Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skanör Open!

  • Skanör Open!

    Publicerad av vidmar på 20 maj, 2015 vid 15:56

    Hej på er glada surfare!

    Jag talar å Käpinge Vattensportsklubbs vägnar och undrar över om intresset finns för en stortävling i alla klasser. KVSK har valt som en av fem klubbar i skåne i sommar att satsa på sin vindsurfing. Surfskolan är i Kona One regi. Och konceptet enkelt att sprida ordet om kärlek på havet. Men nog om det.

    Som en satsning undrar vi om intresset finns för att delta i en långsträcke tävling där alla duktiga seglare från hela landet är välkomna. Jag talar om ett s.k. Skanör Open där man startar från Kämpingestrand surfar förbi ljunghusen hela vägen ner mot Falsterbo (oklart om man måste runda måkläppen, Ska ta snacket med kommunledningen.) Därefter kryssar man upp från Falsterbo förbi Skanörsudden och tillbaka (på andra sidan) in förbi piren in till Höllviken. Som många förstår är detta en långsträcka som kommer ta tid (för de flesta). Det är ungefär som att segla malmö-köpenhamn enkelväg i sjömil. Men vilken grej! Tanken är såklart att det är lite av en tävling, men mest en merit! Jag har själv surfat sträckan (tog en 4-5 timmar med bra vindförutsättningar). Vilket datum tänkte vi då? Jo självklart när det medialaintresset är som störst här nere i söder – Under Falsterbohorseshow 4-12 Juli. Tävlingen som sådan är just lite av en tävling där bäste seglare koras men även för att återväcka intresset här nere för surfingen. Så den stora frågan återstår tror ni det här kan funka? Sjävklart måste allt detta synkas med kustbevakning och kommun. Kraven på seglaren kommer vara förhållandevis höga då det är en lång och tidvis jobbig sträcka. Men om vädret tillåter kommer stränderna vara smockade, de är de oftast, oavsett väder under horseshowen. Men som sagt alla tankar och ideér är välkomna så kan vi se om detta här kan bli en verklighet!:cool2:

    john1 svarade 8 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • s19

    Medlem
    20 maj, 2015 vid 22:06

    Hej Vidmar!
    Vilket härligt initiativ och tanke!
    Jag är uppvuxen i Skanör och tränat och spenderat många timmar runt hela kuststräckan. Vi hade tankar på att försöka genomföra detta för ca 20 år sedan genom vår dåvarande klubb Falsterbonästets surfklubb. Tyvärr stannade planerna vid ritbordet. Den gången!

    För mig är det en supergrej med en riktig maratontävling runt näset, men frågan är hur man ska sträcka den. Passagen runt Måkläppen måste tex ske utanför och med ett avstånd på 400 meter till sandreveln om jag minns helt rätt. Likadant finns det regler för hur nära man får köra stranden runt knösen och inne i Höllviken mot soptippen-sidan… Tror man inte får köra söder om rännan som går in mot kanalen. Kanske kan dispens ges, men det måste förankras med kommun och länsstyrelsen förmodar jag. Kan höra mig för med en kontakt på länsstyrelsen som jag jobbade med i ett projekt angående kite- och vindsurfingens inverkan på fågellivet. Hon har stenkoll på läget!

    Bansträckningen du nämner är den optimala, det håller jag med om, men frågan om den är genomförbar redan i sommar och om den är den mest optimala för att locka till sig så många tävlande som möjligt?!

    Har du pratat om denna ide med Henrik W på kvsk?! Han var med när vi pratade om det på 90-talet.
    Jag tycker det är en superide och skulle kunna bli riktigt bra med rätt koncept! Det hade varit kul att kunna genomföra denna gamla dröm! Jag ställer gärna upp, både i planering och på startlinjen! Kul!!

    Hur långt har du/ni kommit i era planer? Kostnader för följebåtar etc?!

    Linus

  • tws

    Medlem
    20 maj, 2015 vid 22:15

    Tror du kan regne med et par norske pwa-jenter og noen fyrer også. Med lite budsjett så skjer det i år.

  • vidmar

    Medlem
    21 maj, 2015 vid 07:08

    Hej! S19 Japp, Henrik W är faktiskt min mentor sen unga dagar:cool2:. Vi pratade om just den sträckan att passeringen av måkläppen kräver en enorm omväg, de har utökat avståndet från området (det finns utsatta gula stolpar man får runda av och de kan vara uppemot en km bort från själva måklåppen). Och detta för ju med sig en säkerhetsrisk dels blir det problem om vinden dör när vi är där ute iom vi räknar på en skara om 100-200 segel där alla ska plockas upp och alla vill ha med sig sina brädor. Speciellt om vi får NW vind. Eller av någon annan anledning något händer på den sträckan. Därefter från måkläppen – ljunghusen finns det många områden med fredat vatten där man skärpt tillsynen. Tror det landa på en 40 dagsböter för senaste drakflygaren som tog sig in där. Sen vill vi självklart inte störa faunan i området. Det sista man vill är höra hur en säl börjar jaga en surfare 🙂

    Därför diskutera vi istället sträckan Skanör – Höll. Där tanken är (ifrån ett SO vindperspektiv) att man startar i Höllviken – slörar sig upp på höger sida om farleden upp till den första fyren (fredat vatten till vänster om farleden om jag inte minns fel) där man sedan får ta höjd och kryssa för att komma runt skanörstoppen (en bit ut) sen sätter vi en boj en bit ut som man får passera för att sedan försöka ha en målgång mitt i smeten på Skanörsstrand. Där vi snackar om en smockad strand. En fullskalig arena. Jag ska prata med Caroline på LS idag för att se om hur det är med dispens på vissa punkter. Dels behöver vi det antagligen för målgången.

