Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnaden mellan 7.0 och 7.5? (Lättare vindar)

  • Skillnaden mellan 7.0 och 7.5? (Lättare vindar)

    Publicerad av yomoooo på 12 juli, 2009 vid 15:00

    Hej!
    Kommer att köpa ett Tushingham Thunderbird III att köra med i lite lättare vindar, men undrar hur mycket den halva m2:n mellan 7 och 7.5 gör i dessa förhållanden? Jag antar att den inte gör någon skada viktmässigt (för tidig planing) eftersom båda seglen är på 460-mast. Problemet är att min nuvarande bom är max 215 cm och TIII ska ha 216, men det kanske inte gör något i lättare vindar? Annars kostar ju inte en ny bom så mycket.

    Jag väger 83 kg och kommer att använda seglet på en 120 l Bic Astro Rock (ja jag vet den är gammal :tongue: ) med 40-44 cm fena. Jag tänkte inte köpa större segel denna gången då jag ska göra det på en 460-mast.

    Lite specs för seglet:
    7.0 Luff 475 – Bom 206 – 6 lattor
    7.5 Luff 485 – Bom 216 – 7 lattor

    …och här är Boardseekers test av seglet. Det tycks onekligen vara bra för de lättare vindarna 🙂

    (Någon som för övrigt har nån gissning på hur tidigt jag kan förvänta mig att plana med detta?)

    Tack! J

    Knatte svarade 14 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • flex

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 21:21

    Jag tycker definitivt att det inte är värt att välja 7,5 m2 om det innebär att du behöver köpa ytterligare en bom för detta. Dels kostar det mer än det smakar. Sen får du tänka på allt bök med att alltid plocka med dig två bommar när du ska ut och surfa. Slimma utrustningen så mycket som möjligt skulle jag säga.

    Angående planingströskeln så borde den ligga någonstans mellan 6,5 – 7 m/s med ett 7.0 m2 med den omnämnda brädan. Ett 7,5 m2 segel skulle enbart ge en försumbar lägre planingströskel.

    att rigga ett segel i ändläget på en bom (alubom) är inte att rekommendera. Dessutom är min erfarenhet av segel att det kan skilja ganska mycket på vad tillverkaren skriver på luff/bom mått och på hur man sen bör rigga det.

  • Knatte

    Gäst
    13 juli, 2009 vid 07:15
    yomoooo;558800 wrote:
    Hej!
    Kommer att köpa ett Tushingham Thunderbird III att köra med i lite lättare vindar, men undrar hur mycket den halva m2:n mellan 7 och 7.5 gör i dessa förhållanden? Jag antar att den inte gör någon skada viktmässigt (för tidig planing) eftersom båda seglen är på 460-mast. Problemet är att min nuvarande bom är max 215 cm och TIII ska ha 216, men det kanske inte gör något i lättare vindar? Annars kostar ju inte en ny bom så mycket.

    Jag väger 83 kg och kommer att använda seglet på en 120 l Bic Astro Rock (ja jag vet den är gammal :tongue: ) med 40-44 cm fena. Jag tänkte inte köpa större segel denna gången då jag ska göra det på en 460-mast.

    Lite specs för seglet:
    7.0 Luff 475 – Bom 206 – 6 lattor
    7.5 Luff 485 – Bom 216 – 7 lattor

    …och här är Boardseekers test av seglet. Det tycks onekligen vara bra för de lättare vindarna 🙂

    (Någon som för övrigt har nån gissning på hur tidigt jag kan förvänta mig att plana med detta?)

    Tack! J

    Du behöver köpa en ny bom om du satsar på 7.5 kvm ..:blush:
    Man skall inte rigga i ändlägen och om rek är större än vad du kan få ut, så lär det inte funka. Tänk om du blir överriggad och behöver plana ut 2-3 cm. Då är du helt rökt:smirk:
    Tror att du klarar dig lika bra med ett 7.0 kvm till din Astro rock. Tror inte den brädan trivs med så mycket större segel väl??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnaden mellan 7.0 och 7.5? (Lättare vindar)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.