Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Size och typ av bräda

  • Size och typ av bräda

    Publicerad av krixa på 13 maj, 2009 vid 12:25

    Känns som att man postar gröngölingsfrågor här var och varannan dag. De som orkar ta sig tid är värda minst varsinn guldstjärna!

    Vad för typ av bräda är lämpligt att börja med? Är det endast flexen som skiljer freestyle mellan freeride för att kunna göra fetare hopp och mjukare landningar med freestyle-brädan, eller något annat också?

    Vad för längd och bredd är lagom? Helst vill man ha något som man inte växer ur för fort.. men jag läste om att man börjar med större för att man ska kunna plana under svagare vind osv.. Jag väger runt 68.

    Såg den här annonsen nyss: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22685/cat/10 t.ex.

    skotten svarade 15 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • neven

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 13:03

    Jag tror säkert du kommer att få lite olika svar på det där…. Men här är min tankar iaf

    Storlek: Nånting 128-134 borde va lagom
    Flex: Mer flex ger generellt sett “skönare” tur och bättre för chop men ger mindre pop
    Rocker (hur bananformad brädan är när du tttar på den i profil). Mer rocker ger bättre pop och skönare landningar men sämre lättvindsegenskaper och höjdningsegenskaper.

    Tycker nog att man han hoppa över det där med nybörjarbräda egentligen utan köp något vettigt direkt. Sen kommer du inte veta vad du gillar/inte gillar föränn du har kommit igång ordentligt och testat lite olika varianter.

    Annonsen: Recoilen är en grym allroundbräda!

  • gh0st

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 22:34

    Som nyborjare hade jag kopt en brada runt 134 i langd o garna 40+ i bredd. Tycker inte man ska hoppa over nyborjar bradan forsta sasongen. Annars haller jag med neven!

  • skotten

    Medlem
    15 maj, 2009 vid 11:41

    yeah I agree, nick and I both started the same time, and for the first season his noobie gear gave him the edge when learning to ride upwind and all that…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Size och typ av bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.