Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skaffa nybörjarutrustning

  • Skaffa nybörjarutrustning

    Publicerad av dss1 på 27 juli, 2020 vid 15:07

    Hej,

    Ny här och ber om ursäkt om jag postar en tråd som redan finns gott om.

    Jag har kört en helgs vindsurfingkurs och försökt en del själv efter det på en gammal 80-tals bräda som legat ute på landet, och känner att det här är något jag skulle vilja syssla mer med och skaffa egna grejer. Frågan är då vad jag bör satsa på som passar min nybörjarnivå, men som också “håller ett tag” och funkar bra även när man börjar få koll på sakerna. Antar att det är enklare att komma vidare på moderna brädor och segel jämfört med den gamla 80-tals brädan.

    rickard_nr1 svarade 3 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • pedersen

    Medlem
    28 juli, 2020 vid 11:48

    Hej.
    Välkommen till forumet.

    Vindsurfing är en väldigt kul sport, men som kräver en del stålar. Kan du tänka dig att köpa nytt eller kommer du leta begagnat?
    Begagnad Nybörjar- / fortsättningsutrustning brukar gå snabbt på nätet och är svår att hitta.

    Det kan vara bra och veta var du bor och kommer att surfa. Vad du väger och ålder är den typen av ofina frågor som man utan att tveka frågar i surfvärlden, så det undrar jag också.

    Vad hade du för utrustning på surfkursen?

    Jag har surfat sedan 80-talet och kommer ihåg hur mycket den utrustningen suger 😉

  • rickard_nr1

    Medlem
    28 juli, 2020 vid 23:38

    Hej,
    KUL att du gett dig in i sporten! Oavsett om du skaffar nytt eller begagnat är det för de mesta bra med en bräda (såklart beroende på din kropsstorlek) mellan 125 och 145l utan centerbord. Dessa brädor kommer ge dig mycket tid på vattnet i stort vindregister och även göra att du utvecklas. Undvik brädor och segel äldre än 2005(jo vissa äldre än så funkar det säkert men jag tar höjd för att slippa de dåliga).
    Du kan enkelt dra rigg på dessa brädor. I rätt vind öva vattenstart, gippa och öva slag. Det enda du kanske inte ger dig på med dessa är att gå ut i hård kuling för då blir de klumpigt.

    Segel då. Ja allt mellan 4.7 och 7.8 funkar. Vill du i framtiden få mer tid på vattnet kan du köra dessa brädor med ännu större segel. Märke och fabrikat spelar roll så fråga gärna innan du köper(om de känns oklart) då vissa segel vill ha olika karaktär på masten. (hardtop/flextop/constant curve). Dessa egenskaper kanske inte spelar någon roll första tiden men i framtiden kanske de gör seglet tungt att hantera om du har fel kombo.

    Oavsett så är du välkommen till denna fantastiska sport där vi alltid hjälper varandra och det är fritt fram att ställa frågor!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skaffa nybörjarutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.