Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sitt / midjesele?

  • sitt / midjesele?

    Publicerad av brutus på 9 augusti, 2003 vid 16:20

    Morsning,
    Undrar som en flundra, ska jag nu skaffa sitt- eller midjesele?
    Ar ok nyborjare som gillar speta o har just kommit igang med planing o hangsele. Ska nu i de #%*& fotstropparna med…
    e de beroende pa vind eller personlig smak?
    eller racker det med en allround sele – vilken sort i sa fall?
    mvh / Martin tongue.gif

    brutus svarade 20 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • styret

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 17:01

    räcker helt klart med en sele.

    Jag ahr hört många nu på sistone som väljer midjesele för krokens placering. Den hamnar cirka en decimeter högre upp. så midjesele egentligen men eftersom du vekrr intreserad av att racea lite mer så kanske en midjesele med högre krokplacering.

  • fenan

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 18:09

    Kan 0 om sånt men jag tycker att min midjesele funkar kalas… och de e väl lite fjantigt att ha sittsele? confused.gif

  • ola_p

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 18:17

    Röstar för sittsele, det hjälper i början grymt mkt med att få vikten ordentligt i selen. Jag hade det som nybörjare, och rekomenderar det starkt till alla som inte planar runt och gör lite gippar iaf. Men mest är det ju en fråga om tycke å smak. Jag kör numera midjesele för ökad rörlighet, men ska man rejsa så finns det bara ett alternativ… sittsele!

  • oskie

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 19:07

    Jag körde med midjesele från början för att det var lättast. Men sedan när jag fick in tekniken bytte jag till sittsele eftersom det är lättare att “styra riggen” med den… Man kan använda mer kraft för att motverka trycket i seglet. Vilket i min erfarenhet gör att det t.ex. blir lättare att motverka kastfall. (Fick dock ett sjukt kastfall idag i Klagshamn – vinden ökade plötsligt till 12.5 m/s (se denna sida), och jag var fortfarande ute med 7.5an, planade fint men fick en spinout och på något sätt flög jag framåt. Som tur var missade masten nosen på brädan och allt och alla inblandade klarade sig utan skråmor… smile.gif)

    Nackdelen med sittsele är att det är svårare att kroka i och ur.

  • styret

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 19:58

    det roligaste med isttsele är när man seglar i så sjuk planing man inte trodde fanns på sin lilla aslalombräda, och självklart emd små stroppar och cambersegel.
    så helt plötsligt lyfts man upp, ur stropparna och sitter och dinglar med benen fritt i luften ett bra tag. säkert 3-4 sekunder och sen jävlar…

  • brutus

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 11:59

    Ok, nu vet jag lite bättre,
    tack för tipsen!
    Låter som jag ska ta o testa båda innan jag går o handlar.
    Har hittils bara provat midjesele som funkat bra, men det låter som hänget o spetan blir mer intensivt med sittsele?
    Kanske mer relaxat oxå, eftersom man “sitter” mer?
    ska ut nu o testa en polares sittis, men det blåser (som vanligt) klent här i blekinge…
    om jag fattar rätt så sitter kroken lägre på en sittsele = mer häng… men är det lättare att fotstyra oxå då? med go planing alltså…

    mvh /Martin cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 16:06

    ska du racea är sittsele det självklara valet
    /F

  • jerkz

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 17:36

    vad händer om man får kastfall och inte hinner kroka ur sig?! Kanske är bra att verkligen kunna behärska brädan innan man tjackar sele… grin.gif

  • styret

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 17:40

    men får en liten lufttur som kan vara riktigt unerhållande.
    om man inte har några skydd på nägra av sina prylar kan momentet när man simmar tillbaka till sina prylar och tar tag i nosen vara mindre underhållande.

    Men jag skulle helt klart föreslå att börja köra sele tidigt. även om man får sina luftturer så lär man sej otroligt mycket på det. Tror det blir lättare att börja kontrolera brädan med.

  • brutus

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 20:11

    Mors,
    har nu varit ute o akt ett par timmar i en gammal sittsele fran sekelskiftet o tusan gubbar vad det gick fint…
    blir definitivt en sadan sele, tills vidare…
    OK, fick ett par luftturer, men inget allvarligare an ett gott gapskratt o pa skiten igen!
    Daremot var det mycket lattare att beharska som ny pa bradan med sittsele an midjesele (tycker jag) da jag kunde luta mig tillbaka mer o ga mycket snabbare utan obehag. Dessutm var det mycket lattare att falla av nar det kom en kastby (kanske bara jag, men det kandes sa…)
    Att kroken satt langre ner va bara skont!

    Fick ett skymningssurf i 25 gradigt vatten, utan drakt, med solen i ryggen o vind i haret! Samt med lite folk ute pa vattnet o surfade, inte varje dag har i trakten!

    Gott mos!

    tack for tipsen, compadres!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sitt / midjesele?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.