Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöräddad surfare på Torö

  • Sjöräddad surfare på Torö

    Publicerad av feg på 20 juni, 2003 vid 05:03

    Hörde precis på Radionyheterna att det saknades en vindsurfare igår ute på Torö när alla skulle åka hem vid 20:00. Han hade setts simma vid sin bräda vid ett flertal tillfällen under dagen. Sjöräddning sattes in och de fann honom sittande kall på sin vindsurfingbräda.

    Hur kommer det sig att “vi” som grupp låter sådant hända? Varför ser vi inte efter varandra när vi vindsurfar?

    Om någon “plaskar/badar/simmar” en massa kan man väl åka förbi och fåga hur det är? Någonting kan ha gått sönder eller personen kan ha slagit sig.
    (Jag har personligen lyckats både göra mig illa och pajjat grejjer, jag vet hur det är att vara den som badar som ingen ens tittar åt)

    När ämnet var uppe förr en gång verkade alla överens om att ett “kollektivt ansvar” för varandra är ett bra sätt att skapa säkerhet.

    Jag tror alla tjänar på att vi bryr oss om varandra och kollar upp vad som händer runt omkring oss. Nu slutade ju allt lyckligt men killen kanske kunde fått hjälp tidigare och inte blivit nedkyld.

    /feg

    fjant svarade 20 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dude

    Medlem
    20 juni, 2003 vid 06:48

    Jag var själv ute på Torö igår. Vi stack vid halv-åtta-tiden men en eller två seglare som stuckit ut själva var fortfarande ute efter vi åkt. Vinden hade avtagit och vad jag vet planade ingen. Bara guppa in o rigga ner för de som var kvar skulle jag säga. Men kör man långt ut från stranden man kom från, säg ut mot Trosa, kan det ju vara svårt om vinden lägger sig. Och går nåt sönder kan det vara svårt också. Det var en himla massa vågsurfare på Torö igår kväll också och nån av dem kan ju ha vart uppplockade mot sin vilja också, hehe. Jag vet inte vad som är fallet men är man två så är nog allt oftast lugnt.

    Niklas

  • wiseguy

    Medlem
    20 juni, 2003 vid 06:49

    För min egen del så brukar jag vara fullt upptagen med att hålla mig kvar på brädan under svåra förhållanden, jag får en slags tunnelseende och ser inga andra än de som befinner sig precis framför mig. Men mina vänner som följde med till surfet försöker jag dock hålla koll på, fast det brukar jag göra från stranden (då kollar man ju lite allmänt oxå).

    Men sen så tror jag att så länge man inte är helt slut eller gjort illa sig så kan man klara sig själv in till stranden, fast att det då kanske krävs att man lossar riggen och paddlar in. Jag tror många gärna drar sig för det och hellre sitter å väntar på lösning som kanske kommer i form av att de driver upp på land eller att sjöräddningen kommer?

  • nordgren

    Medlem
    20 juni, 2003 vid 08:36

    Ja det är lite illa, själv håller jag alltid koll när jag är ute och surfar (kan vara en biverkning efter att jag joddat som badvakt wink.gif ) och är det någon som ligger kvar och guppar så är det giver att man tar räddningsbåten och ror ut för att hjälpa till, har även simmat ut för att hjälpa till att bogsera in riggen (han tog sin bräda).
    Känns som en självklarhet och jag skulle förvänta mig samma sak om det hände mig.

    Hör till god karaktär tycker jag att vara med och bevaka och hjälpa till.

  • surfen

    Medlem
    20 juni, 2003 vid 08:51

    Ja det är ju självklart att man ska ha lite koll på det som finns runt omkring, och självklart så ska även surfaren göra dom andra uppmärksamma på att han har kommit i nöd. Med det internationella tecknet vinka med armarna över huvudet. Betänk sen att det även är straffbart att neka någon hjälp som befinner sig i nöd på vattnet, om man har uppmärksammat personen i fråga? mad.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juni, 2003 vid 10:42

    Till motsats vad vissa spekularar kring denna sak, vill jag berätta att jag som en av de två sista på Torö höll koll på denne skickliga seglare som drabbades av total vindpunka (när det prognostiserades ökande väst 10 – 15) långt från stenstranden, något allmänt oskickligt plaskande var det inte fråga om. När jag åkte talade jag om för den andre sista killen på stranden att seglaren inte tycktes komma upp i vattenstart och bad denne ringa 112 om att inget hände, vilket han också gjorde. Således både koll och ansvar !

  • fjant

    Medlem
    25 juni, 2003 vid 19:01

    Vanligtvis brukar man ju prata med personen i fråga. Om någon ligger och plaskar, oavsett om han ägnar sig åt “allmänt oskickligt plaskande” eller är en plaskare av yttersta klass, kan man stanna till och fråga om det hänt något, om man kan hjälpa till. Kanske har bara mastfoten gått av (eller nåt liknande) och då är det bara åka in och hämta en som personen ifråga kan låna för att ta sig in till stranden.
    Något enklare och billigare än att sjöräddningen ska braka igång för att en nedhalstamp (ytterligare ett exempel) gått av.

    Håller med Feg, visa mer respekt och var mer ödmjuk så blir dan på vattnet om möjligt ännu trevligare!

    /Fjant

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöräddad surfare på Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.