Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skärgårdssegling

  • Skärgårdssegling

    Publicerad av lajvarn på 16 augusti, 2009 vid 09:57

    Mycket extrembilder med planing och hopp hit och dit, vilket är kul.
    Men en skön skärgårdshelg med fint väder är inte helt fel heller.

    I lugn och ro kan man kryssa runt bland öarna. Utan att behöva fundera över saker som stroppar, våtdräkter, selar och annat krångel.

    På bilderna är det seglare på flera nivåer, från totala nybörjare och en bit uppåt.

    Ett hett tips: Blåser det dåligt; Ta fram frisbee och öl. Lovar storm!

    trasurfarn svarade 14 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • Knatte

    Gäst
    16 augusti, 2009 vid 15:38

    Det har definitivt sin tjusning med en stilla bris också 😉

  • trasurfarn

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 20:10

    Helt rätt o Kul!
    Var är bilderna tagna någonstans?
    Träsurfarn

  • crash151

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 21:10

    Första bilden var rätt cool. Va hände?

  • rasmus_w

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 21:52

    Men vad är det som är extremt med att plana?

  • trasurfarn

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 05:51
    Rasmus_W;567375 wrote:
    Men vad är det som är extremt med att plana?

    Självklart är det inget extremt med att plana! Men om om man bara kan och vill vindsurfa då det är “planingsvindar” så blir vindsurfingen mer begränsad. Fast det beror nog även mycket på om man bor/surfar i ett “blåshål” eller inte. Jag förmodar att vindsurfarna på västkusten; Öland och Skånetrakten är betydligt mer bortskämda med starkare vindar än de som bor och vindsurfar runt Mälardalen och i Stockholmstrakten. I går såg jag en vindsurfare utanför Mora med moderna grejer som det inte uppnådde planingsfart. Trots det verkade han redan stå i stropparna vilket innebar att brädan lovade och häcken grävde ned sig. Jag tror att han/hon skulle fått bättre fart om han/hon stod längre fram på brädan i de vindar som var eller om möjligt använt en bräda med mera volym.
    Träsurfarn

  • lajvarn

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 08:11
    Träsurfarn;567318 wrote:
    Helt rätt o Kul!
    Var är bilderna tagna någonstans?
    Träsurfarn

    Bilderna är tagna i St. Annas skärgård vid en ö kallad Måslånga (utanför Östergötland), förutom de två planande bilderna som är tagna i Bråviken vid Norrköpings Windsurfingklubb i Getå.

  • lajvarn

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 08:12
    crash151;567354 wrote:
    Första bilden var rätt cool. Va hände?

    Vet inte riktigt vad som hände, förmodligen för lite motvikt i seglet så det bara var att släppa.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 13:57
    Träsurfarn;567412 wrote:
    Självklart är det inget extremt med att plana! Men om om man bara kan och vill vindsurfa då det är “planingsvindar” så blir vindsurfingen mer begränsad. Fast det beror nog även mycket på om man bor/surfar i ett “blåshål” eller inte. Jag förmodar att vindsurfarna på västkusten; Öland och Skånetrakten är betydligt mer bortskämda med starkare vindar än de som bor och vindsurfar runt Mälardalen och i Stockholmstrakten. I går såg jag en vindsurfare utanför Mora med moderna grejer som det inte uppnådde planingsfart. Trots det verkade han redan stå i stropparna vilket innebar att brädan lovade och häcken grävde ned sig. Jag tror att han/hon skulle fått bättre fart om han/hon stod längre fram på brädan i de vindar som var eller om möjligt använt en bräda med mera volym.
    Träsurfarn

    Okej, det kan jag kanske hålla med om. Däremot tycker jag att ickeplanande segling är såpass tråkigt att jag inte håller på med det speciellt mycket. Eller, det kan vara trevligt om det är varmt och soligt och jag inte har seglat på mycket länge, men i allmänhet tröttnar jag ganska snabbt. Kanske blir det roligare med en mer lättvindsoptimerad bräda som Serenity eller en kossa, men jag har redan gott om brädor och en lång bräda får inte plats i lägenheten, vilket begränsar användbarheten rejält. Naturligtvis har jag också lärt mig att det är bra att kunna segla brädorna i ickeplaningsfart, inte minst för att det ger färre simturer. Jag övar ofta riggdragning och slag med min 86 liters bräda eftersom det är kunskaper som kommer till användning.

