Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing simmer och rdm?

  • tbsurf

    Medlem
    19 november, 2014 vid 10:47

    guess not..

  • henryk

    Medlem
    19 november, 2014 vid 15:47

    nää – verkar inte bli nån stockholmstråd det här 😀

  • tbsurf

    Medlem
    20 november, 2014 vid 08:17

    mm viss skillnad mot Anders slalomsida, verkar va där det händer;)

  • henryk

    Medlem
    20 november, 2014 vid 08:26

    Exakt …. oavsett rdm el inte:

  • tbsurf

    Medlem
    20 november, 2014 vid 08:42

    jag kommer va där med rdm

  • glader

    Medlem
    20 november, 2014 vid 10:42

    Ser att du ofta frågar om rdm tbsurf. Vad är anledningen?

  • tbsurf

    Medlem
    20 november, 2014 vid 11:15

    Hej Fredrik, anledningen till min fråga här på konfen är att jag vet att det är flera här som är direkt inblandade i utvecklingen av simmer. Och ifall rdm varit på tapeten så vore det väldigt intressant att höra något om det.

    För min del handlar det för det första om en säkerhetsgrej. Har paserat 50år (med marginal) och vet inte om jag klarar en “sdm-simtur” längre…

  • glader

    Medlem
    20 november, 2014 vid 11:25

    Tack Tom, ok så färre mastbrott är det som hägrar…

  • ola-h

    Medlem
    20 november, 2014 vid 11:55

    Jag har inte koll på race och slalomprylarna men det finns lite enklare Simmer cam-segel som kan köras på rdm. 2xc. Har ett själv men har inte hunnit testa än.

  • henryk

    Medlem
    20 november, 2014 vid 12:14

    Intressant är väl kanske själva profilen, vad händer med sdm kontra rdm när ‘leading edge’ blir tunnare… Har alltid trott ( utan närmare eftertanke som vanligt:)) att hela iden med slalomseglets breda mastficka var att att skapa en effektivare profil (inte bara minska motståndet) … ?
    Fast detta kanske egentligen har mindre betydelse i de relativt låga hastigheter det rör sig om jmf med en flygplansvinge tex…?

  • glader

    Medlem
    20 november, 2014 vid 12:22

    Huvudparametern måste väl vara vikten? Att en rdm enligt fysiken blir för tung om den skall ha samma spänst som en sdm. Det går kanske att leva med i små storlekar (där det också funnits/finns rdm), men i stora blir det väl inte formel 1 längre och då gör man det inte till sina formel 1-segel.

  • tbsurf

    Medlem
    20 november, 2014 vid 13:10

    Tack Ola, den ska det bli intressant att höra mer om.

  • henryk

    Medlem
    20 november, 2014 vid 13:53

    Vikt/styvhet har förstås format sdm masten från början…Men om det hade varit fördelaktigt med en tunnare mast på ett race-segel rent profilmässigt, så finns ju en hel del annat att vinna, – smalare mastficka, lägre vikt, hanterbarhet, som kan kompensera för den högre vikten. Teoretiskt sett skulle ju en riktigt tunn rdm göra den breda fickan helt onödig… verkar som vi är på väg åt det hållet nu, rdm avänds i större och större längder/segelstorlekar… men det är förstås antagligen enbart pga hållbarhets och hanterbarhetsskäl !?

  • glader

    Medlem
    20 november, 2014 vid 14:41

    Jag har kommit ut på mycket tunn is…

    Du kan säkert ha rätt henryk, det kan säkert finnas andra parametrar än vikt i detta.

    Gissar ändå att vikten är den avgörande parametern. Annars borde vi sett fler race rdm för längesedan.

  • henryk

    Medlem
    20 november, 2014 vid 14:46

    Samma här ;-). Sökte en del, finns ju en massa skrivet om rdm/sdm – fast hittade inget om just profilaspekten… kanske helt ointressant i praktiken… Undrade bara eftersom tb så gärna vill ha rdm 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing simmer och rdm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.