Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Simmer Race 2015 bra segel?

  • Simmer Race 2015 bra segel?

    Publicerad av mcrill på 20 februari, 2016 vid 15:19

    Hej! Är det någon som vet om Simmer Race seglen 2015 är bra segel? Vore mycket tacksam för ett utlåtande. Bättre/sämre än tidigare år? Bottendrag, topphastighet, mm, mm.
    Tack på förhand!:confused2:

    mcrill svarade 8 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • bulanb

    Medlem
    21 februari, 2016 vid 14:22

    Seglar på Simmer SCR 2013 och 2014. Svårt att säga vad som är bra och vad som är bäst. Förmodligen är NP bättre om du seglar på riktigt hög tävlingsnivå.
    Men Simmer seglen är lätt riggade och vad det gäller cambers så roterar de lätt. Jag seglar ca 50-60 dagar/säsong och seglen har hållet förvånansvärt bra. Bra Speed men kanske lite sämre bottendrag.
    Tror att 2015 är ytterligare lite bättre men det har jag inga belägg för då jag inte seglat den årsmodellen.

  • swe-119

    Medlem
    22 februari, 2016 vid 16:37

    Hej, Jag och min son Axel kör Simmer SC Race 2015. Vi tävlar nationellt och en del internationellt. Vi har även haft 2011,2012,2013,2014. Vi har 6,2 till 9,0. Fram till 2014 har det skett små förbättringar för varje år. I och med 2015 tar man tagit ett stort steg i intressant riktning som de bygger vidare på 2016. Fokus har glidit från max topphastighet (simmar har alltid varit snabba) till max snabbhet runt en slalombana, då gäller även andra paramatrerar. Förutom topphastighet vill man ha ett segel som accelererar snabbt och klarar stort vindregister. Tillsammans med SC11 mast blir seglet helt underbart att segla. Himla bra tryck framåt, samtidigt mycket komfortabelt. Och bevisligen går de snabbt runt en slalombana på svenska vatten :-). Rent designmässigt ser man skillnader i att akterliket är mycket tightare, Något djupare buk under bommen. Materialet i mastfickan är styvare.
    Till kommande säsong kör vi mix mellan 2015/2016.
    Du lär inte bli besviken 🙂
    Mvh
    Peter

  • mcrill

    Medlem
    23 februari, 2016 vid 15:16

    Tack för infon. Köpte 6,2 – 9,0 idag, lätt beg. Och nu är jag surfsugen!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Simmer Race 2015 bra segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.