Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Skillnad på X6 och X9 master

  • jester

    Medlem
    28 april, 2006 vid 12:45

    Fråga Surfan efter nästa surfpass. Han har kört X6 i sin 6.7 i väntan på nya X9-masterna. Men seglet “står” inte helt perfekt med en X6 iaf, dock såg det inte helt fel ut trots allt. Men det är ju synd att sätta en lite sämre mast i ett sådant segel…

  • tobhed

    Medlem
    28 april, 2006 vid 14:04

    Har läst en massa om det både på NP’s forum samt på danska neilpryde.dk och tydligen så finns det en hel del som numera kör på X6 istället.
    I princip så funkar det bra, masten låter seglet öppna upp tidigare i lättare vindar, men man bli snabbare överriggad.

    Mitt problem är i princip att jag nu har mina segel, men inga master… SP vet inte när eller om de kommer och då man är sugen som tusan på att segla så är frågan om man ska vänta, skaffa X6-master eller ta fjolårets X9-master (som kan gå sönder, jag vet…)

  • hankloose

    Medlem
    28 april, 2006 vid 14:30

    Det e bara 530 och 580 som pajar!

    Dom andra e ok! Köper du en ny x9 så har du ju dessutom 1 års garanti!

    Vad har du att förlora

  • speedjhanny

    Medlem
    28 april, 2006 vid 14:31

    Skiljer ju hela 0.5kg i vikt på en 460 tex!

    Ska ev ner i helgen o hämta min X9 i Varberg, sen blir det speed stämning!

  • jester

    Medlem
    28 april, 2006 vid 14:54

    Är bara masterna från 460 cm och uppåt som kommer i Ultra-variant (med bättre hållbarhet, och det är nog mest problem med 5-meters masterna. Så en 430cm X9 till ex 5.8 och 6.2 funkar det utmärkt med fjolårets, och går säkert bra med 460 oxå. Körde själv min RS4 med en X9 Wave, och det funkade extremt bra.

  • tobhed

    Medlem
    28 april, 2006 vid 16:27

    Tack ska ni ha – konfen är ett jävligt bra plejs! 🙂

  • jester

    Medlem
    29 april, 2006 vid 08:46

    Fel. Verkar komma Ultra-varianter från 430 och uppåt.

  • tobhed

    Medlem
    29 april, 2006 vid 08:54

    Jepp, såg det också på NP’s sida – hur vanligt var det att typ 430-master gick sönder förra året? Det var väl mest de längre??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Skillnad på X6 och X9 master

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.