Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöfartsverket bjuder till!

  • robin

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 07:12

    Ja!! Det var annat än SMHI det! Minutgamla observationer i stället för timgamla.

  • pedersen

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 07:18
    Jalla;615791 wrote:
    http://www.sjofartsverket.se/viva

    Helt klart användbar.

    Superbra sida.

    Finns också på telefon 011-191405 plus stationskod.
    15# för Halmstad
    33# för Varberg
    m.m.

  • carl-r

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 07:36

    Oh så jävla vackert!
    Sökte senast förra veckan på nätet efter viva i hopp om att det skulle finnas nåt som detta. Stort tack för tipset!!!

    /C

  • dr-masse

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 07:52

    Tack sjöfartsverket!! – grym länk!

    Men – det är ju helt MAKALÖST att inte SMHI, ens på båtvädret plus (som man BETALAR för) kan förse oss med detta?!? Va fasen håller de på med?

  • dr-masse

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 07:57

    Och kan inte någon lösa så att man kan få det där i mobilen… det är ju ALLT man vill ha vad gäller obsar…

  • imported_macts

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 07:59

    Skitbra! om den sen kan finnas som app till android så är lyckan total!

  • steffo

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 08:26

    Stiligt, synd att det krävs Silverlight vilket gör det lite knepigare att få in i mobilen. Kanske något som VBV kan fixa till?

    Varför är inte Örskär med?

  • htn

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 08:57

    Smutt!

  • stefanlindmark

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 19:43

    Det verkar vara implementerat som SOAP-tjänst eftersom det skickas SOAP-trafik från Silverlight-klienten till Sjöfartsverket när jag lyssnar av nätverksinterfacet. Så i princip går det att skriva en SOAP-klient som med väluppfostrade mellanrum hämtar alla intressanta värden och lägger upp på en websida som mobilvänlig HTML.

    Nedanstående anrop tror jag t.ex. är beställning av diagramvärden.


    XMLSchema-instance”
    xmlns:xsd=”http://www.w3.org/2001/XMLSchema”>

    zurfman

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 21:38

    Okej bra med färska observationer, men det är väl ändå bra prognoser som är det viktigaste.

    Jag ger SMHI litet upprättelse för att de infört “Vädret i sverige” där man kan se prognoser för medelvindar o byvindar i diagramform. Klart bättre än det jag såg tidigt av deras nya sida (eller om det var jag som missade det).
    Där kan man ju söka på alla små platser (eller dess närhet).

    Ändå bättre vore det om man kunde sammanfoga observationer o prognoser i samma vy så man kan se en bit bakåt i förhållande till de prognoser som gjorts x timmar innan (där man kan välja x i diagrammet). Då kan man ju gissa om vinden redan haft en peak eller om det skall öka mer osv….

    Flera väderstationer är också klart önskvärt för att få mer lokala observationer.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 08:00
    stefanlindmark;615893 wrote:

    Det verkar vara implementerat som SOAP-tjänst eftersom det skickas SOAP-trafik från Silverlight-klienten till Sjöfartsverket när jag lyssnar av nätverksinterfacet. Så i princip går det att skriva en SOAP-klient som med väluppfostrade mellanrum hämtar alla intressanta värden och lägger upp på en websida som mobilvänlig HTML.

    Eller varför inte bara skriva en android/iLur-app som gör såp-hämtandet direkt?

  • gifvars

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 08:08

    Tjena.

    Fick det här svaret av Sjöfartsverket om det finns nåt publikt api, som skulle funka med mobiler.

    Citat – “Det enda jag känner till för mobilt bruk är SkyFire för Windows Mobile.
    Det hjälper ju inte Dig och IPhone.
    Just nu har vi inga planer på att släppa ut vår data direkt till allmänheten.”

    Trist, men de kanske ändrar sig…

    Mvh,

    -JG

  • stefanlindmark

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 11:50
    Rasmus_W;615965 wrote:
    Eller varför inte bara skriva en android/iLur-app som gör såp-hämtandet direkt?

    För att det förutsätter en Android/iLur.

  • gifvars

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 12:05
    stefanlindmark;615893 wrote:

    Det verkar vara implementerat som SOAP-tjänst eftersom det skickas SOAP-trafik från Silverlight-klienten till Sjöfartsverket när jag lyssnar av nätverksinterfacet. Så i princip går det att skriva en SOAP-klient som med väluppfostrade mellanrum hämtar alla intressanta värden och lägger upp på en websida som mobilvänlig HTML.

    Nedanstående anrop tror jag t.ex. är beställning av diagramvärden.



    xmlns:xsd=”http://www.w3.org/2001/XMLSchema”>

    hanlar

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 12:44

    Det funkar i SkyFire på min Nokia. Det är dock lite meckigt att styra runt och träffa rätt på nålarna. Men det går…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöfartsverket bjuder till!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.