Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska köpa fetebräda “snart”, wave eller fsw?

  • Ska köpa fetebräda “snart”, wave eller fsw?

    Publicerad av ola_p på 4 maj, 2003 vid 12:51

    Jaha… Nu har jag konstaterat att det inte riktigt håller med en 72liters powerwave som endabräda… Körde förut min 82liters sputnik som lättvindsbräda… Men så gick masten av för ett tag sen. Så nu e det dags att köpa ngt som funkar att kajka runt på när det inte blåser 4.7… Så nu har jag lite funderingar på hur jag skall köpa mig till lyckan… grin.gif Tänkte då höra vad ni tror… här följer lite tankar om vad man kan satsa på… Värt att notera är att jag är flugviktare på 62kg å seglar 6.3 som störst.

    Antingen behåller man tillsvidare powerwaven, och slantar upp en större bräda. Då blir det förmodligen en bräda på runt nittiliter. men detta är aningens stort när det börjar bralla på. men egentligen så är jag som mest sugen på en 85liters våg, eller freestylevåg. Då skulle det dock hamna väldigt tätt med min lilla vågis. som jag dock funderar på att byta mot en mindre(60-65liters) bräda. Då skulle en variant vara att kränga av den lille, och bara köra på en 85litare tills jag hittar ngt litet att komplettera med(å skrapat ihop pengar då… man e ju fattig som studerande) frågan är hur det kommer att funka med 4.1 på en sådan bräda iochmed att man är så lätt. Vad det stora blir ät ännu en gåta, men gör jag mig av med den lilla blir det nog en vågis, eftersom utan vågis vill man ju absolut inte vara…

    Vad tror ni, vad ska jag satsa på? Alla synpunkter å ideer välkomna… laugh.gif

    levieux svarade 21 år sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • voodoo

    Medlem
    4 maj, 2003 vid 13:23

    Självklart ska du behålla den “lilla” och skaffa en “liten” freestyle som tar omkring 6.3 som störst!
    Har själv (väger ca 75kg) en freestyle på ca 90-95L/247/58.5 som jag kör 5.9-5.0 med (rekommenderade segel är 4.7-6.2) och skillnaden mellan den och en wave med samma volym är betydligt snabbare planing och bättre höjdtagning utan att tappa lösheten i vattnet!

  • joce

    Medlem
    4 maj, 2003 vid 13:23

    Evo:n från starboard verkar mycket intressant… Ska tydligen fungera bra med mindre segelstorlekar än vad som är normalt på “vanliga” vågbrädor i samma storlek…

  • oscar

    Medlem
    4 maj, 2003 vid 13:27

    Jag skulle behålla 72 litaren så länge och komplettera med en 85 liters freestyle-wave, typ F2 style 250 eller RRD freestyle wave M. Dessa tar 6.3 utan problem och funkar även bra som lättvindsvågisar i Sverige. Sen när du får gott om pengar kan du byta 72an mot nåt mindre. På detta sätt täcker du upp ett brett vindregister. Du ska inte stirra dig blind på volymen när du jämför din vågis mot en freestylewave det är andra faktorer som är mer avgörande för hur brädan uppför sig, vad jag menar är att det inte är så tätt som man tror mellan en vågis på 72 och freestyle på 85-90.

    Förresten är du ju såpass lätt att du skulle klara dig med en freestylewave på 75 liter som enda bräda så länge, de flesta av dessa tar nog 6.3 utan problem för din vikt. Kolla t ex in RRD freestylewave S som tar 4.0 till 6.2, f2 style 245 eller JPfreestylewave 77. Även AHD maxxride 57 och 60 är ju bra alternativ som svänger bra i lite onshorevågor.

  • ola-h

    Medlem
    4 maj, 2003 vid 14:15

    Sikta på att på sikt få till ett bra stall, dvs köp en bra stor nu och behåll den lilla tills du kan byta den mot en mindre. Ett råd jag vill ge är att inte köpa två brädor allt för långt från varandra. Det är väldigt lockande att göra så för att få så stor spännvidd som möjligt. I praktiken tycker jag dock att det är bättre att ha två brädor som bda känns bra med, säg, 4.7-5.0 (eller vad du bu seglar mest). “Spretar” brädorna för mycket finns det risk att ingen är riktigt bra i de förhållanden du mest stöter på.

