Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnaden mellan stort och litet..

• Skillnaden mellan stort och litet..

Publicerad av anonym-anvandare på 28 september, 2002 vid 12:16

Sen jag började surfa för ett år sedan har jag bara seglat på relativt stora grejer med centerbord osv. Jag grejar stropparna, inga problem med hängselen och plana.. gippen sitter dock inte…, inte heller vattenstart (har inte tränat så mycket på det iof)

Till nästa år vill jag ta steget över till mindre grejer, i typ 120L klassen, jaja inte så små men betydligt mindre än vad jag är van vid.

Hur stor är skillnaden? mellan centerbords bräda och inte? och är det någon som har några bra tips på brädor. väger 85 kg. Funderat lite på “F cross” eller “jp freeride” (senare modell) någon som har någon erfarenhet av dom?

Tjobbe

watertouch svarade 22 år sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2002 vid 18:16

Tja, första säsongen körde jag på klubbens stora revobrädor i löjliga vindar. Inbillade mej att jag kunde lite då. Denna säsongne började på en bic astro rock 125 l. Första gången kom jag med nöd o näppe efter mkt slit upp på brädan och kunde ta mej in igen. Men jag hade ju varken använt hängsele eller vatt i stroppar så det kanske är lättare för dej. Annars är nog en bic astro rock 125 l inget dumt val om du kan hitta en sån.

• rino

Medlem
    29 september, 2002 vid 18:36

Det är rätt stor skillnad, jag skulle satsa på en större bräda än 120l (väger som du) du kommer fixa vattenstart och gippar mycket fortare och ha roligare. Både cross & jp freeride är iofs bra brädor.

Jag startade med en bic astro som första bräda men köpte upp mig till 150l RRD avantride vilken jag fortfarande har som lättvindsalt. Jag sparade in mycket slit på det bytet.

lycka till

• eriksson

Medlem
    29 september, 2002 vid 18:48

Förut hade jag en surfparther 347 men centerbord och hela kitet smile.gif .. sen tog jag klivet till en BIc Vevace 290 på 120 liter!och jag hade inga speciella problem men att köra den!

• eriksson

Medlem
    29 september, 2002 vid 18:52

Ville bara tillägga att de var en Vivace inte Vevace grin.gif

• jonasp

Medlem
    29 september, 2002 vid 19:03

jag väger 80 och har två brädor: en techno 283 på 152 l. som jag kör 9,0-6,9(6,0) och en axxis 258 88l. som jag kör 6,0-4,0 på. minst 80% av de gånger jag surfat i år har det varit 9,0 och technon som gällt om man ska plana. Den är enormt mycket roligare än en centerbordsbräda och den hänger på andra brädor bra. Den är väldigt lik naish titan, iallafall outline och användningsoråde.
    och om du kollar på cross, kolla extra på 140:an!

Sen är det klart att man helsta av allt vill ut med 88:an men det blåser ju aldrig för det mad.gif

• tabi

Medlem
    29 september, 2002 vid 20:48

Jag har en Fanatic bee..! fett skön! jag köpte för liten bräda först, vivace 270 på 96 liter! den gick inte att dra rigg på och vattenstarten satt inte särskilt väl då så det va bara att åka och köpa en ny bräda!! nu har jag en Fantic Bee oxå, på 137 liter! den e mäkta skön! planar tidigt och har tillräcklig volym för att dra rigg och allting!!
    Satsa på en lite större så du inte köper för litet som jag gjorde! hörde nånstans att man skulle räkna med kroppsvikten + 30 så har man minsta literantalet för att dra rigg…!!

Cross e bra fet, jag e sugen på en sån själv… om man bara hade lite mer pengar..! får vänta tills det finns schyssta beggade!

• teabag

Medlem
    30 september, 2002 vid 20:28

Du måste veta vid vilka vindar du kommer att segla och från segelstorleken välja bräda !!!!! MÅSTE,MÅSTE,MÅSTE.
    Den stora går att segla och träna på i alla vindar och du behöver inte plana men en liten måste plana annars blir de slöare,trögare och tyngre än den stora.

• tubert

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 11:26

Jag seglade pråm innan jag köpte min 115-liters bräda, och jag tycker det fungerar bra. Väger 81 pannor för övrigt. Sedan är ju skillnaden mellan en STOR bräda och en stor liten bräda confused.gif (om du fattar vad jag menar) ungefär som skillnaden mellan en cykel och….. nästan vad som helst. Men man lär sig, jag tycker inte det är så mycket svårare med liten bräda, mest bara annorlunda.

• watertouch

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 13:16

Jag gick från pråm modell mindre (310 lång, 157 liter) till en 285-bräda på 118 liter (väger 90). Första gången jag var ute kom jag bara typ 5 meter, sen vände den upp i vind. Det hade visst med no-nose-shapen att göra fick jag höra. Sen fick man gradvis lära sej att man inte kunde knalla runt hur som helst på brädan heller.

Så här i efterhand kan jag konstatera att jag antagligen lärt mej snabbare om jag skaffat en bräda på några liter mer. På min bräda sätter jag kanske 10% av gipparna, men när jag testade den gamla brädan för ett tag sen låg det på säkert 90%.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnaden mellan stort och litet..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.