Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ska vi försöka bräcka vindsurfarna?

  • ska vi försöka bräcka vindsurfarna?

    Publicerad av walle på 10 september, 2006 vid 10:07

    västervik-gotland på under 4h 29min!

    Är sugen på ett försök men har gärna någon kompanjon…

    Det går ju åt en hel del förberedelse och träning.

    wiken svarade 12 år, 9 månader sedan 36 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • pjoter

    Medlem
    10 september, 2006 vid 10:15

    fyfan va jobbigt å stå å köra åt ett hålla så länge. 5 min å så e man ju helt slut.

  • cortex

    Medlem
    10 september, 2006 vid 10:38

    Erik F. vill ju vara med på den resan men i sista stund så fick han inte… det var något tjafs om sponsorer som inte skulle bli glada om det var en kite med etc. Jäkligt synd. Vi får helt enkelt fixa något eget.

    /Kaj(Tech)

  • walle

    Medlem
    10 september, 2006 vid 12:14
    Cortex wrote:
    Erik F. vill ju vara med på den resan men i sista stund så fick han inte… det var något tjafs om sponsorer som inte skulle bli glada om det var en kite med etc. Jäkligt synd. Vi får helt enkelt fixa något eget.

    /Kaj(Tech)
    jag e på!

    tror vi borde slå vindsurfarna på det… vi har ju fördelen med att enkelt kunna åka toeside och på så vis kunna avlasta benen.

    nackdelen e väl att vi behöver vind som blåser över 8m/s hela tiden.

    Själv har jag inte kört långlopp, mer än över kalmarsund…, men grov sjö är ju inga problem och straxt över 3 timmar i sträck har man ju kört flera gånger och då hoppar man ju rätt mycket under den tiden!
    Eftersom ett race till Gotland bara innebär att ta sig över snabbt så sparar man ju energi genom att inte hoppa (lika mycket…) det e ju hoppen/krasharna som man blir mest trött/mör av 😉

    Jag tror vi har stor chans att surfa över snabbare!

  • skotten

    Medlem
    10 september, 2006 vid 12:41

    Anyone got a boat on the east coast, maybe we could give it a shot!

  • walle

    Medlem
    10 september, 2006 vid 12:50
    skotten wrote:
    Anyone got a boat on the east coast, maybe we could give it a shot!
    Det går säkert att få villiga företag att ställa upp med båt… det e det lilla problemet
  • fredde

    Medlem
    10 september, 2006 vid 13:22

    Fixar ni aldrig…. Helt annan form av belastning på benen. Minns när de var longdistance i Venezuela, vissa folk kunde inte går ordentligt på flera dagar pga den statiskamuskelbelastningen. Och den vara i ca 30min om jag inte minns helt fel.

  • walle

    Medlem
    10 september, 2006 vid 14:09
    Fredde wrote:
    Fixar ni aldrig…. Helt annan form av belastning på benen. Minns när de var longdistance i Venezuela, vissa folk kunde inte går ordentligt på flera dagar pga den statiskamuskelbelastningen. Och den vara i ca 30min om jag inte minns helt fel.
    30min, du minns nog fel…
    jag e övertygad att det går!
  • gogga

    Medlem
    10 september, 2006 vid 14:24

    fråga bjumberger.. ryktet gick ju att han faktiskt var där

  • ziik

    Medlem
    10 september, 2006 vid 15:25

    är ju en brud som kört kite mellan uk och irland och lite andra “långa” sträckor. helt klart möjligt!

    jag har tänkt liknande tankar och är gärna med på ett sådant försök om det ordnas med båtbackup. lite segt att få linhaveri eller nått å få simma hem.
    //Joel

  • kristjans

    Medlem
    10 september, 2006 vid 15:32

    Västervik-Visby gick lite fortare än det faktisk, grejen var att dom skulle jo åka 10 mil på under 5 timmar men distansen var bara 9,2 så de fick åka till visby, ut en bit o sen in igen…

    Jag va med på sjöräddningens båt o filmade hela skiten till TV… var typ vindstilla i västervik när dom började. När dom åkte som fortast gick d ca 23knob efter vad jeg kommer ihåg, Ganska roligt att vara på båten o åka parallelt med killarna så fort fastkopplat till båten med sele och hålla en dyr kamera precis ovenför vattnet….

    Killarna hadde jo paus varje 40 eller 50 min var dom drack lite o käkade, vågorna var inte farliga så det er helt klart möjligt med kite skal bli roligt att se vilken tid man kommer klara. Den ena killens segel gick faktisk sönder efter typ en timma och revan bara växte resten af överfarten undrar om de hade klarat det snabbare om inte det hade gått sönder eller om den andre inte hade väntat in honom hela tiden

    Kristjan

  • walle

    Medlem
    10 september, 2006 vid 15:37
    kristjans wrote:
    Västervik-Visby gick lite fortare än det faktisk, grejen var att dom skulle jo åka 10 mil på under 5 timmar men distansen var bara 9,2 så de fick åka till visby, ut en bit o sen in igen…

    Jag va med på sjöräddningens båt o filmade hela skiten till TV… var typ vindstilla i västervik när dom började. När dom åkte som fortast gick d ca 23knob efter vad jeg kommer ihåg, Ganska roligt att vara på båten o åka parallelt med killarna så fort fastkopplat till båten med sele och hålla en dyr kamera precis ovenför vattnet….

    Killarna hadde jo paus varje 40 eller 50 min var dom drack lite o käkade, vågorna var inte farliga så det er helt klart möjligt med kite skal bli roligt att se vilken tid man kommer klara. Den ena killens segel gick faktisk sönder efter typ en timma och revan bara växte resten af överfarten undrar om de hade klarat det snabbare om inte det hade gått sönder eller om den andre inte hade väntat in honom hela tiden

    Kristjan
    ja det e väl 10 mil vi ska åka så vi får väl göra samma grej… men med kite måste det gå att käka i farten.

    vi måste väl sikta på under 4timmar 😀

  • jonaish

    Medlem
    10 september, 2006 vid 17:12
    walle wrote:

    ja det e väl 10 mil vi ska åka så vi får väl göra samma grej… men med kite måste det gå att käka i farten.

    vi måste väl sikta på under 4timmar 😀

    Om vi säger att de e precis 10 mil mellan Västervik-Visby..

    å man ligger på +/- 20 knop,,, 20knop är ca +/- 40km/h

    2 ½ h om man har tränat bra å så 😉

    å att kite är ju inte lika jobbigt som att windsurfa för armarna…. det är ju benen som tar mkt stryck när man kajtar….lr !?!?

    1 ½ h rast på vägen är ju okej…

  • baner

    Medlem
    10 september, 2006 vid 17:51

    Jag o polarn körde lite sträcka över vänern. ca 2 mil t/r.
    Meldelfart ca13 knop. Och det var jobbbigt för benen !!
    Men vattnet var mycket choppigt. Tror inte man orkar 20 knop om man inte har väldigt jämn sjö.

  • hugeo

    Medlem
    10 september, 2006 vid 18:26

    jag vann ju PKRA long distans det var fan det värsta jag gjort ever! det var 15km och tog 15-20minuter

  • dalen

    Medlem
    10 september, 2006 vid 18:46

    Tror vi kiteat från Anholt till Varberg för några år sedan ok jag inte har fel. Trevlig tripp!!!

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ska vi försöka bräcka vindsurfarna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.