• cobainwindsurfer

    Medlem
    13 oktober, 2015 vid 21:50

    @Davids 605858 wrote:

    Var försiktig med att döma andra människor inom sporten för att vara “arroganta”
    och “ovilliga att hjälpa”. Har haft diskussionen många gånger i Australien, framförallt om Woodies offshore beach, om när/hur/var/och vad man bör/skall göra i olika situationer och vad utövaren själv kan/ska göra.. Det är inte alltid så glasklart eller självklart och du kan aldrig räkna med att folk kommer flygandes till din hjälp, i nån situation, utan måste kunna reda ut det själv. Alternativt dumpa gearen och rädda ditt liv.. Finns iaf inga hajar eller annat farligt i svenska vatten..

    Vad gäller med kitar som “rymt”, som sticker iväg med bara handtaget studsande i vattnet efter sig. Kan en random surfare som aldrig kitat få kontrollen/stoppa den om man får tag i handtaget eller bör man t.o.m undvika det isf, t.ex vid kraftig vind? (Om man drar handtaget mot sig ska väl kraften i kiten öka??)Man vill ju gärna hjälpa till, finns det något tips?

  • skoldpadda

    Medlem
    14 oktober, 2015 vid 06:28

    Hej Cobain, trevligt att du vill hjälpa till. Trevlig attityd!

    Jag skulle dock säga att någon som inte kitat skall ta sig bort FRÅN en “lös” kite. Precis som du säger skulle kiten få maximal kraft om du tog tag i bommen (handtaget) och det är livsfarligt. Och har du inte gått kurs finns det andra risker med att fånga en kite som du kanske inte känner till. Bättre att kitaren får betala en självrisk på 1500kr än att du riskerar livet.

  • pelle-surf

    Medlem
    14 oktober, 2015 vid 09:05

    Som tur är så är det nog inte så vanligt med kites på rymmen men det händer och det är inte bra. En kite med 4×25 meter linor på rymmen i kraftig vind kan orsaka mycket hyss o elände för folk, barn o andra oskyldiga som kommer ivägen och därför är det nog bra om den kan oskadliggöras fort innan någon skadas, men det är en risk om man inte vet hur man ska göra.
    En kite är inte helt olik ett vindsurfingsegel i sin funktion. Om du har riggat ditt segel med mast o bom så kan du ju hantera det säkert när du står med ryggen mot vinden och håller i masten vid bommen och mast/segel ligger horisontellt. På en kite motsvarar den pumpade tjocka tuben i framkanten av kiten din mast. Om du står med ryggen mot vinden och håller i mitten av “tuben” på kiten så är det ett säkert o kontrollerbart sätt att hålla den. Sen sitter det ventiler i samma område som du håller i, öppna dessa så pyser luften ut o kiten blir som en fladdrig presenning, lägg ner på marken o ös på sand eller något annat med tyngd så den inte fladdrar iväg igen. Försök att ta tag i kiten men akta dig för linor/bom på en förrymd kite. Är det inte risk att någon skadas, inte finns vägar mm i närheten så låt den hellre trassla in sig i något buskage än att försöka ta den.

  • sailortrash

    Medlem
    14 oktober, 2015 vid 13:06

    Att tappa brädan kan man nog inte räkna som nödställd, så länge man har kontroll på bodydragging och pålandsvindar. I somras när jag var på torö och kitade blåste det upp rejält och många blev överrigade. 2 ggr övergav jag min bräda efter att ha torskat den. Första gånger simmade jag ut o h hämtade den, andra gången fick jag den levererad av en skön snubbe som såg den flyta runt. En tjej tappade sikt bräda oxå, och en äldre karl med en 17 kite försökte hämta den åt henne. Det slutade med att han kom in i ett vindhål och hans 17 kite ramlade ner och inverterade. Tillslut flöt han i land längre in i viken, och tjejen som fick hjälp hjälpte honom bära till and grejer och sånt. Han låg säkert i vattnet i 50 min och kämpade, och det var inte varmt, kanske 12 grader i vattnet.

    Allt väl, men man är ansvarig för sin utrustning och man ska ju vara beredd på att den kan förolyckas. Gubben hade vi bra koll på, men det fanns ingen möjlighet att köra dit och hjälpa, eftersom vinden dog längre in i viken.

  • mes

    Medlem
    15 oktober, 2015 vid 10:43

    Jag hjälpte en kitare som var rejält överriggad i Torkelstorp för någon månad sedan. Botten är ju rent slem och han glen in mot land och taggtrådsstaketen. han viftade först och pekade och jag tyckte allt så bra ut men sen fattade jag att han bara gled på fötterna trots att kiten stod rakt upp. jag fick släppa mina vsurfgrejor och försöka kubba ifatt kiten och plocka ner den och det var fanimig att jag knappt orkade. Man sjunker ner i geggan för varje steg och jag kommer inte ihåg när jag varit så trött…trodde jag skulle få hjärtstopp…det tog många minuter men jag plockade ner den iaf och så var det låååång promenad till mina grejor som drivit iväg. Jag var helt slut efter det och åkte hem och däckade. Sjukt slut. Det gick ju bra för killen men det ger ju lite respekt för vädret och var man är och kitar/surfar. Jag har inte kommit igång med kitandet själv men har en session från just Torkels där jag var lite överriggad med 15m2 och gled rätt bra.

  • gugge

    Medlem
    7 mars, 2016 vid 11:28

    Vad lärs ut egentligen på kurserna numer?

    Fått hjälp många gånger. Tack för det och alltid fett uppskattat.

    Men nån skyldighet att kolla läget innan man sticker ut måste ju finnas.

    Räkna inte med hjälp och var jäkligt tacksam när du får det.

    Finns inga som är så hjälpsamma som kite folket. Så är det varthän du kommer i världen.

    För övrigt är jag på jakt efter en nia-tia till min grabb. Tips!

  • sailortrash

    Medlem
    7 mars, 2016 vid 20:57

    ingen kurs kan ju täcka in det oförutsedda, men jag tror de längre kurserna (2-3 dar) går igenom självräddning oh lite mer “om det skiter sig” knep.

    Håller helt med, räkna inte med hjälp men var glad om det finns till hands. Om man utgår ifrån att man är ensam så 1) ser man till att vara 2 pers och 2) man ör mindre benägen att sticka ut i 50/50 förhållanden (eller värre)..

  • sailortrash

    Medlem
    7 mars, 2016 vid 21:00

    Jag tappade faktiskt min kite en gång, hängslen lossnade hör och häpna. Och då ör det liksom inget att göra..den stack på en halv sekund. Min brorsa planade ikapp den på v-surfbräda och högg selen. Eftersom han höll i selen så var det ju inge tryck i skotlinorna.

    Allt kan hända, och med kite blir allting så jäkla mkt värre

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.