Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska jag köpa en ny kort/fet freestyle fena eller…

  • Ska jag köpa en ny kort/fet freestyle fena eller…

    Publicerad av portin på 28 maj, 2002 vid 14:57

    Jag ska köpa freestyle fena, så. Ska jag ha en kort o tjock eller en lång o smal. Jag har en maxxride 62 och kör 6.7, väger ca 95kg. Jag har en 28 fena, men behöver en större, ca 34(eller motsvarande).

    Det verkar som om endel börjar bli lite tveksamma till de kort-tjocka fenorna.

    Får man lättare spinnout med dem?

    Bra synpunkter är alltid bra o ha så skriv nått.

    rip svarade 22 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • rip

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 06:46

    Jag har en Maxxride 64 och den tillhörande fenan (34) är ju väldigt smal och djup. Den funkar ju bra att plana tidigt med men är svår i hopptrick. Jag köpte Stones freestylefena (den väldigt runda) Medium, 21 djup. Denna är ganska liten. Jag får ha full trycka med 6.0 och med 5.0 funkar den bra. Blåser det lite sämre så är det svårt att få planing och ta höjd. Även vid bra vind är det bara att trycka till lite för mycket med bakfoten så slidar den ut men kommer lika fort tillbaka igen.
    Skall du köra med 6.7 så får du gå upp till Large i samma fena, men jag tvivlar på att denna modell klarar så stora segel.
    Alternativet att ta en freestylefena som inte är lika extrem är nog bättre. En modell som är bred och kapad i formen (ca 24-26)för att inte ha för djup fena för det underlättar väldigt mycket i Willyskipper och Volcan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska jag köpa en ny kort/fet freestyle fena eller…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.