• dude

    Medlem
    18 december, 2000 vid 13:49

    Har du något exempel blueride?

    Mvh
    Niklas

  • dr-masse

    Medlem
    18 december, 2000 vid 14:53

    Så lätt att stämma in i diss-kören. Så svårt att lyfta blicken.

    Självklart skall denna konf fungera som en vädring för åsikter och erfarenheter av butiker och surfprylskrängande figurer runt om i landet, det är alla intresserade av. Men att skriva “skitbutik” och följa upp med “dissa bromma hårt och taktfast” ger ju noll. Att som i andra inlägg här dessutom påstå att de inte kan surfing är skapligt obegåvat.

    “Sorry, men eftersom du inte kan sätta en enhands framåt med fullplaningslandning och inte heller kan rabbla specifikationerna för samtliga segelmodeller de senaste tolv åren så tänker jag inte handla prylar här!”

    Lägg av.

    Eh, hur bra på att segla måste man vara för att sälja vindsurfinggrejer? Får bara Formel 1-förare sälja bilar?

    Visst, det ä r en fördel om folk som säljer grejor vet hur de funkar. Och det tror jag nog att de kan på Skidsport. Någon måtta får det ju vara…

    blueride verkar ju bo i Solna. Många vindsurfare skulle uppskatta att ha en vindsurfbutik nästgårds. Men med din sköna attityd som måttstock, och några till här, så får vi snart alla åka till Frasse i Tyskland för att klämma på en fena. Kul. Och näe, jag vill inte handla mina surfprylar på webben. Jag vill känna å klämma, diskutera, peta och dona för att dessutom kunna byta in till underpris när jag inte orkar sälja själv.

    Det kan jag på Skidsport.

    På tal om inbytespris – det är, tror det eller ej, inget tvång att byta in sina prylar. Om man ändå väljer att byta in sina grejor känns det något märkligt om man förväntar sig annat än ett pris rejält under marknadsvärde. En bräda som kan krängas för 3000:- vid egen försäljning lär Skidsport knappast ge mer än 1500:- för, annars är det inte värt det. Själv är jag nöjd när inbytesmöjlighet finns, är upp till mig att fixa min begagnathandel.

    Nu kanske det blev lite väl mycket “hurra för Skidsport” här (enligt känt recept från voodoo för Wallén ;-). Vill bara säga att jag är glad för alla som seriöst försöker sälja surfprylar i detta land. Det är inte lätt.

    Surfa På!

  • voodoo

    Medlem
    18 december, 2000 vid 17:31

    Ang dr Masses insändare ovan så håller jag med.. Jag gillar också att besöka Skidsport och ta ett litet snack med Danne eller Staffan som båda är justa och intresserade Att man sedan kan kika lite på nya grejer är ju aldrig fel..Ang inbytespriset så har ju Masse hur rätt som helst det är ju frivilligt att byta in det är ju samma sak som att byta bil..Så sluta att dissa surfhandlarna utan ge istället en stor eloge för till dom som fortfarande finns kvar …… men då den största elogen till Wallén som säljer NORTH så ska ni köpa nytt wavesegel nästa år, köp ingenting utan att ha testat nya Dr X…

  • linsurfer

    Medlem
    18 december, 2000 vid 17:59

    Håller också med Masse helt och hållet. Alldeles för mkt skitinlägg på denna konf. Det är synd man saknar roliga läsvärda inlägg om t ex utrustning och surfupplevelser. Man har knappt lust att skriva nåt själv för då svarar nån bara bajs kissbajs.

    Tänkte köra lite lobbying för surfhandlare jag har haft bra kontakt med.

    BUNK i Grebbestad var nog Sveriges bästa butik i början på 90 talet jag började 89 så innan dess vet jag inte). Grymt bra grejer (generalagent för NP, F2 och tiga då), och bäst priser!

    Ontop i Lund, kanonservice!

    PA sport. Hade lite problem med honom i början men det var nog bara otur.

    Surfers P. har alltid handlat av Per, men han har ju slutat och nu är det bara snåljåpar och dryga personer kvar. Kan nämna många exempel på dålig service från dom så jag har belägg!!

    Bäst av alla: Hans Wallén, tänker inte köpa en grej av ngn annan efter att jag började handla av Hans. Snyggast hemsida, bra service, kanongrejer (AHD, NORTH)och BÄST paketpriser.

    MVH
    /Oscar

  • blueride

    Medlem
    19 december, 2000 vid 09:57

    Mest känd är väl den (nu snudd på klassiska manövern) “kastfallsfällan”.

