Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skälåker eller Näsbypark på fredag

  • Skälåker eller Näsbypark på fredag

    Publicerad av filipl på 30 maj, 2007 vid 06:46

    Prognosen för fredag ser fin ut. Jag funderar på att åka till Skälåker, för första gången, eller till Näsby Park.

    Finns det några grund att se upp med vid Skälåker?

    Filip

    mexi_ svarade 16 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • philippos

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 07:38

    Jag tycker NO funkar väldigt bra vid Näspy Park. Då kan man sticka ut rakt mot Bastuholmen och sen in mot stranden, där man får lite plattvatten bakom bryggan, för att kanske dra av ett trick eller två.

  • filipl

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 07:50

    Näsbypark är ett av mina två “hemmavatten” (det och Nämdöfjärden). Jag seglade mycket där när jag växte upp i Täby, i början av 90-talet.

    Har någon någon erfarenhet av om det brukar blåsa mer eler mindre vid Näsbypark än vid Skälåker vid NO?

  • fastforward

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 07:58

    Mumma, regn och vind som piskar rakt in på stranden i näsby park. Klart man inte kan motstå en sådan invit.

  • big_jeppe

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 10:20

    Det finns ett grund på skälåker. Men det är väldigt nära land. Körde av en fena helt där förra året.
    Ungefär mitt på stranden är en dunge med lite träd. Några runda klipphällar syns också i strandkanten. 5-10 meter utanför ligger en stenbumling som man kan pricka med fenan. Lyckas man bara missa den stenen är det mycket lättseglat i övrigt.

  • filipl

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 12:52

    tack för tipset om grundet!

    Apropå var det blåser mest, Näsbypark eller Skälåker, så visar windgurus prognos för fredag mer vind vid Skälåker. Det hänger väl säkert samman med att det ligger längre ut mot skärgården helt enkelt.

    Filip

  • getwet

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 17:24

    Rätt uppfattat, Skälåker ligger betydligt längre ut i skärgården och på lågtrycksvindar blir det oftast bättre desto närmare öppet hav man kommer.

  • mexi_

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 06:02

    Björkvik är en liten doldis när det blåser O, har haft en del riktigt bra dagar där med hyfsat jämn vind och inte riktigt så choppigt som det brukar vara……

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skälåker eller Näsbypark på fredag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.