Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing skillnad på segel

  • skillnad på segel

    Publicerad av imported_tomas_a på 9 januari, 2012 vid 11:52

    vad är den största skillnaden på dagens segel jämfört i mot segel i från slutet på 90-talet? Jag har ett ganska välbevarat race segel, Simmer SC5 i från 99 och undrar om det är värt att köpa ett modernare segel om skillnaden är stor? Funderar på använda seglet på en ny freeride bräda på runt 100 liter eller gammal Mistral Flow 276 eller liknande.

    /Tomas

    dr-masse svarade 12 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bicless

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 20:46

    Jag är ingen slalomexpert men seglar mycket på freeride, freerace och kör slalom då och då. Har kört den helvita simmern race seglet från ca -00, tror den hette SC5.

    Jämför jag de med de modernare slalomsegel jag testat är skillnaden relativt stor. Tror nog man kan plana ungefär lika och toppfarten för en amatör är nog ingen större skillnad på men det jag märkt av mest är att de nyare är mycket mer lätta och smidiga i handen. De äldre seglet kändes jättetunt i jämförelse även om man körde 100% mast. Sen brukar de moderna slalomseglen twista bättre och ge ett bättre vindregister.

  • kinetic

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 21:07

    Nu var det ju några år sedan jag jämförde ett “Fullrace segel av modernare snitt” (Severne SSR 7.6 -06) mot ett gammalt “Värsting race-segel” (NP MkIV 7.3 -94)…Men det jag minns är att det gamla seglet är/var betydligt plattare, segare att få igång. Väl uppe i fart kan jag inte påminna mig att det var nån större skillnad, men fördel det nyare så klart. Min åsikt är att om ditt SC5 sitter ihop som det skall utan massa tejp så ge det en chans iaf, om inte annat som is-segel:)! Race-segel med 3-4 år på nacken kostar å andra sidan inte många kronor men då behöver du “rätt” mast. Jag kommer säkert bli påhoppad pga min åsikt men jag tycker du skall ge det gamla seglet en chans, OM det nu inte är tejpat till döds. Jag har själv kvar mina gamla race segel från -94, dessvärre så är favvo seglet 7.3 “tejpat till döds” så det är tveksamt att det håller för en dag i vattnet, men på isen duger det. Testade även 5.7 Gaastra Slalom Pro -94 för 4-5 år sedan, återigen ett “ap-platt” segel jämfört med modernare, mycket mer av/på känsla, sen att det blåste “ap-mycket” den dagen gjorde nog sitt till att jag inte tyckte att seglet var något vidare bra, då det var antingen super-drag eller “dött”, just där tror jag du har den största skillnaden, moderna segel har ett mycket större register, vilket inte nödvändigtvis betyder att de tål såååå mycket mer vind. Man skall komma ihåg att “Dunken” körde dryga 43 knop på 500m med sina race-segel redan -93 har jag för mig, o såååå mycket snabbare är han inte än idag, då med de senaste inom segel, bräda osv. Sen kan det finnas en aspekt till, “nya” grejjer passar inte “äldre”, på den punkten har jag god erfarenhet, har kört “massor” med en slalomplanka från -94 i kombo med segel från -06, hur bra som helst! Samma sak med en planka från -00 o segel från -10, funkar klockrent, för mig iaf.

  • kapten-k

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 22:51

    Inga problem att köra på prylar från -99!! någon vann ju en slalomtävling i år med bräda och segel från 96-97 nån gång. eller hur va det? Hahaha!

    http://www.surfclubklagshamn.se/search/label/T%C3%A4vlingsresultat

  • jester

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 07:09

    Största skillnaden: vindregister!

    Andra fördelar: Lättare att rigga (om man använder rätt teknik), lättare att segla med.

    Nackdel: Kan vara lite bökigt att vattenstarta om man lyckas fylla mastfickan med vatten.

  • imported_tomas_a

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 11:06

    Tack för alla svar!

    Är det någon som har någon bra prisvärd bom att rekomendera? Jag har idag en fiberspar kolfiberbom, den också i från 99 men bakstycket är borta.

    Mast behöver också köpas, nuvarnade mast har legat utomhus i tolv år så den lär nog inte fungera så bra.. Det finns en massa olika typer av master, HT (Hardtop), CC (Constant curve), FT (FlexTop) RDM SDM, vilken typ är vanligast till freeride/slalom segel?


