Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer XD vs. Neil Pryde Expression

  • Simmer XD vs. Neil Pryde Expression

    Publicerad av calle på 10 maj, 2006 vid 16:17

    Hej!
    Jag skall köpa 2 st nya segel ett 5,7 och ett 6,5.
    Valet står nu mellan Simmer XD och NP Expression, då prisskillnaden inte är mycket att tala om (Ca 200:-/ segel) så blir det ännu svårare.
    Jag är mycket nöjd med mina Simmer Crossover vilket ju talar för simmer, men NP är ju alltid NP 🙂

    Någon som har erfarenheter kring dessa segel, kanske till och med testat bägge?

    Mvh Calle
    PS Måste Expression seglas med en X9 mast för att vara bra?

    adde svarade 18 år sedan 9 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • gurra1978

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 17:18

    Tja!

    Jag har ett Simmer XD 5,7 som jag efter ett antal dagar på vattnet med har blivit väldigt förtjust i. Jag kommer köra 5,7 som störst nu och det är inga problem alls. Jag planar verkligen aptidigt med detta med en 100 l freestyle och 100% kolmast. Seglet känns mindre än vad det är då det bara är 175 i bomlängd (kan jämföras mot mitt 5,2 Combat på 173) och lämpar sig mycket bra i många freestylemoves. Jag har haft ett antal Simmer segel tidigare och detta känns bäst av dem alla, samt mer genomtänkt. Här finns alla smådetaljer som är önskvärt på ett segel, bomhöjdmarkeringar, bra rullar, snurra ihop lina, förstärkningar. Det känns i stort sett lika bra kvalitetsmässigt som mina Neilpryde Combat från 06. Om man jämför vid riggning tycker jag dock Neilpryde är vassare, bara att ställa in allt exakt enligt mått och så är det perfekt riggat.

    Slutligen kan jag alltså verkligen rekommendera XD men ett NP är väl aldrig fel det heller. Om det nu är så liten priskillnad (som jag tycker verkar konstigt) så spelar det väl inte så stor roll vad du tar. De är nog två kanonsegel du tänker välja mellan.

    Kolla med S.. om ett utlåtande på NP. Han kör på nya Expression 5,7.

  • manno

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 17:41

    Jag hade ju valt det som passade mina befintliga master bäst.

  • donpedro

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 08:50

    JA det där med mast e ju ett helsike. Men jag har iaf kört mitt NP expression på en gammal neilpryde wave c35 mast vilket kanske inte riktigt e en x9 direkt;) men det har iaf funkat riktigt bra men de e klart en lite styvare mast hade vart trevligt. Bara en liten fundering. Har du kollat in Gun sails segel? Riktigt bra grejjer och mycket förmånliga priser, hade det inte vart för att jag panik köpt beggade segel pga gamla trasiga hade jag utan snack köppt NYA för samma pris som begagnade, då får du lite enklare med mast oxå eftersom den rekomenderade masten inte kostar skjortan.

  • herodude

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 08:58

    hmm har inte kört xd och inte nyaste expression,men jag kan tänka mig att de tä ungefär samma skillnad som innan att de tär lite mer känsla i simmer seglet, så beroende på resten av din linje hade jag valt, neilpryde tycker jag känns styvare och väldigt “krispigt”, jag hade valt simmer om du inte kör neilpryde i resten av linjen för simmers känsla är mumma enligt mig… It’s all about the feeling…

  • snaffe

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 09:14

    Vilken mast är det du kör med på ditt XD-segel?

  • poppo

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 11:13

    Jag kör Simmer XD 6,0 med Simmer SC-RDM 430. Sitter som en smäck. Det är mitt enda XD, sen kör jag Icon i de mindre storlekarna.

    Nu var det tyvärr i oktober jag seglade på grejerna senast så jag kommer knappt ihåg hur det kändes. – VIND NU TACK!

  • tobbe_71

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 19:56

    Tips: http://www.surfshop-keppler.de/ har mycket bra priser på NP Expression från 2005. Kostar ca 250 Euro per segel. Jag har nyligen beställt 5.2 och 5.7, men alla storlekar verkar finnas. Jag behövde bara betala 10 Euro för frakten.

    MVH Tobias

  • adde

    Medlem
    12 maj, 2006 vid 06:11

    För NP brukar gälla att ju större segel, destå känsligare för masten är de. Just expression 5.7 vet jag folk som har fått handla x9 för att få styr på. Beror såklart på vilken annan mast man…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer XD vs. Neil Pryde Expression

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.