Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skada – inre ledband

  • Skada – inre ledband

    Publicerad av planing på 10 augusti, 2011 vid 21:43

    E i Sotavento på Fuerteventura å vindsurfar, och idag åkte jag på ett kastfall i den byiga 3.7-vinden. Det ville sig inte bättre än att min gamla skada på inre ledbandet i vänstra knät bröts upp litegrann. Jag fick skadan i 25-årsåldern, och nu är jag 41. Det har hänt förut att jag märkt av inre ledbandet just i kastfall där benet är lätt böjt och kroppen kastas runt. Nu gör det ont när jag ligger i sängen på min vänstra sida med underbenet ut över sängkanten med benet böjt 30 grader. Då drar tyngdkraften ut vänster inre ledband. Det gör inte ont när jag går, och stabiliteten verkar ok även om benet känns aningen kônstigt.

    Jag har fyra surfdagar kvar tills jag ska åka hem, och så som det känns nu funderar jag på att avstå att surfa de dagarna. Jag surfade vidare litegrann efter skadan och jag märkte av skadan då jag vattenstartade med vänstra benet bak på brädan. När man kommer upp ur vattnet då så har man ett böjt vänsterknä och svingar sig fram mot mastfoten. Då drar det i inre ledbandet. Om nån ortoped på konfen har lust att ge lite input skulle jag dock vara jättetacksam.

    Lite bakgrund om mig. Jag tränar normalt styrketräning två ggr. per vecka, med knäböj & marklyft för ben. Ingen övrig benträning, och alltså ingen specifik träning för mitt svaga ledband. Springer dessutom två ggr per vecka. Ungefär… Är 41 år och i hyggligt god kondition.

    Några frågor:

    • Antar att det är bäst att inte surfa mer så att skadan inte förvärras? Jag har ett knästöd (vad det nu heter) liggande hemma, och jag tycker inte att det är meningsfyllt att köpa ett till här bara för några dagar.
    • När slutar kroppen att bygga upp senor? Kan jag få ett bra inre ledband om jag kör på med rehabträning?
    • Bör/kan man operera sådant här? Tror att jag röntgade när skadan inträffade för första gången i en skidolycka, men har inte gått till läkare någon gång efter det. Kan det lätt bli andra komplikationer av en sån operation, typ att man inte kan springa längre? Läste på nätet att man inte brukar operera.
    planing svarade 12 år, 9 månader sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skada – inre ledband

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.