Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Skall jag börja kitesurfa?

  • Skall jag börja kitesurfa?

    Publicerad av caramba på 6 augusti, 2014 vid 16:37

    Jag har nyligen lagt en karriär som ballongflygare bakom mig. Skulle egentligen helst vilja återta fallskärmshoppning, men min utrustning har blivit för gammal och har inte råd med nytt för närvarande. Har i och för sig sagt att jag inte skall börja med något som är väderberoende , men…. Efter att några gånger ha besökt hundbadet på Gålö och sett kitesurfing har intresset väckts. Vill inte gå kurs för att sedan bestämma mig, tror att om jag börjar så är det till att löpa linan ut.
    Har därför lite frågor till er som håller på med detta för att hjälpa mig komma till beslut:
    Vad är ingångskostnaderna?
    Att gå kurs är för mig självklart. Misstag kommer jag att göra ändå, klart jag minimerar dessa genom att gå en kurs. Vem rekommenderas i Stockholmsregionen? Kostnad? vad jag har sett varierar det mellan 2500- 3500 för en komplett kurs? Jag antar att detta gör att jag kan fortsätta experimentera på egen hand efter inköp av utrustning?
    Utrustning; vad behövs? kite, bräda, bom med linor, våtdräckt? Något annat?
    Nytt eller begagnat? Gissar på att jag kommer att bilda mig en uppfattning på vad jag vill ha efter ett tag, men i början ingen aning. Kanske bra med begagnat då i början?
    Cirka pris nytt?Begagnat?

    Går det att utöva ensam? Lär inte få med mig någon att gå kurs med mig. Är det socialt gäng? Får man hjälp vid behov av utövare efter genomgången utbildning?

    Hur väderberoende är det? Hur lång säsong? Av de gånger jag varit ute på Gålö är det ett fåtal jag sett kites, kan tänka mig att lämpliga ställen flytta runt med väderförhålanden , men kan även tänka mig att det blir för vindstilla för att det skall vara lönt.
    Något annat jag behöver fundera över innan jag bestämmer mig?

    / Thomas

    roggan svarade 9 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • skye10

    Medlem
    7 augusti, 2014 vid 06:21

    Hej Thomas,

    Kul att du är intresserad av att börja kitesurfa, det är en fantastisk mix av surf, wakeboard och fallskärmshoppning. Fast lite bättre.

    Undrar om vi har pratats vid på stranden på Gålö, du var med några kompisar och du fick en broschyr av oss?

    En kurs bör du gå, då får du snabbt och effektivt grunderna för att kunna gå ut på egen hand och träna vidare. Du måste inte gå en komplett kurs på flera dagar och du behöver inte heller lägga 3000 kr på en kurs, det räcker ofta med att du går en Grundkurs hos oss, den ligger på 1995 kr. Vi anpassar alltid kurserna efter din förmåga, normalt är grundkursen på 6-7 timmar, men om det tar 9 timmar för dig att komma iväg på brädan så står vi i vattnet tills du är där.

    Vi tränar dig utan förkunskapskrav. Kursen följer en standardiserad internationell kursplan och ger dig alla moment från förberedande teori, säkerhet till vattenstarter med bräda.

    I stort sett alla våra elever blir självständiga redan efter dag 1. Vill du uppgradera din kurs till 2 dagar så går det bra. Vill du hyra utrustning istället och följa med oss ut till den strand vi är så går det också utmärkt. Då håller vi ett öga på dig och hjälper dig med de kritiska momenten; start/landning.

    Vi är återförsäljare av kiteutrustning och har dessutom egen distribution och ett TESTCENTER. Här har du möjlighet att efter kursen prova olika modeller, storlekar på kites / brädor innan du bestämmer dig för att handla.

    Priser beror på storlek, modell, skick, ålder etc på utrustningen, men om du vill ha en grov uppskattning så borde du kunna hitta fräsch, bra och anpassad utrustning för:

    BEG/DEMO:
    Komplett kite: 7000-9000
    Bräda: 1500-3000
    Sele: 500-1000
    Våtdräkt: 🙂

    NYTT:
    Komplett kite: 9000 – 15000
    Bräda: 2900 – 6900
    Sele: 1000-1600
    Våtdräkt: 900 – 3000

    Fördelar och nackdelar med att köpa beg:
    Du kanske kan hitta prylar till kanonpriser. Men du måste kunna kolla kitens skick efter läckage, slitage, lagningar, hur duken känns, men vet inte om kiten flyger konstigt, backstallar, är svår att vattenåterstarta.

    Dessutom kan du troligtvis inte få några paketrabatter då du kanske köper det mesta separat och från privatperson. Ingen garanti gäller troligtvis.

    Fördelar med att köpa nytt:
    Du får senaste modellerna med säkerhetssystem, design, aerodynamik, vattenåterstart samt garanti på utrustningen. Troligtvis får du paketrabatter så det nästan kan bli samma priser som om du skulle köpa allt begagnat.

    Säsongen för vatten sträcker sig från ca april/maj till och med slutet av oktober, och då räcker det ofta med vanlig våtdräkt, skor, handskar, huva…sen går det köra i stort sett året runt bara det är öppet vatten. En del kompletterar med torrdräkt. Fast det är inte så behagligt. Då är det bättre att sticka en månad till Brasilien eller Sydafrika och köra i bättre förhållanden 🙂

    Kitesurfing är 100% vindberoende men bara 90% väderberoende. Vi ska inte köra när det åskar, men regnar det är det inga problem. Men vi måste ha rätt vindar. Och vara på rätt stränder (på sommaren kan det vara problematiskt med alla stränder som är fyllda med badgäster)

    Övriga faktorer som spelar in på hur mycket kitesurf du kan få är: Jobb – oförstående chef – partner – övriga aktiviteter

    Du måste kunna leva på vindens villkor. Under en säsong så snittar vi på kitesurfbara dagar 3-5 dagar i veckan i Stockholm. Men det finns de som bara kan köra en helg i månaden….och den helgen kanske det inte blåser..

    Man måste prioritera rätt alltså 😉

    Kontakta oss på Stockholm Kiteboardcenter – Stockholms mest erfarna kitesurfskola, så hjälper vi dig. Du får gärna följa med oss ut till stranden och hänga, och testa flyga en trainerkite när vi har den tillgänglig.

    http://www.kiteboardcenter.se
    info@kiteboardcenter.se
    Instruktör: 070 046 40 42
    Kundtjänst: 0737 214 007

    TESTCENTER: http://www.kiteboardcenter.se/kitesurf_testcenter.hmtl

  • caramba

    Medlem
    7 augusti, 2014 vid 10:33

    Tack för svaret.
    Lär höra av mig och boka kurs snär jag lyckats skrapa ihop till utrustning.

  • roggan

    Medlem
    10 augusti, 2014 vid 00:45

    Ta kursen först. Tycker du det är skoj köper du saker sen.

    Hyr ni ut saker till folk utan att dom gått eran kurs? Låter lite farligt. Men jag gissar att man får minst 1/2-1 timme gratis med info och faror i prisert? Att bara hålla koll hjälper ju inte så mycket om man har otur.

    Å andra sidan är en halvtimme eller timme på tok för lite tid skulle jag säga.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Skall jag börja kitesurfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.