    Jag jobbar med detta ihop med Klas Wilhelmsson (Kona Surfare och av SSF utsedd Sail Coach för region Skånes Kona one vindsurfing i Skåne i sommar.) och vi funderar nu på att göra det till ett fullskaligt segelkalas där inte bara vindsurfare utan, kitesurfare, och optimistjollar också ska vara välkomna, vad tror ni om det? Syftet med tävlingen är ju att marknadsföra seglingen i Sverige. Det är få tillfällen när det är så mycket folk på stranden som under högsommaren under Horseshowen. Det är lite av tanken också med att självklart segla näset runt är jättehäftigt. Men dels så finns säkerhetsaspekten, juridikaspekten om att beträda fredat vatten och sen så vill vi vara nära våra åskådare som befinner sig på stranden. Men om ni har bättre förslag på sträcka är det välkommet. Självklart S19 är du mer än välkommen att bidra och utveckla, det är alla glada seglare! Som ni alla förstår är detta ett mastodontprojekt så all hjälp är välkommen i alla dess former!

    När det kommer till följebåtar så hade vi räknat med minst 1 båt per 10 man. Har för mig Klas sa igår att han ev. skulle kunna fixa en 10 st men vi får ju se hur stort intresset blir för att fylla på med mer. Vi måste utarbeta konceptet och själva sträckan först innan vi kan börja med budgeten. Men vi tänker oss att budgeten får bestå i dels i finansiering av sponsorer och en anmälningsavgift från deltagarna.

    Här är en bild på de områdena vi kommer ha svårt att få vara i. Så banan måste ske utanför det rödmarkerade området

    ART-INLINE-0-467_N_set-f_rbud_214091a.jpg

  • vidmar

    Medlem
    21 maj, 2015 vid 07:09

    Grymt kul!

  • vidmar

    Medlem
    21 maj, 2015 vid 07:10

    @tws 733011 wrote:

    Tror du kan regne med et par norske pwa-jenter og noen fyrer også. Med lite budsjett så skjer det i år.

    Grymt kul!

  • mackeee

    Medlem
    23 maj, 2015 vid 07:26

    Härligt
    Kom precis hem från Defi Wind
    Kan vi få till något liknande i Sverige i mini variant hade det varit skit kul

  • footloose

    Medlem
    24 maj, 2015 vid 16:06

    Tyvärr har naturskyddsföreningen mutat in hela Falsterbo näsets farvatten. Dom hävdar att kitearna stör fåglar och genom att samma människor sitter på länsstyrelsen får de igenom allt de vill. Man kan undra vad för studier de kan luta sig emot. Vi har vindsurfat i dessa farvatten hela åttio och nittiotalet utan att märkbart störa fåglar.

  • dr-masse

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 08:34

    Hur de har kunnat muta in ett “förbud mot brädsegling” nästan 5 km ut i Östersjön för att skydda fågellivet… jisses.

    För oss som betraktat fågellivet i större hamnar och färjeterminaler, inklusive häckning, så känns det typ skapligt tveksam vetenskaplig grund.

    Motorbåtar och vattenskoter kan man ju förstå. Kite på visst sätt, men mycket tveksamt skulle jag säga, Men att fåglar skulle störas av vindsurf typ 100 meter ut i vattnet eller mer? No way.

  • vidmar

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 11:57

    Sitter med LS och kommunen nu och det ser ut som att det blir att man seglar runt om från fiskehyddorna i Höllviken till Skanör strand. Så ska vi försöka rigga en surfzone på stranden där vi har lite fatboyz, beachflags, skimboards och landsimulatorer och så . Så att allmänheten ska kunna få prova-på. Det kommer dra dit mer åskådare för målgången. Sen vill säkert seglarskolorna marknadsföra sig där. Får se om vi kan dänga upp ngn grill och RedBulls Strandjeep med ljud också för lite beachparty feeling men som det ser ut nu så ser det lovande ut med tillstånden. Uppdaterar allteftersom. -vidmar

  • s19

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 20:02

    @dr Masse 733153 wrote:

    Hur de har kunnat muta in ett “förbud mot brädsegling” nästan 5 km ut i Östersjön för att skydda fågellivet… jisses.

    För oss som betraktat fågellivet i större hamnar och färjeterminaler, inklusive häckning, så känns det typ skapligt tveksam vetenskaplig grund.

