Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skador inom vindsurfing, använda hjälm?

  • davo

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 20:18

    Paradise har Wake modellen läste jag.

  • dr-masse

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 21:00

    Jag tycker Pro-techen Ess Väjk e funkis. Öronlapparna tycker jag är OK, men jag har tagit bort mina…

    En liten recension finns faktiskt här på konfen – http://www.surfzone.se/ppr/showcat.php?cat=11

    Kör enbart med hjälm när jag seglar ensam eller de e någorlunda brutalt. Har inte riktigt vant mig, tycker jag tappar lite balans och känsla. Och den lilla balans och känsla jag har e jag rädd om, ah!

  • rabbit

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 23:58

    @Klint 372904 wrote:

    Vem säljer Protek i Sverige? Verkar krångligt att beställa från staterna…

    http://www.protechelmet.com/

  • frippe75

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 02:53

    @Oregistrerade 372833 wrote:

    Undrar om det är vanligt med skador inom vindsurfing, har det skett några allvarliga olyckor någon gång ? Kan det vara ide att använda hjälm med visir? Någon som vet ?

    Tja, det var en Italienare som dog under veckan på Kuau (Maui) fast av hjärtsvikt. 32år. Orkade precis simma in i kanalen och blev liggande orörlig i vattenbrynet.. Hjälm hjälper ju inte mot allt. JÄKLIGT OLUSTIGT. Några svenskar på plats hjälpte till med CPR under 15minuter innan brandkår kom….
    Sorgligt.. Men han ska tydligen ha haft hjärtproblem i släkten…

    Till ämnet..

    Jag köpte en hjälm under 2005 och måste nog säga att jag aldrig slagit mig så mycket som jag gjorde med den på… Balansen försämras lite och man får vatten i ögonen efter att landat något bakåtförsök (och krashat)… Sedan åker man och torkar ögonen under några minuter innan allt vatten runnit ur…. Min hjälm ligger och guppar någonstans utanför Marockos kust (förmodligen söderut ifrån Moluay sett) 🙂

    Sedan dess har jag klarat mig…….

  • svenne

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 05:46

    Warp 199-299:- på Stadium. Har funkat i 2 år och den stör inte för min del.

    049249.jpg

  • psychonauten

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 06:23

    Plaren spräckte sin mast med pannbenet! Hade han haft fel anfallsvinkel hade säkert skallen gått istället. så hjälm e nog ingen dum idé!

  • oscar

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 06:26

    http://www.gunsails.se har ace hjälmen.

  • stinger

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 06:29

    Ni som kör med JOFA hockeyhjälm: suger paddingen åt sig nåt vatten? Det ser ut som det är slutna celler men…

  • fastforward

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 07:08

    @stinger 372954 wrote:

    Ni som kör med JOFA hockeyhjälm: suger paddingen åt sig nåt vatten? Det ser ut som det är slutna celler men…

    Nej den suger inte.

    Förra säsongen (som var min första) så lyckades jag med följande:
    1. Trillade i vattnet när det knappt blåste något så riggen stod kvar upprätt. När jag tittade upp ur vattnet fick jag masten rakt i huvudet vilket gjorde förbaskat ont och jag fick stjärnflimmer för ögonen.

    2. Jag skulle visa syrran lite hur man surfar och stod för nära henne i det grunda vattnet. Hon trillar i och tappar seglet mot vinden. Vinden tar seglet och skickar riggen i en 180 graders båge som slutar med att jag får masten i nacken. Tjong sade det bara, tur att jag kunde stå på botten för jag var rejält groggy. Blev som tur var inga varaktiga skador.

    Som ett resultat av detta så körde jag en del med jofa-hjälm mot slutet av året och tyckte inte den var i vägen. Men vad som är viktigare är att ALDRIG släppa bommen som jag fick lära mig här på konfen (tror det var adde som skrev det). Kommer ev. köpa en bättre hjälm i år pga jofa-hjälmen är lite för liten för min stora hjärna 😀

  • surferic

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 08:10

    Min enda riktiga skada är några stygn i pannan efter en överroterad enhandsframmåt i Rullsand för några år sen. Försäkringspengarna betalade något år senare halva vintern i SA. 🙂

  • nlc

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 08:17

    Jag har kört utan hjälm hittills, men överväger skarpt att skaffa en för de lite blåsigare dagarna. Kombinationen med eventuell medvetslöshet (om än kortvarig) och vatten tycker jag verkar onödigt spännande + att det skulle bli så jävla tråkigt att aldrig få surfa igen. Gath:en och ProTek:en verkar bra, får bli nåt sånt.

