Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad 7,1 och 8,5 kvm segel?

  • Skillnad 7,1 och 8,5 kvm segel?

    Publicerad av magnil på 14 juli, 2010 vid 18:39

    Har tänkt börja vindsurfa igen efter 20 år. Var ingen stjärna då, kunde vattenstarta men gipp var mer tur än skicklighet när det funkade.

    Väger idag 85 kg och funderar på att köpa en JP Funster 145. De kit den säljs i har som mest 7,1 kvm segel. Jag tror att jag kommer surfa mest i förhållandevis lätta vindar och skulle vilja ha större segel. Nu till frågorna:

    -Vid vilken vindstyrka kan jag räkna med att plana med 7,1 segel?
    -Hur stor skillnad blir det med ett 8-8,5 segel?

    Kjello svarade 13 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • vindsokaren

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 19:57

    7.1 seglet lär du bara behöva som instegs segel då det är lätt att hantera och lära sig på.
    8.5 låter som ett bra kit till den brädans volym för att plana tidigt.
    Planing i 8m/s med 7.1 kanske går men det är väldigt individuellt.

  • broderisak

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 20:07

    Jag började för ca 2 år sen att surfa igen efter ett långt uppehåll på ca 20år:) Jag var ingen höjdare då men kunde väl ungefär vad sa nu kanske lite mer. Det jag där emot inte vill göra var att köpa en för stor bräda först utan ha en bräda att växa i. Så jag köpte en JP X-ride 120l med segel 7,5 samt 6,5 . Med det seglar jag när prognosen säger 6-9msek och uppåt. för en prognos som säger 5-8 är för liten vind för att det skall vara kul samt funka. Men visst vill du lite fler dagar på vattnet så funkar det med en 145 med 8,5 men det behöver inte blåsa mycket mer innan du tycker det är tungt samt att vara lite överriggade i byarna.
    Jag väger i dag 80kg och då kan jag dra rigg samt ta mig hem alltid om vinden skulle svika..
    Den bräda jag har kan jag rekommendera starkt för det är verkligen en bräda som planar tidigt samt går ruggigt fort. (Lovordas i alla tester)
    Jag har segel i från 5,7 6,5 7,5 och surfar upp till 12-14msek om du bara byter fena när du går ner i storlekarna på segel.. För jag tror att du kommer att växa ur din bräda ganska så fort och då vill du köpa en mindre bräda typ 105-120 som storbräda för att sen kanske gå ner på en Freewave 85-95 till dom dagar när det verkligen börjar att blåsa lite..

  • magnil

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 20:36

    Tack för bra svar även om de motsäger varandra lite.

    Fungerar det alltså att ta sig hem även om man inte får upp brädan i planing, trodde inte man kunde kryssa då (utan centerbord)?

  • bicless

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 20:42

    Du kan kryssa utan centerbor i ickeplanande fart, inga problem bara brädan har 30-60 liter mer än din vikt.

    Om du seglat för 20 år sedan och kunde vattenstarta då kommer du lära dig allt snabbt. Centerbordsbräda känns overkill. Den gör bara brädan tung och långsam för alla annan segling än ickeplanande. Dagens brädaor planar så lätt att när du väl börjar köra dem så kommer du tycka det är trist att segla runt ickeplanandec med ett centerbord.

    Även när du fäller upp centerbodret blir en sådan bräda klart segare än en utan.

    Jag skulle satsat på en bäda utan centerbord i dina kläder. Som familjebräda eller bräda för nybörjare så är centerbord bra.

  • magnil

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 21:04

    OK, jag får nog börja tänka om… Har planer på att köpa en barnrigg till min dotter på 9 år / 25 kg men det bör då fungera även på en bräda utan centerbord?

    Hur många liter bör jag ha på brädan, 115 – 145 enligt Bicless? (vill kunna dra rigg också då jag inte tror jag fixar vattenstart i lätta vindar).

  • Kjello

    Gäst
    14 juli, 2010 vid 21:46

    Orkar inte läsa allt, men jag har aldrig problem att ta mej hem, surfat sen 1978.
    Mojnar vinden så´gräver brädan ner sej mer (och ger extra lateralkraft) och jag kryssar hem säkert.
    lite trixigt kul, men akta sej för att plumsa i, då får man ibland baxa skiten simmande hem,
    jag kör utan upphalningslina, så endast vattenstart gäller.

    även prövat att ha upphalningslina, vinden mojnat, det va väldigt trixigt när man drar upp riggen och bräda allt sjunker till midjan, sen plöja brädan upp till vattenytan, kirrat men på ett hårstrå.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad 7,1 och 8,5 kvm segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.