

    Se där Björne! Den ser ju ut att passa. Ska kolla upp den.

  • jester

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 08:17

    En av mina brädor med Gore-tex saknar plaslocket, men fungerar ändå. Membranet sitter ju en bit längre ner. Men jag har iofs ingen Simmer, utan Carbon Art, så det kanske inte är samma konstruktion.

  • hanlar

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 08:28

    Jag råkade stoppa skruvmejseln under “fel kant” – dvs inte lockets kant utan skruvens kant. Så jag knäckte bort skallen på den. Jag har limmat ihop den igen så den ser tät ut och locket finns kvar men jag litar inte riktigt på den. Därför har jag säkrat med gaffa också.

  • hanlar

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 18:27

    Ringde Surfers. Dom skickar en ny goretex luftskruv – gratis. Det var inget garantiärende utan bara goodwill. Det är service det!

  • ola-h

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 20:18

    Schysst. Egentligen behöver man ett specialverktyg för att skruva i den. Det är inte meningen att den skall skruvas ut. Smörj gängan med silikon så kan du nog dra i den för hand. Men använd inte tång om du inte är tångarnas Michelangelo, för då är det enkelt att bryta sönder den. Man kan göra et verktyg själv. Kan beskriva hur imorgon. Måste bara hitta en luftskruv först att testa på.

  • hanlar

    Medlem
    26 juni, 2014 vid 20:25

    Oj är det så avancerat. Ja jag tyckte att det var svårt att känna hur hårt man ska dra den. Tacksam för hjälp med tips om verktyg.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer FSW luftskruv

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.