Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Sista veckan med is?

  • Sista veckan med is?

    Publicerad av kinetic på 3 mars, 2012 vid 21:33

    Kollade lite på proggen….Verkar som om kylan kommer tillbaka igen dvs runt 2-3 grader dagtid o under nollan de närmsta nätterna. Onsdagen kan bli en bra dag på Horsfjärden, om man kan smita från jobbet. Söderbybrygga borde vara optimalt i sydliga riktningar? Även lördagen ser bra ut! Som sagt jag gissar på att det är årets sista vecka med någorlunda säkra isar…

    tsss svarade 12 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • douglas-l

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 22:01

    Nästa helg på roxen kan bli bra, 3 dm fin is fortfarande och vind på g…

  • vindsokaren

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 13:19

    På fre blir det lite halvdag i jobbväg så Horsfjärden lär väl funka på sydliga vindar.
    Hoppas isen står sig.
    Kul om det blir fler.

  • marden

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 15:31

    onsdag kväll borde vara given o kanske torsdag morgon vid söderbybrygga
    nästan så isen snarare växt än krympt senaste dagarna/nätterna ,eller ??

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 19:14

    Mården – Ja, så kallt som det varit på nätterna kan det inte vara några problem med isen. Den var stenhård även i söndags och därefter kan det knappast ha hänt så mycket. Jag vilar mitt knäckta revben och jobar under hela veckan men jag tror som Du att Horsan blir perfekt både onsdag och torsdag. Det verkar ju finnas uppgifter som säger att man kan gå ut på rätt sida om rännan vid Söderby. Kinabalu har rekat av och har säket bra koll.

  • jan-arrhenborg

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 11:02

    Kommer att segla på Horsan på Muskösidan nu på onsdag skulle tro att man kan ta sig över rännan skall undersöka saken.

  • trimmarn

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 16:09

    Jag tänkte segla Horsan från Söderby brygga. 12-14.30 är planen. Ngn annan som är sugen?
    peder.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 16:27

    Trimmarn – Det går ett par rännor över Horsan! Det är okänt om man kan köra över dessa. Det är därför inte säkert att Du når ut till den stora ytan mitt på fjärden från Söderby. Janne kollar i morgon och har kontakt med Mården.

  • marden

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 18:00

    otroligt att jag var ensam ute idag ,mötte iofs trimmarn på vägen dit men vart var ni andra? går ju knappt att skylla på jobb längre när det ljust nästan till halv sju…
    hoppas ni var på en lika fin is som jag o trimmarn fick njuta av ,den blir nämligen inte bättre än vad den var idag ,helt jämn och alldedes lagom mjuk.
    synd bara att vinden var lite skum ,undra ifall det berodde på att det var så mycket ost i den :confused2: ifal en mig o bullandö som sa oso 8-13m/s men landsort hade sv..
    vilket gjorde den byig o växla från olika håll…
    ssv kommer in mycket bra mellan örarna till söderbybrygga

    dagens naturupplevelse var 18!! st havsörnar på samma ställe ? som blev bra bild med en mobil 🙂
    edit efter lite googling¨på havsörn blev jag klart tveksam till att alla örnarna var havsörnar ? men några av dom var det iafl ..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 19:16

    Mården – Jag förstår att Du undrar var folket var om det var så tomt. Det gäller att passa på när tillfälle ges. Själv tänkte jag vila revbenet en vecka men hoppas kunna ge mig ut med reparerad Hiberna till helgen.

    Det där med örnarna var ju fantastiskt. I området runt Horsan har man mycket goda möjligheter att se havsörn var och varannan gång man är ute. En del kan komma från Muskösidan medan andra kan komma från ett område söder om Östnora där det finns långa grunda vassvikar. Havsörnen skiljer man ganska lätt från vråkar och hökar genom att den är betydligt större. Vanligt är även att den ideligen attackeras av måsar och kråkfåglar.

  • jr555se

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 19:55

    meh… låta båten ligga med motorn i På Vintern!!..
    nåväl hoppas vinden inte tar slut idag så det finns lite kvar till fredag ev. lördag 🙂

    coolt med örnarna.som du säger såkanske inte alla var det men ändå.. magnifika fåglar det där.
    -johan

  • marden

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 20:00

    jodå en havsörn känner jag igen om inte annat på dess storlek och spretiga vingspetsar och det sitter alltid några stycken på isen vid söderbybrygga ,verkar gilla iskanten vid rännorna.
    sen när man kommer farande på isen är dom inte så snabba att lyfta utan jag kommer ganska nära inom 50m
    fast idag var det också ett helt gäng fåglar som svävade på ett typiskt örnvis i blåsten och dom närmsta va havsörnar men jag tyckte några av dom hade spetsigare vingar ,men jag tänkte att det var ungfåglar??

    annars kan den som har tid och ork nog få en fin morgon i morgonbitti på isen även om vinden knappast når dagens nivåer ?
    sen kommer nederbörden och värmen

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 21:19

    Mården – Nu såg jag Dina tider! Grattis till toppplaceringen i mars! Du knep den med en hårsmån över balt-killen.

  • vindsokaren

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 22:28

    Sätter mitt hopp till fredag.
    några kompisar ville prova och åka isbräda så det får bli hemmavatten(kalvfjärden).
    Vet att det är magisk is just nu men inte lätt och avboka precis allt.
    Och Mården hur kom du på plus hemma så snabbt?
    Men så kul som issurf är så får det nog bli lite mindre innebandy nästa år.
    Tror precis som Pelegrin att sporten kommer att växa något.

  • tsss

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 22:52
    vindsökaren;683197 wrote:
    Sätter mitt hopp till fredag.
    några kompisar ville prova och åka isbräda så det får bli hemmavatten(kalvfjärden).
    Vet att det är magisk is just nu men inte lätt och avboka precis allt.
    Och Mården hur kom du på plus hemma så snabbt?
    Men så kul som issurf är så får det nog bli lite mindre innebandy nästa år.
    Tror precis som Pelegrin att sporten kommer att växa något.

    Varför ska du till Kalvfjärden när du har närmare ner till Erstan. Har åkt skridskor på Erstan tre dagar i rad nu, helt suveränt. Åsa samt två killar har varit ute o kört Kitewing flera dagar..

  • radius

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 23:09
    Mården;683161 wrote:
    otroligt att jag var ensam ute idag ,mötte iofs trimmarn på vägen dit men vart var ni andra? går ju knappt att skylla på jobb längre när det ljust nästan till halv sju…

    Mården du är grym på att strö salt i såren. Har tillbringat kvällen med att plugga spanska och kemi med lilltjejen… Glamouröst värre… Hur som helst, härliga bilder och riktigt bra speed såg jag: )

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Sista veckan med is?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.