Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer mast -dålig passform

  • Simmer mast -dålig passform

    Publicerad av rookie på 11 oktober, 2007 vid 19:24

    Köpte en ny Simmer SC (made in China) som har väldigt dålig passform mellan över- och underdel. Den har spelpassning utan det minsta grepp. Detta leder till att det blir svårt att rigga på och av.

    Nu till frågorna:
    Ska jag reklamera för en sådan “skitsak”?

    Det bör gå att bygga upp något själv med epoxyspackel men jag tycker att en så pass dyr mast skall vara kvalitetsäkrad. Om man inte reklamerar får inte Simmer veta att de måste styra upp processerna hos sina underbetalda kineser som saknar kvalitetskänsla.

    Har någon annan här upplevt detta?

    snaffe svarade 16 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    11 oktober, 2007 vid 19:32

    jag lämnade tillbaks en sådan mast tidigare i år och tog pengarna tillbaks. väldigt många om inte alla av simmers master har dålig passform och är lite smått ovala. Vad jag har förstått så ska det dock inte påverka kvalitet eller prestation.

  • kinetic

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 19:34

    Skumt…har 2 st Powerex Kol 100% master med mycket tight passform o ingen nämnvärd skillnad i diameter vid delningen…Har för mig att de e Powerex som tillverkar Simmers master, eller har de månne bytt tillverkare??

  • stewen

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 19:42

    Det är samma sak med mina simmermaster. Men av en egendomlig anledning så har de blivit bättre passform efter jag använt dem ett tag.

  • svanten

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 19:42

    Har själv tre sc6-master som jag tycker är grymt bra och prisvärda. Aldrig upplevt att det skulle vara dålig passform utan snarare vara bra kvalitetsmaster.

  • poppo

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 20:16

    har inga problem med mina tre SC-RDM.

  • rookie

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 20:50

    Jag ska ringa SP och kolla med dem om jag kan få byta.

    Det jag är rädd för att man missar att checka att den är helt ihop och man knäcker den vid nedhal eller att man klipper hål i mastficka när den går ihop.

    Tack för hjälpen!

  • frisk

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 14:30

    Har haft samma problem med min SC-6 Simmer. Tog kvistlack som är supertunn och la på några lager och det blev mycket bättre.
    Men……
    Att inte bara Simmer har det problemet är tydligt – på NeilPryde´s hemsida kan man se riggningsvideo där killen poängterar vikten av att kolla att mastdelarna verkligen sitter ihop, Neil Pryde har tydligen en märkning på maststrumpan som ungefär markerar var skarven hamnar så att man med fingrarna kan kontrollera detta.

  • snaffe

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 14:37

    Sätt en bit silvertejp när du satt ihop masten innan du trär in den i seglet så slipper du problemet. Skyddar också så att du inte får in sand. Hur lätt som helst att ta av efter du seglat. Funkar bra för mig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer mast -dålig passform

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.