    När det gäller freestyle, freestyle/våg eller våg så beror det vär på vad du vill köra. F/V är generellt bättre på backsidekörning och hopp (samt givetvis trick), men inte alltid så bra för vågridningsförsök i små sega vågor som vi ofta har. Satsar dun inte så hårt på trickning är då en stor vågis eller något fishliknande bättre. EVO, som någon nämnde, kan bli en mycket bra Sverigebräda för just stora segel och sega vågor och ändå funka så den gott och väl överlappar en riktigt liten vågis. Jag kommer som det ser ut få hem en EVO 74 i slutet av maj (och en Acid 62). DÅ kan du kanske testa.

    För övrigt kan du med din vikt rätt lätt segla 4.7-5.0 på en bräda i 63-litersklassen. 5.0 känns hur bra som helst för mig (68kg) på min 239, 63l Quatro. Den storleken på bräda känns helt enkelt helrätt för en liten kille som mig.

  • lars_k

    Medlem
    4 maj, 2003 vid 14:16

    Här på västkusten tycker jag man ska ha två brädor. En vågis och en lättplanad bräda, antingen freeride eller freestyle.
    En liten vågis är ett måste när det pungar på med 10+ m/s. Då funkar en liten 60-65 liters perfekt för dej. Planar gör man alltid i bra vind, och när det brallar i vill man ha så liten bräda som möjligt.
    Blåser det mindre är det sällan några vågor. Det är ju inga “tropiska” förhållanden där det kommer in stora swell som man kan “puttra” ut och plocka med en stor vågis.
    Då kan du lika gärna köra en bräda för nära nog plattvatten, dvs en ren freestylebräda, för dej blir nog 90 l perfekt. Särskilt om det är din 1:a freestyle och du vill lära dej lite tricks är det inte fel med en lite större bräda.

    Men ska du bara ha en bräda, är nog en wave/freestyle runt 80 l det bästa, men den blir alltid en kompromiss.

    Behåll 72 litaren och köp en 90 l freestyle. Du kan byta till en mindre vågis senare, men det är ingen panik med det wink.gif

  • ola_p

    Medlem
    4 maj, 2003 vid 15:51

    hmm… ja, det är väl kanske rimligt, också inne på tankaen att det inte ska vara så långt mellan brädorna… Kanske ska bifoga vad jag har för segel, för det spelar ju också roll… Dr X 4,1 4,7 5,3 Som jag kör till min vågis. Sedan damp det ner två stycken hotsails freeslide 5.6 å 6.3, har inte hunnit testa 5.6 än, men kör dessa på pappas 90 liters skate… grin.gif Som jag förövrigt tycker är i största laget. men den är kanon till att träna helikoptrar på.
    Sen så blir det förmodligen fjolårs eller förfjol, beroende på vad man hittar. Jag seglar idag mest plattvatten (snyft) eftersom jag bor alldeles vid ljeviken men… vågorna är ju roligast… jag är ganska kluven inför brädtypen. men det skall inte vara en ren freestyle iaf. jag kan ju låna pappas ibland, han jobbar för det mesta längre än vad jag är i skolan… laugh.gif Men jag måste ha ngt som flytter, så jag kan kajka hem när vinden dör. Min lilla vågis är för liten för detta, men 82liters gammal slalom är inte ngt(större) problem. Så jag hade tänkt mig att det inte skulle vara mkt mindre än så. Sen så finns det ju exempelvis JPs FSW som är mkt större än sin angivna volym, så om det blir en jp fsw blire nog en 78. Annars har jag spanat en hel del på MP Style S som verkar grym. Det som känns viktigt är att den planar hyggligt, lika tidigt som en rip 58 duger, då planar jag nämligern ung. lika tidigt som min kusin gör på sin JP fs 105. Brädan bör ha hyggligt pop. eftersom det alltid är skoj att hoppa… Tycker rip 58 som jag seglade i torsdags var grymt skön, och den planar ganska tidigt. Men slöare än så vill jag nog inte ha, vad gäller planingen. toppfarten är inte lika viktig. Då kan man ju plocka fram den gamla slalombrädan om det ngn gång skulle rycka till i speed tarmen. Freestyle är mer eller mindre begränsat till lite segelsnurrar å så. ngn gång ska man väl lära sig vulcan också, men det hindrar ju inte en vågbräda.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 maj, 2003 vid 17:10

    Dags att debitera hyra tydligen!

  • levieux

    Medlem
    5 maj, 2003 vid 18:25

    Den franska tidningen Wind gav betyget “Bäst i test” för kategorin Freeride 75-100 liter till JP Freetstyle Wave 84.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska köpa fetebräda “snart”, wave eller fsw?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.