Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sittsele för vågsegling

  • Sittsele för vågsegling

    Publicerad av robin på 15 augusti, 2013 vid 18:05

    Jag är så trött på att trycka ned midjeselen var femte minut för att kunna ha kroken en bit under naveln. Jag funderar på att gå tillbaks till sittsele men har inte använt det på tio år, och har ingen aning om hur modellerna ser ut.

    Selen ska användas både i vågor och till slalombrädan, men till slalom känns det så klart mer naturligt med sittsele.

    Finns det någon sele som funkar till vågsegling och alltså är flexibel och har relativt hög krokplacering? Finns det dessutom någon som inte ser så blöjaktig ut som raceselarna så är det en bonus.

    rabbit svarade 10 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • richardfb

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 20:36

    Jag bytte till en kitesele, glider inte upp något! Kanske var min vindsurf sele kass, eller så håller sig kiteselarna nere bättre, jag vet inte, bara en idé!

  • dr-masse

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 08:40

    Inväntar TWS svar på detta…

    Men klart att det går, det gjorde ju bland annat Vidar Jensen inte helt utan framgång. Men jag tror att du kommer att sakna den rörlighet och snabbare i- och urkrokning som en midjesele oftast ger.

    Kanske en midjesele med bättre passform kan vara värd att testa? Drar ner min ganska sällan, oftast efter någon vurpa. Vissa seglare (typ Mussolini) har ju selen nästan löjligt löst och långt ner, så man kanske kan köra på ett lite annat sätt oxå?

  • canoya

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 08:54

    Jag tycker att det är i förhållanden med dålig vind när man står och plöjer som midjeselen åker upp. Om man har tryck i seglet är det inget problem.

    Jag växlar mellan midje- och sittsele beroende på hur stort segel och vilken bräda jag använder.

  • jesper-b

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 09:24

    hotsailsmaui Waveseat: http://www.hotsailsmaui.se/?page_id=66

    /JB

  • bicless

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 19:03

    På de flesta dakine selarna kan man justera krokhöjden typ reflex. Sen att dakine håller bra kvalle är ju inte fel.

  • robin

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 19:29

    Tack för svaren!

    Jag håller med om att problemet är störst när man får stå mycket och guppa, men det gör man ju rätt mycket under ett normalt surfpass, i alla fall jag.

    Masse, vad gäller bra passform så kan det säkerligen bli bättre, men eftersom min överkropp saknar alla tendenser till V-form så känns det omöjligt att en midjesele ska kunna sitta på plats på höften. Även jag väntar med spänning på TWS, men jag har kikat lite på hans lösning och tycker inte att den känns särskilt bra. Kanske värt att prova ändå.

    Hot-selen kanske kan vara något? Jesper, vad är det som gör den lämplig för vågor? Är den extra mjuk eller så? Annars kan ju en Dakine också vara bra så klart.

  • jesper-b

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 20:18

    Mjuk, smidig (klart mjukare än alla race-selar jag någonsin klämt på, men även jämfört med många midjeselar) och kroken relativt högt än på en race-sele. Krokhöjden varierar så klart även mellan race-selar, Hots Waveseat har dock kroken klart högre än t ex min NP race-sele som jag använder (använde) när jag seglar(de) formula. /JB

  • rabbit

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 12:21

    @Robin 714627 wrote:

    eftersom min överkropp saknar alla tendenser till V-form så känns det omöjligt att en midjesele ska kunna sitta på plats på höften.

    Dave White, numera fd speedguru?, uttalar sig ju i om valet mellan sittsele och midjesele i någon instruktionsvideo;
    “If you don’t have a waist, you dont have a choice.”

    😉

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sittsele för vågsegling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.