    Däremot är min strategi framförallt att kunna plana i så svag vind som möjligt och har därför nyligen bytt min stora freeride mot en formula och det är en härlig skillnad. Man planar lite tidigare men den stora skillnaden är att seglingen känns intressant så snart man planar, brädan är livlig, det är mycket drag i seglet och man flyger fram. På min gamla freeride kändes det mest som att jag “åkte med” fast jag planade för fullt, riktigt kul blev det först när vinden hade ökat så folk utan problem kunde segla betydligt mindre brädor.

  • trasurfarn

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 18:35

    Det visas hela tiden så mycket bilder med planande brädor här på konfen samt de allra flesta inläggen och ämnena handlar även om detta, men det är ytterst få vindsurfare som är förunnade eviga planingsvindar! Vad gör man när planing inte för tillfället/dagen /helgen/veckan går att uppnå?
    Deppar och krökar till?
    Packar ihop och drar hem?
    Skall man behöva deppa över att vindsurfinghelgen/semestern inte blev som PLANerat?
    Det är den vind som det är och då tycker i alla fall jag att det bästa man kan göra är att försöka gilla läget som det är. Därför tycker jag att det är extra trevligt här på konfen när det kommer trådar och bilder med lättvindsurf FAST det ÄR MYCKET ROLIGARE när det blåser planings-vindar! Jag tycker även det var extra roligt att storsurfaren Knatte uttrycker sig så positivt om lättvindssurf!
    Träsurfarn

  • lajvarn

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 19:05
    Träsurfarn;567690 wrote:
    Det visas hela tiden så mycket bilder med planande brädor här på konfen samt de allra flesta inläggen och ämnena handlar även om detta, men det är ytterst få vindsurfare som är förunnade eviga planingsvindar! Vad gör man när planing inte för tillfället/dagen /helgen/veckan går att uppnå?
    Deppar och krökar till?
    Packar ihop och drar hem?
    Skall man behöva deppa över att vindsurfinghelgen/semestern inte blev som PLANerat?
    Det är den vind som det är och då tycker i alla fall jag att det bästa man kan göra är att försöka gilla läget som det är. Därför tycker jag att det är extra trevligt här på konfen när det kommer trådar och bilder med lättvindsurf FAST det ÄR MYCKET ROLIGARE när det blåser planings-vindar! Jag tycker även det var extra roligt att storsurfaren Knatte uttrycker sig så positivt om lättvindssurf!
    Träsurfarn

    håller med dig.. Det är oftast roligare med rejäl planing. Men en lugn bris i solen där man kan segla runt mellan öarna och se sig omkring lite kan va riktigt trevligt det också. Tror det är många som missar den biten. Går nog att jämföra med att åka Slalom och att åka långfärdsskidor. De flesta föredrar nog slalom. Men ibland kan det vara kul att se sig om lite mer.

    Imorn blir det dock planing!

  • stefanlindmark

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 21:27

    Nog finns det nytta även med icke-planingsåkning. Hade jag bestämt mig för att bara åka när jag planar hade jag t.ex. per definition aldrig lärt mig åka alls 🙂

    Och när jag till slut om “ett tag” behåller planingen ut genom en hel gipp så har jag garanterat massor av icke-planande gippar att tacka för tekniktragglingen fram dit.

    Men jag tycker det är vansinnigt roligt att plana, så får jag välja fritt själv så…. (men det får jag ju inte för jag bor i Stockholm)

  • trasurfarn

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 05:52
    stefanlindmark;567775 wrote:
    Men jag tycker det är vansinnigt roligt att plana, så får jag välja fritt själv så…. (men det får jag ju inte för jag bor i Stockholm)

    Intressant! Visst är det så att vi stockholmare är inte lika bortskämda med mycket vind som västkustsurfarna t ex? Kan även det vara en av anledningarna till att det visas/pratas så lite lättvindsurf här?
    Självklart har var och en rätt att välja de tillfällen som han/hon vill vindsurfa i, men om lättvindsurf får en tönt/tråk-stämpel på konfen ger man inte vindsurfingen här möjlighet att få samma breda spektra som t ex hojåkande och skidåkning kan få. Dessutom minskar man möjligheter till att få nya aha-upplevlelser om man snöar in sig på att att bara vara vindsurfingsugen när det går att plana. För att uppnå en korrekt ballans i ämnet måste jag understryka att lättvindsurfare går också miste om en dimension om om de aldrig /sällan får uppleva en underbar planingskick.
    Mina planingskickar fick jag framför allt när jag hade min Lorch silver Dolphin. Men eftersom vi inte har någon bil och brädan förvaras på segelbåten så kommer jag/vi sällan ut till de fina surfspotsen.
    De går ju inte att förtöja segelbåten i ett blåshål!

