Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Självstarta (launcha) en bow

  • Självstarta (launcha) en bow

    Publicerad av nilsson på 4 juni, 2006 vid 22:56

    Någon som har något bra sätt att självstarta en bowdrake? Gärna lite videotips!Mvh Bengt N

    walle svarade 18 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • skotten

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 00:36

    stick a big pole in the ground, hook your bar onto it and throw your kite into the air.. hope for the best.

  • eagletech19

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 07:06
    Nilsson wrote:
    Någon som har något bra sätt att självstarta en bowdrake? Gärna lite videotips!Mvh Bengt N

    Det han säger är rätt utom att kasta upp den och hoppas på det bästa:cool2: men ta ett träd eller något som sitter stadig .
    En stolpe på en brygga funkar också bra.
    Du använder din leach sätter den runt stolpen och trär den igenom chickenloopen sen går du bort till kiten och ställer den precis som när du ska ta upp din kite med hjälp.
    Hitta ett läge när den står av sig själv, gå bort till bommen men ta inte i bommen utan i chickenloopen och kroka i sen ta tag i bommen och ta upp kiten som vanligt.

    Lycka till min vän

    Mvh Roger Ö

  • dalen

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 07:34

    Starta den som en C-KITE.

  • denrica

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 07:38

    De flesta bow har bra vattenstart-egenskaper. Dra runt kiten så den får vind med hjälp av linorna och starta kiten genom att dra i en av baklinorna.

    /DJ

  • walle

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 09:50
    Nilsson wrote:
    Någon som har något bra sätt att självstarta en bowdrake? Gärna lite videotips!Mvh Bengt N
    Jag vet inte hur det funkar på andra bowkites men så här gör jag:

    *koppla i hop linorna med kite liggande mot vinden, så som den alltid ska ligga på stranden.

    * se till att ha ganska mycket depower

    *ta bommen och gå i sidled, på samma sätt som du gör när någon ska hjälpa dig att launcha, så att du sakta sträcker linorna

    * kiten vrider sig då sakta och får vind i ena kanten, dra då i den bakre(styrlinan) linan som e närmast dig.

    *kiten kommer då att i stället för att glida ner i powerzone, launcha!

    OBS! detta gör jag på mina OceanRodeo ONE kites…. borde ju funka på andra bows också!?

    har hört att vissa SLE kites, bl.a EH ska va svårare att starta och det kan ju göra att dom i stället glider ner i powerzone!?!? och då får du en jevla resa 😉

    testa första gångerna när du har gott om utrymme så du behärskar tekniken!
    sedan e det busenkelt!

    Jag gjorde så senast ute på Getterön i Varberg då jag var ensam på stranden och där e det taggtråd bakom + att jag var hårt riggad på min 12:a!

    Men det e aldrig några problem att starta/landa kiten själv…
    jag älskar mina bowkites!!!

    Sedan kan ni kika i Kiteworld nr 21, där e också beskrivning med bilder hur man gör, enda skillnaden på hur dom gör e att dom lägger en tyngd mitt på kiten så att den inte ska sticka i väg i förväg…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Självstarta (launcha) en bow

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.