    /Tomas

  • jlhp

    Medlem
    7 februari, 2012 vid 15:18

    Nästa år fyller jag 30 som vindsurfare så jag har sett en del utrustning komma och gå… Jag har förvisso ingen erfarenhet alls av Camber/racesegel men i övrigt är det ganska marginella skillnader. Sedan 90-talet har man kapat ett par decimeter på mastlängden och tillfört en del små detaljer av praktisk karaktär(tex. har alla segel numera påsydd mastvaddering, fotlattan på vågsegel har en annan vinkel som gör det lättare att rulla seglet, vågsegel helt i x-ply osv).

    Efter vad jag har kunnat läsa mig till tror jag inte heller att det spelar så stor roll på racesegel OM MAN INTE SKALL TÄVLA. För oss vanliga dödliga är det viktigaste att seglet (och för den delen brädan) funkar för den som använder det, och funkar ihop med den övriga utrustningen. Prästbetyget däremot har mest med hipp-faktorn att göra. Har man ett segel elller bräda som känns bra så är den enda anledningen att byta att spendera pengar och vara lite mera inne bland kompisarna, sen är det ju en annan sak att det kan vara kul att shoppa surfprylar och det är jag den första att skriva under på…

    Man bör ha klart för sig att vindsurfingföretagen håller på av en anledning-att tjäna pengar, och det gör dom genom att sälja nya prylar! Så de måste hela tiden komma med “nya” grejer som gör de gamla omoderna, annars gör dom snart en Saab! Jag såg en gång en underbar strip i BC där årets modell av hjulet presenterades, skillnaden mot det gamla var några ristade streck på sidan som bara var där för att göra föra årets modell omodern! Surfbranchen, och för all del många/alla? andra brancher fungerar likadant.

    Kör själv med segel från 1996 (inte mitten av 80-talet som jag har blivit “beskylld” för här på forumet:-)) till 2006 så jag kan jämföra lite och skillnaden är marginell, har också kört med nyare segel som inte passar mig och det var en hemsk upplevelse, så för att upprepa mig- det viktiga är att utrustningen passar just dig, inte åldern. Det brukar alltid tillverkas en vild blandning av grejer för att fylla alla tänkbara (och ibland otänkbara!) behov på marknaden-en del är kort och gott skit redan som nytt och då spelar det ingen roll om det är årets modell eller 15 år gammalt, ibland är det tvärtom, och så finns det ju olika behov-vad som är skit för mig kan ju vara guld för någon annan(ibland).

    Av mina äldre segel är två från 1996, plana, måttligt bottendrag men stabila och sköna när det blåser ordentligt (perfekta minsta segel för mig och mina 70 kg) och ett från 1997 som har det bästa bottendraget av alla mina segel och funkar trots det ändå att segla med! Alla är fyrlattade och lätta och i det avseendet toppmoderna igen-häpp!

    Efter vad jag har förstått så kör också de flesta proffsen på standard produktionssegel, så det spelar nog inte så stor roll ens för dom att ha det allra senaste. Brädorna har det nog hänt lite mer med, men jag tror inte att man skall överdriva betydelsen där heller (trender kommer och går men en bra bräda består) och det är absolut inga problem att blanda åldrar bara man får det att lira ihop och det senare är ju lika viktigt om man köper nytt. Lycka till!

  • skywalker

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 16:11

    Glöm RDM när det kommer till freeride/slalomsegel.
    Då är det SDM som gäller.
    Böjkurvan (CC, FT o.s.v.) bör du välja efter vad det är för segel du ska köpa (eller vice versa).

  • sailortrash

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 19:37

    hej

    jag fyller 5 år som vindsurfare snart, men har provkört en hel del olika årgångar. jag måste hålla med 20-åringen att gamla grejer funkar om ambitionen är att ha kul eller eventuellt klubbrace. jag började med att köpa nytt, var inte nöjd så jag seglet och sen dess har jag bara haft råd med beggade grejer. brorsan gjorde samma sak så tillsammans har vi hunnit gå igenom massa prylar, för att inte tala om alla årsnya hyrmodeller sen massa år tillbaka.

    jag körde två säsonger på ett NP spirit från 2001 (8.5). inga problem, 2 små cambers. ingen jätteskillnad mot 9.0 X.0 segel jag avslutade med i höstas (modell 2011)

    sen har jag ett Arrows Max 11.0 till formulabrädan. det är så gammalt att det inte ens e cambrat. det levererar planing som moderna segel, men inte på samma nivå. dagens formula segel är på en helt annan nivå, prismässigt också…

    annars fastnade jag för ett Ka Koncept från tidigt 2000, också det med 3 cambers (eller 4…) otroligt bra shape. vindregister som en vanlig 7.5:a men med ferrari acc. och högre toppfart

    sammanfattningsvis har jag bara bra erfarenheter från äldre grejer. jag har även sett ett par “mitten av 90-” race segel (och provat) där man plockar ut varje latta med jättefin buk och riktigt snabba på vattnet..så om grejerna är i bra skick så är det ju ingen ide att bränna x-antal 1000:- på nya grejer…en bra bom kan ju vara värt en del dock…jag har en HPL alu-karbon hybrid som är styv nog. säkert gammal men bättre en en dyr alubom idag tycker jag…

    hade..

