Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skada i Läjet

  • Skada i Läjet

    Publicerad av woodleaflay på 10 juni, 2008 vid 21:01

    Det var fin segling i Läjet idag. Trist var dock att en tjej fick en otäck skada i huvudet. Är det någon som vet hur det gick med henne sedan ambulansen hämtat henne? Såg otäckt ut. Hoppas det gick bra.

    andreas-f svarade 15 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • neven

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 21:06

    Jag missade det hela men tydligen fick hon surfbrädan i huvudet och fick sy 4 stygn.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=58470&page=2

  • jeppo_f

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 21:09

    Hon hade lämnat akuten när jag var där å letade efter min boardbag, så förhoppningsvis inget värre än att det räckte att sy ihop.

    Men vart tog min boardbag vägen?? En kompis till den skadade tjejen kom och lånade den för att hon skulle ha nått varmt att ligga i innan ambulansen kom, och sen var skadad tjej, kompis och boardbag borta när jag kom upp från vattnet. Nån som vet nått?

    Det var en silverfärgad ganska tunn simmerboarbag, lånad från den röda folkabussen som stod till höger om strandbiten där man går i.

    /jeppo

  • oden031

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 22:31

    Hoppas det gick bra! Nån som vet om hon hade hjälm?…eller den kanske inte hjälpte?

  • drx

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 06:47

    Hon hade ingen hjälm. Men det var alltså en vågsurfare vi snackar om, inte vindsurfare. Verkar vara stor risk att få brädan i huvudet vid vågsurfing, känner flera som fått det, men ingen som fått det vid vindsurfing.

  • andreas-f

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 06:55

    Ingen hjälm. En gath-hjälm hade inte gjort så stor nytta iaf, det var pannan
    som tog smällen och där har gathen som bekant inget skydd.

    Jag råkade ut för en liknande grej i vintras i SA men då fick jag brädan rätt på näsbenet. Man börjar ju undra om den typen av skador är vanliga i vågsurfing. Hockeyhjälm med galler kanske är lösningen…

  • platypus

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 07:21

    Emma mår bra och tackar för omtänksamheten. Det blev som sagt 4 stygn men ingen hjärnskakning som vi var oroliga för.

    Tyvärr Jeppo så vet jag inte exakt vart din boardbag är, men ska kolla med han som körde bussen med våra grejer om den ligger där.

    /Emma & Mattias

  • joth

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 07:26

    @Andreas F 474084 wrote:

    Ingen hjälm. En gath-hjälm hade inte gjort så stor nytta iaf, det var pannan
    som tog smällen och där har gathen som bekant inget skydd.

    Jag råkade ut för en liknande grej i vintras i SA men då fick jag brädan rätt på näsbenet. Man börjar ju undra om den typen av skador är vanliga i vågsurfing. Hockeyhjälm med galler kanske är lösningen…

    Jag skulle säga att de nya gath hjälmarna har skydd i pannan. De gamla hade bara neoprene där men nu har de tjockare skumplast typ.

    Har alltid hjälm numera och det känns rätt tryggt. Kanske nått för vågsurfarna med.

  • andreas-f

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 07:42

    @joth 474101 wrote:

    Jag skulle säga att de nya gath hjälmarna har skydd i pannan. De gamla hade bara neoprene där men nu har de tjockare skumplast typ.

    Har alltid hjälm numera och det känns rätt tryggt. Kanske nått för vågsurfarna med.

    Hmm, man kanske skulle uppgradera sin mössa. Skydd i pannan verkar vara en bra grej. Jag har åkt på en å annan sketing av bommen där med när jag krashat loopar, men det har lyckligtvis bara slutat med bulor.

    Skönt att höra att Emma mår fint. Det såg rätt otäckt ut.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skada i Läjet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.