• Publicerad av anonym-anvandare på 30 oktober, 2001 vid 09:58

    Brukade använda händerna mycket mer förut, har övergått mer och mer till selen, men konstigt nog får jag himla ont i händerna nu. Det gör ont i lederna i fingrarna och det är svårt att hålla en kopp eller skriva på tangentbord. Någon som har nått tips eller erfarenhet? Förutom Ipren…

    petter svarade 22 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • pher

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 10:12

    Blev du mycket nerkyld om händerna när du var “ute” sist? Dvs illröd när du kommer in. Jag känner inte så mycket av det när jag väl kör, men i bilen efter sticker det lite i händerna.

    Jag blir skakis och liksom domnar bort, närmsta dagarna efter kallt surf.

    Har inget direkt tips, men i mitt fall prioriterar jag vad som känns viktigast. Surf el göra något annat.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 10:16

    Det är inte pga kyla. Nej förra gången var det varmt som f—. Men det gjorde mer ont än vanligtvis, och nu tre dar efteråt gör det mest ont. Det liksom pulserar i lederna och gör ont. Kan bero på diskhanskarna som glider och man får dåligt grepp eller att jag klättrat mkt på sistonne. Hur som vill jag bli av med smärtan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 13:48

    jag brukar få problem med händerna när den kallare årstiden infinner sig. Jag har lärt mig att leva med det.
    Kanske är någon tidig form av reumatism=) Det känns iaf precis som jag tänker mig att reumatism känns.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 13:49

    jag brukar få problem med händerna när den kallare årstiden infinner sig. Jag har lärt mig att leva med det.
    Kanske är någon tidig form av reumatism=) Det känns iaf precis som jag tänker mig att reumatism känns.

    Joce…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 13:51

    Ledsen över dem dubbla inläggen det var mach-lvetet som antydde att meddelandet inte gick iväg… Kan ju iofs oxå vara det älskade ms i explorer som var orsaken=)

  • frank

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 13:55

    har ingen aning om det här funkar, kom precis på det. men pröva att lägga händerna i riktigt varmt vatten ett tag, kanske till fingrarna är skrynkliga, det borde mjuka upp lederna
    lycka till

  • blueride

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 16:42

    diskhanskar suger. Testa dom öppna neoprentumvantarna ist, klart bäst!

    /marcus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 17:00

    Är man tillräckligt torr i öppna neoprenvantar? Det är från vattnet kylan kommer tycker jag. Men, rätt, diskhandskar suger, kanske ska pröva med labhandskar stl. XS. Provade med att tejpa fingrarna med maskeringstejp idag ovanpå diskhandskarna och det blev bättre men inte bra.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 17:03

    Tror att det är så här; största boven= diskhandskarna, men… om man stretchar händerna ordentligt när man kommer in så känns det genast bättre. Tror att det är att man försöker få grepp om bommen hela tiden och anstränger fingrarna i samma position hela tiden.

    Stretching works!

  • watertouch

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 17:38

    Jag känner också att fingrarna är lite slöa efter att ha surfat ett par gånger med diskhandskar nu. Dock inte så allvarligt att jag inte kan hålla i saker, utan snarare som efter att man burit hem två stora kassar mat från affären. Beror nog på handskarna, men jag vet inte om det hade blivit mycket roligare utan…

    Lite intressant läsning om att surfa i kallt vatten finns här:
    http://www.surfblaskan.com/features/misc/m0.html

  • Knatte

    Gäst
    30 oktober, 2001 vid 17:56

    Boven i sammanhanget kan vara, att du minskar cirkulationen i händerna/armarna när du använder handskar eller något på händera. Pröva att inte “knyta åt” varken handskar eller våtdräkt så hårt över handleden. Den dagen jag måste ha handskar för att surfa på hösten, brukar jag tröttna omgående. Kramp, ont och annat elände infinner sig omående då.

  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 18:57

    Låter inte alls bra det där…att konstant kyla ner händerna ökar risken för ledgångsreumatism mm. Jag skulle kolla med en doktor omgående om jag vore du. Att förlita sig till konfendeltagarnas kunskap funkar när det gäller prylar och trim, men knappast i detta fall.
    Krya på dig!
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 19:54

    Låter som det är inflammation pga överansträngning.
    Ipren brukar vara bra mot inflammation.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 21:21

    jag tycker den mesta kylan kommer från vinddraget på blöta händer, och så länge man har vindskydd för händerna gör det en enorm skilnad..

  • q-lobo

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 21:23

    om du har ngra av dessa kan det vara läge att prata med farbror doktor

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.