  • jester

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 12:30
    Skywalker;681324 wrote:
    Glöm RDM när det kommer till freeride/slalomsegel.
    Då är det SDM som gäller.
    Böjkurvan (CC, FT o.s.v.) bör du välja efter vad det är för segel du ska köpa (eller vice versa).

    Nej! Vissa tillverkare kör RDM i storlekar upp mot runt 7 kvadrat. Och det gäller alltså även fullcambrade race-segel.

    Men du har rätt i att man skall välja mast efter vilket segel man köper, såklart!

  • skywalker

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 12:48
    Jester;681489 wrote:
    Nej! Vissa tillverkare kör RDM i storlekar upp mot runt 7 kvadrat. Och det gäller alltså även fullcambrade race-segel.

    Men du har rätt i att man skall välja mast efter vilket segel man köper, såklart!

    Miss av mig då. Det har jag inte sett, men vi kan väl enas om att SDM fortfarande är vanligast på freeride/racesegel?! 🙂

  • bicless

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 13:41

    Nackdelen med långa rdm är att det är svårt få dem tillräckligt styva.
    Men 430 och kortare brukar funka galant. 460 och 490 är ju ovanligt men blir vanligare och vanligare.
    Hållbarheten är ju outstanding på RDM.

  • jester

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 18:54
    Skywalker;681491 wrote:
    Miss av mig då. Det har jag inte sett, men vi kan väl enas om att SDM fortfarande är vanligast på freeride/racesegel?! 🙂

    Japp! Har dock inte testkört en RDM rigg själv, men är ju aldrig fel med hållbara prylar. Men iofs så har mina master hållit fint, trots att dom börjar bli lite gamla…

  • p-malmkvist

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 20:00

    Simmer sc5 är ett väldigt platt segel som är svårt att få upp i planing, har seglat den modellen i storlek 7.0. Går som de flesta platta segel grymt i riktigt överiggade förhållanden på halvvind och “lite” slör och lite kryss. Men ett modernt racesegel är väldigt mycket bättre både på planing, vindregister, speed på djupa slörar osv. Mitt tips är att du hugger till på en racerigg från 2007 och framåt av känt fabrikat och med rätt mast i fint skick.

  • dr-masse

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 20:10

    Som jag ser det finns det egentligen fyra anledningar till att köpa moderna grejor:

    1. Bättre prestanda för den riktigt duktige. Här talar vi om en rätt liten del av vindsurfingsverige, petiga figurer med högra krav och som förmår att få ut max av prylarna. Jag hör definitivt inte hit.
    2. Present åt sig själv. Nya prylar är kul. Hit hör nog jag, däremot…
    3. Säkerhet. Vare sig man vill eller inte så slits prylarna och vi pysslar trotsallt med en sport där ett haveri på fel ställe och under den kallare delen av året är klart oönskat. Hit hör jag oxå.
    4. Utveckla sig själv. Att testa lite nya grejor, bryta sina rutiner och kanske till och med ha det lite obekvämt ett tag är förvånansvärt ofta utvecklande. Den här delen är jag själv rättså lockad av, även om det helt klart har blivit fel och för ogenomtänkt ibland. Många gånger har dock upptäckter gjorts och jag kan lätt hävda ett skäl till att jag har roligare i vågorna idag än för 5-7 år sedan är prylarna. Först var det seglen, sedan brädorna med fler fenor.

    Men det viktigaste är som flera skrivit – att prylarna lirar ihop. Tro inte att ett nytt segel kommer att fungera som det ska på din 12 år gamla mast med fel böjkurva. Just rätt mast för seglet är så otroligt viktigt. Jag har surfkompisar som trots rejäl erfarenhet och genuin pryltokighet (hej Challgren) fått en aha-upplevelse när helt rätt mast sitter i det nya seglet. Oj! vad rätt det där kändes.

    Och ja, man kan köra fullblodsräjs på freestylebrädor, vågsegel på en formula och trekantssegel på en quad. Men ytterst sällan kommer det att lira rätt utan mer handla om att bevisa att det går. Vindsurfing är som bäst när allt går lätt och, just det, lirar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing skillnad på segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.