Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska jag satsa på en surfbräda för snö?

  • Ska jag satsa på en surfbräda för snö?

    Publicerad av gustav1980 på 10 mars, 2010 vid 13:08

    Som boende på en ö (HärnÖsand) i norrland kan jag konstatera att förutsättningarna för att surfa på snö och is är minst sagt goda. Står i valet och kvalet om man ska komplettera windsurfingutrustningen med en snökiteutrustning eller om man ska gå den enkla vägen och helt enkelt köpa en surfbräda för snö och is.

    Har sett att Surfspot säljer så kallade “Icecarveboard” och även om jag är nöjd med de affärer jag gjort med dem tidigare så vore det intressant att höra opartiska omdömen.

    Hur fungerar dessa på blankis, djupsnö, packadsnö och skare?
    Hur mycket vind krävs?
    Är det kul?

    Ni som representerar Surfspot: Har ni med er dessa brädor på båtmässan i älvsjö?

    Hälsningar
    Gustav

    petter_f svarade 14 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • bicless

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 14:02

    Hej

    Jag kan ta med den till mässan på fredag eller lördag om du vill kolla in den. Du kan ju även hyra en vecka eller två och testa om du vill. Det finns lånemöjlighet även i Falun.

    Här är min erfarenhet
    Blankis = kalas
    Tunn snö på is = kalas
    Tjock snö på is = beror på snöns kvalite. Skare är bäst.

    Grymt kul köra is/snö surf som komplement på vintern. Snökite är enklare i tjock snö eftersom man får lyftkraft. En fördel är att man kan köra på fjället men icecarve roligare och lite vildare på fruset vatten. Samma stans och känsla som vindsurf.

    Mvh

    Mattias

  • kinetic

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 15:34

    Med lite tur kan vi få några riktiga bra is-surf dagar innan isarna blir alltför svaga, jag hoppas iaf:)

  • gustav1980

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 15:50
    Bicless;601172 wrote:
    Hej

    Jag kan ta med den till mässan på fredag eller lördag om du vill kolla in den. Du kan ju även hyra en vecka eller två och testa om du vill. Det finns lånemöjlighet även i Falun.

    Ja, det vore kul att kika på dem. Dock så finns det risk att jag kan komma till mässan först på söndag. Är ni kvar då?

  • booman

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 21:21

    Om du är lite sugen på det, så absolut!

    Har tyvärr inte hunnit testa Ice-carvebrädan så mycket ännu, men den dag jag fick köra några timmar, blev jag klart överraskad av vindsurfkänslan.
    Körde i drygt 2dm lössnö och fenan bet i isen endast ibland, så lite spinout fick man nån gång, men gick bra ändå. Blåste på rätt bra den dagen och var uppe i 15-20knop med 6,5. Skön känsla att gippa i lössnö…:cool2:

    Sen har det ju bara kommit mer o mer snö.

    Har skrivit i gästboken på Runnsurf.se, bla att det nog är det närmaste man kan komma vindsurfing på vatten. Grymt bra känsla i den…

    Nu snart kan det nog bli riktigt bra när snön får packa ihop sig lite…

    Brädan finns som Bicless nämnt för test även i Falun, kika in på Runnsurf.se så hittar du kontaktuppgifter…

  • bicless

    Medlem
    11 mars, 2010 vid 09:31

    Vi är kvar på söndag, jag dock inte på plats då men min kollega peter. Jag lägger en bräda i montern.

  • petter_f

    Medlem
    11 mars, 2010 vid 23:16

    Min erfarenhet. Jag har inte provat en Icecarveboard (samma som Pirate?) men har byggt min egen bräda med medar (på truckar), och måste säga att jag har missat några dagar segling pga dålig is här i Skåne. Antigen var isen mjuk med skara eller för mycket packad snö. När isen är relativt hård och ganska plat/blank så funkar den kanon. Fort, kul att jippa och trixa lite.

    Om jag hade en Pirate variant hade jag kunna köra mer ofta eftersom den täcker flera underlag.

    Om man kan åka skidor/snowboard och har relativt stabila vindar så är kite en definitiv alternativ.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska jag satsa på en surfbräda för snö?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.