    Motorbåtar och vattenskoter kan man ju förstå. Kite på visst sätt, men mycket tveksamt skulle jag säga, Men att fåglar skulle störas av vindsurf typ 100 meter ut i vattnet eller mer? No way.

    Hallå Masse!
    Ja… det undrar vi också som hållt på där så länge.. jag själv sen 84 och min pappa sen tidigt 70-tal… Jag var delaktig i ett projekt som skulle utreda vind- och kitesurfingens inverkan på fågellivet. Vi hade hjälp av olikaornitologer, objektiva sådana (jo det finns faktiskt såna också) samt en tjänsteman på länstyrelsen som var väldigt bra att ha och göra med. Hon var också väldigt objektiv och inte som sina chefer… Hon ordnade så vi fick dispens att genomföra tester på “lokaler” som annars inte var tillåtna att surfa på. Berörda kommuner kunde överklaga men inget hände. Då ringer ornitologer (någon förmodligen chef på länstyrelsen) runt till kommunerna och påtalar att “ska ni inte överklaga?”. Tex inkom Vellinge kommuns överklagan en vecka efter tiden gått ut. Berörda kommuner var i första hand Vellinge och Burlöv. Överklaganden skulle tas upp i vattendomstolen i Växjö. Men innan de ens behandlade ärendet valde hennes chefer på länsstyrelsen att lägga ner projektet och de fick betala tillbaka de ca 500000 vi fått för att genomföra testerna osv… Enligt mig luktar det jäv låååång väg… De ser till SINA intressen, inte allmänhetens. Jag tror att de var rädda för att våra tester skulle visa att vi inte stör som mycket som de ville göra gällande. Om detta skulle påvisas så hade de varit tvungna att öppna upp vissa platser för oss igen då bla “Soptippen” (Höll) i Skanör. Jag ska försöka ta tag i detta och gräva lite och göra en insändare i någon lokaltidning eller var man nu kan höras. Har tom gått så långt att jag funderat på Janne Josefsson… För här ligger mer än en hund begraven…
    Tyvärr kom de mesta av restriktionerna nåt år efter kitesurfingens genombrott. Och då åkte vindsurfarna med på samma gång! Jag har bla ställt frågan om någon art har försvunnit under åren det har vindsurfats och de jag pratat med säger att så nog inte är fallet…
    Det vi hann utröna av testerna var att vindsurfarna kunde köra närmre utan att fåglarna lyfte än vad kitearna kunde göra. Dock minns jag inte avstånden. Men har för mig att kitearna skrämde på dubbla avståndet mot vindsurfarna (typ 50 resp 100 m eller om det kan varit runt 40 resp 80 meter…

    Härligt att det kan bli av iallafall! Verkar lovande! Bra jobbat Andreas (Vidmar)!
    Blir det norr eller söder om hamnen som målgången skulle ske? Kanske blir svårt men södra sidan skulle vara mest optimalt ur publiksynpunkt och vindsynpunkt om det råder ostliga vindar!

  • badjanne

    Medlem
    4 juni, 2015 vid 08:17
  • tws

    Medlem
    4 juni, 2015 vid 10:33

    I Norge er alt ulovlig. Vi dukker opp, konkurrerer lydløst, for så å forsvinne. Det ingen vet får ingen vondt av. free-wave.no er på darkweb og innholdet kan ikke googles.

  • john1

    Medlem
    4 juni, 2015 vid 15:40

    Surfproblemen i sådana områden beror inte på känsliga fåglar eller störande windsurfare. Problemet är folket som bor där. Det är i principen ett ghetto av folk i övre medelklassen och en del av det övre ekonomiske skicket som gör allt dom kan för att inte betala skatt etc. Ursäkta påhoppet, jag kan inte låta bli att göra det. Det är många människofientliga personer på ett brett där nere. Ingen skall inkräkta på områden som dom tror sig äga. Tidigare surfade vi i Lagunen vid golfbanan på näset, man kunne surfa rakt ut i havet genom en smal vattenkanal: nu förbjudit. “Soptippen” också förbjudit, är nu fullt av småbåtar med påhängare etc istället. Ljunghusen området också förbjudit utom ca 500 m ner från piren.
    Jag tror man kan göra ratio: invandrare/vindsurfing tillåten i området och hamnar på ca 1/1 eller 0/0 allt efter som man tänker. Området skall inte “nersmutsas”.

    Jag ber om ursäckt en gång till för dom människovänliga folk som bor där.
    Det är tyvärr inte mkt. vi kan göra där, man får tyvärr välja dom “krig” man vill delta i, om inte så hamnar man som rättshavarrister, tyvärr ett mkt. pessimistisk tänkande på detta området.
    Det är ingen svartsjuka eller sjukligt förvrängd syndikalistisk tänkande som får mig att skriva detta,
    Mina levnadsår har lärt mig hur människor kan vara. Politikerna i området är jo så klart representativt för folket som bor där, va kan vi vänta oss annat än resultaten som blivit?
    JJ

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skanör Open!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.