Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer rigg guide?

  • Simmer rigg guide?

    Publicerad av Oregistrerad på 15 september, 2006 vid 12:59

    Har inte Simmer någon rigg guide utlagd på nätet? Om jo, vart i pörskans hittar man den då?

    /Simon

    alexullared svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • stinger

    Medlem
    15 september, 2006 vid 13:01
  • Oregistrerad

    Gäst
    15 september, 2006 vid 13:18

    Kanoners………å tack för de!
    Inte direkt en flashig guide men dock =)

  • frisk

    Medlem
    16 september, 2006 vid 11:43

    Fina segel men svårt att följa rigg-guiden eller för den delen det som står på seglet. En anledning till det tycker jag är variotoppen – varför har man det fortfarande när de flesta andra segeltilverkare har fast topp? Variotoppen gör det ju svårt att veta hur långt man ska sätta förlängaren – för det finns ingen markering som talar om var t.ex lufflängd 430 är. 5 mm mer eller mindre nedhal har ju stor påverkan på seglets form och funktion och här blir det ju extra riggtid innan man får till det rätt
    Hade ett ZeroFive som funkade mycket bättre tack vare fast topp……

    Dessutom verkar min Prydebom funka med måttangivelserna när jag riggar Prydesegel men skiljer en hel del mot vad som står rekommenderat på Simmerseglen för att seglet ska sitta snyggt och rotera bra.

    Som extra lök på simmerlaxen är båda mina master ( SC6 430 och SC8 460 ) 1 cm längre än vad de borde vara alltså 431 resp 461 cm.

    Kort sagt, simmer riggas med känsla och erfarenhet , funkar då mycket bra men kunde ha gjorts lite mer användarvänligt på enkelt sätt. Finns säkert de som har hittat bra riggmetoder för simmerprylar , vore intressant att få lära sig knepen

  • alexullared

    Medlem
    16 september, 2006 vid 15:24

    har också lite problem med att rigga min simmersegel bra. har två stycken x-flex. men tycker att de känns lite döda och tråkiga att segla med. det segel jag jämför med är ett lite större neil pryde core. tycker detta segel känns mer dynamiskt och förlåtande. är väl lite olika typer av segel men hur ska man rigga för att få simmerseglena lite mer levande?

  • herodude

    Medlem
    16 september, 2006 vid 16:39

    mmm simmers siggmanualer är mer som riktlinjer… kikar lite i dem första gången, men sen går jag på känsla helt fullt ut, efter några gånger vet man exakt hur seglet ska se ut när det är grymmt:D

  • doc

    Medlem
    16 september, 2006 vid 18:32
    AlexUllared wrote:
    har också lite problem med att rigga min simmersegel bra. har två stycken x-flex. men tycker att de känns lite döda och tråkiga att segla med. det segel jag jämför med är ett lite större neil pryde core. tycker detta segel känns mer dynamiskt och förlåtande. är väl lite olika typer av segel men hur ska man rigga för att få simmerseglena lite mer levande?

    Första tipset är mer nedhal och mindre uthal. (Fast det kanske du redan provat?
    När det är riktigt byig vind riggar jag med en mjukare mast (lång förlängare) och mycket buk. Då drar seglet tidigt men flexar ut mer i byarna.

    Det lustiga är att jag också hade ett NP Core 6.2 tidigare och kom aldrig överens med det, snarare det sämsta segel jag haft. Det visade sig att det inte trivdes särskilt bra på den X5-mast jag hade. På Powerex RDM (vilket NP hävdade inte alls skulle funka) blev det dock ett hyfsat trevligt segel. Det kan alltså löna sig att låna kompisarnas master o testa vilken känsla man föredrar.

  • alexullared

    Medlem
    25 september, 2006 vid 15:50

    får väl dra ännu mer dedhal då. men brukar försöka dra som dert står på seglena.

    Men kan ju vara masten också en hel del kanske. kör på en billig 430 poverex mas. kanske borde ha en kortare mast? nu får man ju låta den sticka ut en bit i variotoppen. kanske dax att införskaffa en 400 mast, elelr rentav en 370?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer rigg guide?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.