Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöbris vid Haga

• Sjöbris vid Haga

Publicerad av emil_h på 13 april, 2007 vid 13:05

Vad tror ni om helgen? Kan det bli lite bris? Har 35 mil t&r så vill inte att det ska vara alltför stor risk. Men kan det bli lite till 5,6 freestyle så är det kanske värt det. Verkar blåsa lite idag trots skitprognos…?

pure svarade 18 år sedan 6 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    13 april, 2007 vid 13:10

Så här på våren har jag en känsla av att Haga nästan alltid är bra så länge alvaret är torrt nog. Utan att vara local så gissar jag att Haga ”Peakar” på våren. På hösten är hela Sverige rätt blåsigt och det spelar ingen roll om man är på Haga eller nån annanstans. På Sommaren kan det blåsa på Haga men oftast är det lika vindstilla där som i resten av Sverige. På våren blåser det ofta som fan på Haga fast det är stilla i resten av landet.

• emil_h

Medlem
    13 april, 2007 vid 13:37

Inte något övertygande tryck nu direkt. 7,6 i medel. 🙁

• stewen

Medlem
    13 april, 2007 vid 13:44

Håller prognosen för söndag blir det säkert surfbar bris… Har blåst en del idag…
    På söndag kommer det bli betydligt varmare med ungefär samma prognos… Imorrn blir det dock troligen inget pga nordostlig grundvind..

• stewen

Medlem
    13 april, 2007 vid 13:46
    Emil_H;376142 wrote:
    Inte något övertygande tryck nu direkt. 7,6 i medel. 🙁

Går inte alltid att lita på mätaren eftersom vinden ibland ligger en bit ut i vattnet. Idag har det tex legat dryga 9 m/s på den låga delen av bron.

• emil_h

Medlem
    14 april, 2007 vid 08:46

Vad tror ni om imorgon nu då boys?

• stewen

Medlem
    14 april, 2007 vid 13:37

4-8 på eftermiddagen enligt båtvädret. Vi chansar.

• emil_h

Medlem
    14 april, 2007 vid 16:09

Hur ser chanserna ut för imorgon nu då? Vad tror ni locals?

• johanc

Medlem
    14 april, 2007 vid 16:39

Sydlig grundvind, inte regnat på länge, prognosen säger strålande sol, fortfarande kallt i vattnet… Grundtipset är väl att ungerfär vid kl 1300 kommer vinden att öka från 5m/s S till 12-13m/s SSW på en halvtimme…
    Men vafan, det kan ju skita sig. Windguru säger ju lite moln och om det ligger ett högt dis kan det ju hämma…

Vad gäller dagens vindsiffror kan det vara värt att veta att mätaren ligger i lä om det blåser ostligt… Imorgon är en annan dag..

Tipset är alltså att om man står riggad imorgon efter lunch blir det åka av. Själv bor jag dock i Upsala nuförtiden så jag får ju inte vara med själv.. och jag betalar inte soppan om nån får en bomkörning 🙂

MVH

JohanC

• speedkenta

Medlem
    14 april, 2007 vid 16:52

HM
    Hur kan du flytta så.
    Ingen segling.
    Till Rasmus
    Det var länge sen det var en vindstilla Julimånad på Haga.
    Som sommaren 2006 var magisk
    25 grader i havet och klockren bris
    Andreas Olandersson var hos oss i 14 dagar i Juli 2006
    Han sa att det var magiskt
    Det enda som är viltigt är att högtrycken inte ligger över Baltikum
    Då blir det som ett lock över Haga och ostligt
    Kenneth

• johanc

Medlem
    15 april, 2007 vid 07:05

jäpp, Kenneth is da man!

Han har skrivit och innehar det enda exemplaret av boken ”17 skäl att brisen kommer och 163 att den uteblev” 😉

Högtryck över baltikum är en killer… 3-4 m/s ostligt och varmt men ingen bris… kul för frun, typ…

Rock on idag!

JohanC

• johanc

Medlem
    15 april, 2007 vid 14:51

Nå, hur blev det? Webkameran ligger ju nere!

På väddö var det stiltje kan jag meddela….

JOhanC

• pure

Medlem
    15 april, 2007 vid 15:00

Själv har jag suttit hemma (sökt jobb) och kollat på ölandsbron (vv.se) och sett mätningar up till 9.2 m/s vid den högsta punkten.. men väntar oxå på den slutgiltiga raporten från dom som varit där 🙂

• Oregistrerade

Gäst
    15 april, 2007 vid 16:04

@Speedkenta 376335 wrote:

Det enda som är viltigt är att högtrycken inte ligger över Baltikum
    Då blir det som ett lock över Haga och ostligt
    Kenneth

Nja.. högtryck över Baltiskum borde snarare ge syd eller möjligen sydost. För ostlig borde högtryckscentrum ligga över Bottenhavet eller Åland. Vinden går som klockan runt högtrycket.
    /Messersmith

• johanc

Medlem
    15 april, 2007 vid 18:04

Hihihi… Men du.. kan inte du komma över till öland nästa gång ett fett högtryck ligger parkerat över lettland och berätta det för vinden så kanske vi får nåt surfat… 😉

JOhanC

@Oregistrerade 376445 wrote:

Nja.. högtryck över Baltiskum borde snarare ge syd eller möjligen sydost. För ostlig borde högtryckscentrum ligga över Bottenhavet eller Åland. Vinden går som klockan runt högtrycket.
    /Messersmith

• johanc

Medlem
    15 april, 2007 vid 18:07

Jaha! Nu är webkameran uppe igen.. Tiden stämde men vindhastigheten var för låg… Jag gissar väl på att det låg en tunn slöja av moln högt upp i atmosfären.. Sånt som kan sabba en sommardag men bara bromsar lite på våren…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöbris vid Haga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.