    Träsurfarn

  • bee

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 06:07
    Träsurfarn;567412 wrote:
    Självklart är det inget extremt med att plana! Men om om man bara kan och vill vindsurfa då det är “planingsvindar” så blir vindsurfingen mer begränsad. Fast det beror nog även mycket på om man bor/surfar i ett “blåshål” eller inte. Jag förmodar att vindsurfarna på västkusten; Öland och Skånetrakten är betydligt mer bortskämda med starkare vindar än de som bor och vindsurfar runt Mälardalen och i Stockholmstrakten. I går såg jag en vindsurfare utanför Mora med moderna grejer som det inte uppnådde planingsfart. Trots det verkade han redan stå i stropparna vilket innebar att brädan lovade och häcken grävde ned sig. Jag tror att han/hon skulle fått bättre fart om han/hon stod längre fram på brädan i de vindar som var eller om möjligt använt en bräda med mera volym.
    Träsurfarn

    Om det var ett orange Simmer segel på Saxviken i Mora så var det mig du såg. Byigt som fan var det och jag känner igen mig i beskrivningen med nedgrävd häck och lov… Före lunch var jag uppe på Orsasjön och körde men det var för tuff sjö för mig med ibland meterhöga vågor och kraftigt byig vind (runt 7 m/s med ca 12 m/s i byarna). Kan inte vattenstarta än…
    Tack för tipset om att stå längre fram. Jag vet också att jag är för feg för att falla av ordentligt eftersom jag upplever det svårt att börja ta höjd när jag planar (tappar farten direkt) så det är en annan grej jag jobbar på.
    Om du såg något mer är jag mycket glad för mer tips.
    Kan i alla fall tillägga att det var min bästa dag hittills då jag lyckades plana i stroppar och sele mer än 100m (hände väl 2-3 gånger men ändå… 🙂 )
    Jag kör på en RRD Avantride 150l från 00/01 med lika gammalt Simmer Freezone 7.1 som jag köpte beggat denna sommar.

    Sorry om jag kidnappade tråden

  • trasurfarn

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 06:40
    Bee;567803 wrote:
    Om det var ett orange Simmer segel på Saxviken i Mora så var det mig du såg. Byigt som fan var det och jag känner igen mig i beskrivningen med nedgrävd häck och lov… Före lunch var jag uppe på Orsasjön och körde men det var för tuff sjö för mig med ibland meterhöga vågor och kraftigt byig vind (runt 7 m/s med ca 12 m/s i byarna). Kan inte vattenstarta än…
    Tack för tipset om att stå längre fram. Jag vet också att jag är för feg för att falla av ordentligt eftersom jag upplever det svårt att börja ta höjd när jag planar (tappar farten direkt) så det är en annan grej jag jobbar på.
    Om du såg något mer är jag mycket glad för mer tips.
    Kan i alla fall tillägga att det var min bästa dag hittills då jag lyckades plana i stroppar och sele mer än 100m (hände väl 2-3 gånger men ändå… 🙂 )
    Jag kör på en RRD Avantride 150l från 00/01 med lika gammalt Simmer Freezone 7.1 som jag köpte beggat denna sommar.

    Sorry om jag kidnappade tråden

    Tänk att surfvärlden kan vara så liten Bee!
    Det gläder mig även att du är öppen för förbättrad din surfteknik.
    Det viktigaste rådet för dig tror jag är att ställ dig inte i stropparna för än du fått upp farten ordentligt. Är brädan ändå lovgirig bör du flytta fram masten.
    Träsurfarn

  • bee

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 06:48

    Träsurfarn, det är nog Mora som är så litet 😀
    Cyklade du? Hoppas det gick bra för dig i så fall.
    Trodde jag hade fått upp farten… Får jobba på det där modet lite :blush:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skärgårdssegling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.