    – oh, shysst bom, och med garanti oxå, den tar jag.

    lite senare…

    – den här bommen gick visst av, då vankas det väl en ny?
    – njaaaaaa, det verkar som den är blöt, har du seglat med den?
    – jo men det är klart.
    – i så fall fick du säkert kastfall, det brukar jag få, och då gäller inte garantin, så det så!

    (Till saken hör att alla bommar bromma säljer är okrossbara, om man skall tro dem själva.)

    /dissa på

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2000 vid 16:41

    Jag har råkat ut för kastfalls grejen men det var 7 år sedan, de har blivit
    mycket bättre vad gäller garantier sedan dess. Hade inga problem med att få
    ett nytt frontbeslag när det gick sönder. Dock tog en månad månader innan de
    hade fått hem ett nytt.

    Fler butiker och rakare kommunikation!

    PS
    Varför försöker ALLA vindsurfare pruta när de ska köpa prylar?
    Prutar ni även när ni går i skivbutikerna eller när ni handlar kläder?
    Om jag köper en hel kostym kan jag väl få en skjorta och slips på köpet?
    Va faaaan ni har ju sånna marginaler…
    Fy fan vad dålig service…

  • ben-hogan

    Medlem
    20 december, 2000 vid 10:00

    Därför att det är den mest kapitalintensiva high-tech sport en ensam individ kan hålla på med, där dessutom prylarna har noll och intet i andrahandsvärde.

    Producenter, försäljare och köpare har samma problem: Sporten är liten, vi älskar produktutvecklingen (nya prylar) och allt ska vara lätt (pajjar).

    //Anders

  • dude

    Medlem
    21 december, 2000 vid 00:33

    Att vindsurfing är en kapitalintensiv sport som Ben Hogan säger spinner direkt iväg på några ideer om hur vindsurfing kan lanseras och drivas för att få fler aktiva i branschen.

    Det skulle vara intressant om bara tillräckligt många var intresserade och hade tid. Framtiden får avgöra när det händer.

    För oss stockholmssurfare handlar det ju mest om att få någon sorts teamkänsla eftersom vi är så utspridda!

    Mvh,
    Niklas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2000 vid 17:12

    Nja det finns väl några lite mer kapitalintensivare sporter.

    Ridning tex. ska man köra hela racet i Sthlm så ligger det på ca 60 – 70kKr/år
    (förutsatt att man köper en seg Brunte som kostar 10:-) och det är väl kanske
    vad det kostar att som 18:åring boendes i centrala Stockholm hel-försäkra en
    splitter ny 168Hkr Kawasaki.

    Vad kostar bara bensinpengarna om man åker Sthlm -Sandhamn t.o.r. med en
    Ritchie Zoell preppad Apache 48 om man ägnar sig åt Off Shore?? Vad kostar
    varje motor i Apachen? 50.000$
    Vad kostar det att serva den?

    Fixa en ny Cheva Tahoe på leasing (för Off Road trävlingar) och börja bygg om
    den. Bara värdeminskningen är kanske 250Kkr på tre år det blir många nya
    bommar bara det.

    Kappsegling är kul, vad kostar en schysst 32:a?

    Vad kostar HELA racet per år (alla prylar inräknade) om man ska ligga på
    SM-nivå i tex Optimist?

    Windsurfing är inte billigt men börjar man kolla upp “alla möjliga sporter” så är inte
    windsurfing hutlöst dyrt heller.
    Och riktigt billigt blir det om man ser till utnyttjandegraden då är det riktigt billigt för
    det går ju ofta att surfa nära där man bor. Fast innebandy leder väl den ligan.

    Den 24 – 26 Maj i Björkvik är väl ett datum att rikta in sig på om man funderar på
    något substantiellt inom w-surfing, sponsring och media tex.
    Fast först bör man kanske fundera på hur det skulle vara om tex 150 surfare
    varje helg kom till Björkvik, Fituna, eller Torö vilket är fullt möjligt i 08. (~1milj
    pers.)
    Vill man det??

    Mvh / Bosse

  • linsurfer

    Medlem
    21 december, 2000 vid 19:34

    Var glad att du inte kör motocross då! Eller bilracing. Vindsurfing är inte alls dyrt om du nöjer dig med förra eller förförra årets prylar. En nackdel med Sverige är ju att vi inte har proffsen som grannar (som dom har på hawaii), dvs inte massa schyssta protoprylar att hugga tänderna i billigt.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.