Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skador inom vindsurfing, använda hjälm?

  • impact

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 08:41

    http://www.kajaktiv.se/

    För hjälmar!

  • rasmus_w

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 14:49

    Av vad man kan läsa här så verkar det som att hjälmbehovet kan vara minst lika stort när man riggar som när man faktiskt seglar. Flera av de som råkat ut för saker verkar ju ha gjort det just under riggning. Vilket i och för sig känns rimligt, man håller ju ofta lite mindre koll på grejorna på land än i vattnet och sen verkar många dessutom ha lite dålig känsla för hur man lägger ifrån sig sina prylar så de inte blåser iväg. På Gran Canaria blev vi instruerade att begrava alla prylar under stora stenar när vi la ifrån oss dem och med tanke på hur vissa la ifrån sig grejorna så förstår jag att det var nödvändigt. Dessutom var man ju tvungen att vara tre när man tog ner brädorna från biltaket för att de inte skulle sprätta iväg över hela stranden.

    Sen är det inte bara surfprylar som kan sprätta runt när det blåser rejält. En gång knäcktes ett träd kanske 50-100 meter från mig medan jag stod och riggade 9.7:an. Som flitiga läsare vet så passade jag på att cykla ner till Grönhögen och tillbaka (enligt hitta.se var det ca 11 mil) när stormen Per drog in över landet och jag cyklade genom Färjestaden passade ett parti madrass-stora frigolitblock på att blåsa iväg från Bauhaus och spridas över hela stan. Jag fick en knappt kvadratmeterstor bit i huvet och kan intyga att när en frigolitklump får hjälp av en vind på 25-30 m/s så får den fart och det känns att få den på sig även om jag inte ramlade av cykeln eller nåt sånt.

    Den där situationen där man ramlar av brädan och riggen fortsätter vara upprät är definitivt en av de läskigaste och jag har råkat ut för den många gånger. Ett tips när man tror att det har hänt: ta ett djupdyk och stanna under vattnet så länge som möjligt. Simma mot brädan. Får du masten på dig blir smällen mindre ju närmare brädan du är. Till sist: Håll händerna över huvet när du väl sticker upp. Bara för att man har hjälm behöver man ju inte slita på den i onödan.

  • pure

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 18:10

    Fick (köpte) en 28cm weed fena från gun sails och på fodralet fanns ett fint tryck. Skönt att dom tänker på en 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 18:32

    De glömde nämna att man inte ska använda vindsurfingprylar för att palla upp bilen när man ska byta avgassystem, att man ska försäkra sig om att man står på ett stadigt underlag när man riggar, att det är olämpligt att använda brädan som stege, speciellt om man tänker såga med motorsåg under tiden, och så vidare…

  • canoya

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 08:07

    Säljer dom i USA eller?

  • bigtuna

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 08:44

    @Guppy 373160 wrote:

    Musikant som man är så oroar jag mig nästan mest för öronen. Jag har flyttat de små spännena så att dom täcker öronen. Tänkte att då bryter ju dom vattenytan och räddar trumhinnan. Men nu när jag hör att inte ens Gath-hjälmen hjälper mot spräckta trumhinnor blir man lite nervös!

    Usch, jag är ju döv på ett öra, måste ju vara försiktig med det som jag hör på, har tänkt på att ha hörselproppar på mig när jag surfar, men det kan ju också vara en säkerhets risk samt sämre balans kanske 🙂 Det får nog bli en hockey hjälm med visir när man läst alla innlägg här. Kollade på Gath hjälmen med vesir, den faller nog bort då den är dyrare och visiret är i plexiglas, borde bli imma och vattendroppar på visiret. Verkar vara bättre att ha en hockey hjälm med gallervisir istället , och så kan man ju ta bort vesiret om man vill med. Har för mig att man kan få en hockey hjälm för runt 700 kr med visir om man inte kan hitta någon begagnat, blocket , kanske det kommer lite hjälmar här under köp och sälj i framtiden, när fler börjar använda hjälm 😉

  • jeppo_f

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 09:00

    Visir kan aldrig vara bra. Kommer det inte alltid vara imma och vattendroppar och grejjer på det? Tror nog mera på hockeyhjälm med galler i så fall.

    Dessutom känns alla hjälmar med skärm, visir eller liknande utstående grejjer som en säkerhetsrisk. Krashar man höga hopp eller gör kastfall i hög hastighet borde dom kunna haka fast i vattnet och knäcka till nacken ganska ordenligt. Ibland hakar ju selen i vattnet när man krashar, vilket kan rycka till ordentligt i ryggen.
    Händer samma sak med nacken är det nog en klar skaderisk.

    Vet att kitearna har diskuterat dessa nackdelar med hjälmar med skärm, men dom blir kan ju bli draggade rätt aggresivt efter en krash, och då vill man definitivt inte ha en hjälm med utstickande grejjer.

    Dessutom ser Gath-hjälmen med visir inte klok ut! Ser ju ut som en jäkla astronaut ute på vattnet!!

    /jeppo

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skador inom vindsurfing, använda hjälm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.