    Och så en liten anekdot:
    I somras var jag på Fårö å semestrade med la familia och hade besök av föräldrarnas bekanta två dagar. Den ena av dessa tillbringades vid Ekeviken i nästan total stilje så äldre herren i sällskapet tyckte det var ett bra tillfälle att änga sig åt den där sporten vindsurfing som han hade utövat någon gång tidigt 80-tal (jag skrev ju äldre).

    Sagt och gjort. Ut i knädjupt vatten, dra rigg funkade utmärkt och iväg seglade han (knapp simfart). Väl ute på lite djupare vatten försöker han sig på ett slag, misslyckas och trillar i. Upp igen, drar upp riggen OK, men så händer det: han tappar balansen trillar i vattnet bakåt, det kommer en vindpust och tar tag i seglet som på något märkligt sätt sveper ner på lovart sidan men parallellt med vattenytan och PANG klipper till honom från sidan i pannan precis när han dyker upp ur vattnet igen.

    Resultat: Ögonbrynet spräcks och blodet forsar. Maximal otur alltså, men det kunde ändå blivit bra mycket värre trots att förhållandena var minst sagt harmlösa.

  • frippe75

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 18:27

    @NLC 372970 wrote:

    Jag har kört utan hjälm hittills, men överväger skarpt att skaffa en för de lite blåsigare dagarna. Kombinationen med eventuell medvetslöshet (om än kortvarig) och vatten tycker jag verkar onödigt spännande + att det skulle bli så jävla tråkigt att aldrig få surfa igen. Gath:en och ProTek:en verkar bra, får bli nåt sånt.

    Och så en liten anekdot:
    I somras var jag på Fårö å semestrade med la familia och hade besök av föräldrarnas bekanta två dagar. Den ena av dessa tillbringades vid Ekeviken i nästan total stilje så äldre herren i sällskapet tyckte det var ett bra tillfälle att änga sig åt den där sporten vindsurfing som han hade utövat någon gång tidigt 80-tal (jag skrev ju äldre).

    Sagt och gjort. Ut i knädjupt vatten, dra rigg funkade utmärkt och iväg seglade han (knapp simfart). Väl ute på lite djupare vatten försöker han sig på ett slag, misslyckas och trillar i. Upp igen, drar upp riggen OK, men så händer det: han tappar balansen trillar i vattnet bakåt, det kommer en vindpust och tar tag i seglet som på något märkligt sätt sveper ner på lovart sidan men parallellt med vattenytan och PANG klipper till honom från sidan i pannan precis när han dyker upp ur vattnet igen.

    Resultat: Ögonbrynet spräcks och blodet forsar. Maximal otur alltså, men det kunde ändå blivit bra mycket värre trots att förhållandena var minst sagt harmlösa.

    Denna hände mig på Fituna kommer jag nu ihåg… en kopia…
    Men å andra sidan ska man inte windsurfa när det inte blåser.!

  • surfmc

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 19:24

    Många hårda delar att få i huvet = bra med hjälm

  • guppy

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 22:13

    Jag kör också med inlines-hjälm från Stadium. Den har små skumgummipads som jag trodde det skulle bli problem med, men man känner knappt att man har den på sig och det rinner inget vatten från den ner i ögonen.

    Musikant som man är så oroar jag mig nästan mest för öronen. Jag har flyttat de små spännena så att dom täcker öronen. Tänkte att då bryter ju dom vattenytan och räddar trumhinnan. Men nu när jag hör att inte ens Gath-hjälmen hjälper mot spräckta trumhinnor blir man lite nervös!

    Fler olyckor:
    Krullo stukade foten kraftig förra säsongen. För att inte tala om alla ryggproblem han fått på riggdäcket…

  • mangans

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 22:36

    Inline-hjälm funkar fint! 😉

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skador inom vindsurfing, använda hjälm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.