Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Skillnader i fenmodeller

  • Skillnader i fenmodeller

    Publicerad av carrera på 15 december, 2006 vid 07:58

    Hallå på er!
    Tänkte jag måste rådfråga er vise män här med liter erfarenheter av olika material! Det är så jag behöver komplettera utrustningen med några nya fenor
    o då jag har en F2 SX(m) med orginal fena på 36 cm Kör ju mest 7,8 till 6,3 på den! vill ha större fena för lätt vinds 7,8 men även en mindre för ren fart i förhållanden som typ TT. Problemet jag står inför är ju att en på pappret större fena typ select Lihgtning M 42 inte nödvändigtvis genererar mer Lyft & Power än min orginal 36 pga olika faktorer. kollar på antingen Select´s sortiment eller Curtis/G-sport SR6b två 42 cm fenor kan ju vara HELT olika i sin karaktär! någon som har bra tipps. Det ulitmata hade ju varit o köpa F2´s orginal fenor i större resp. mindre model men de var lite dyra tyckte jag, o SÅ bra kan de inte vara!!!!
    Kör ju som sagt Sx (m) med fullrace segel o vikten ligger runt 85 kg.

    Nu har iallafall jag lagt grejerna på hyllan för i år, häromdagen var jag rädd killarna i gråa rockar o med tvångströjor skulle komma o hämta en när man
    var på stranden o riggade 😉
    ……

    Edit.. pinsamt illa man skriver tidigt på morgonen 😉

    jester svarade 17 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jester

    Medlem
    15 december, 2006 vid 09:30

    Kör du överriggad/full power med din 7.8 tycker jag inte att du behöver större fena än 35-37 cm. Jag har kört min Warp Slalom 67 (ungefär lika stor som SX(m)) uteslutande med en Select Viper Slam på 35 cm i höst (en fena som dessutom genererar ganska lite lyft). Mest med 7.8, men även lite med 6.8 och det har fungerat kanonbra. Har en 37 cm Lightning Evo som jag faktiskt inte provat ännu. Men lär funka perfekt när jag kör på öppet vatten.

    En Select Lightning Evo 33 hade nog funkat fint med den brädan och 6.3.

    F2s orginalfenor är ok, men G-sport och Select är bättre fenor.

    Och jag väger ju 105kg+…

  • faster

    Medlem
    16 december, 2006 vid 11:38

    Instämmer i det Jesper säger. Har själv haft en SX M i år och kört 0rginalfenan (kanon) till 7,8(Jesters) i lättvind å det var inga problem. Har även kört 7.3 med 36 fenan inga problem där heller. Min vikt stämmer överens med din också. Visst du kan ha en 38 till 7.8 men absolut inte större.

    Däremot håller jag inte med Jester att Select och Curtis skulle vara bättre än F2. Har använt alla tre fenmärkena i år snarare tvärtom, Jester har inte kört F2 så han vet inte vad han snackar om.

    Naish…. DET e grejer det!

  • jester

    Medlem
    16 december, 2006 vid 13:25

    Däremot håller jag inte med Jester att Select och Curtis skulle vara bättre än F2. Har använt alla tre fenmärkena i år snarare tvärtom, Jester har inte kört F2 så han vet inte vad han snackar om.

    Det är därför du köpt på dig G.sports alla storlekar av sr6b? Men har som sagt inte kört org-fenan, så jag kan ha fel.

  • carrera

    Medlem
    18 december, 2006 vid 07:30

    Hej o tack för tipsen! Som jag skrev innan så är jag ju mycket nöjd med F2 ´orginal fena men 1700 ;- är lite overkill tycker jag! Har förvisso inte så stor erfarenhet av o lika fen-fabrikat osv. inte av riktigt moderna grejer heller för den delen. Det jag imponeras av är dess rang så att säga funkar hygligt med både 7,8-6,3 inte illa för en o samma fena. men det är i ytterligheterna jag vill förbättra med nya fenor. dvs dagar med lite dåligt drag i 7,8 vill jag ha lite mer fen power för att hålla planing i vindhålen och i crabb sjö som i vättern. och när man är i TT som under SM och man stundtals hade full pung i 6,3 då hade nog en mindre fena inte varit fel, iof hade en mindre bräda varit allra best men det får nog tills övriga nödvändiga uppdateringa är gjorda….

  • jester

    Medlem
    18 december, 2006 vid 08:29

    F2 ´orginal fena men 1700 ;- är lite overkill tycker jag!

    Då räddar jag mig med att hävda att jag menade att Selec och G-sport är bättre per krona… 🙂

    Men behöver du en fena som genererar mycket power så är ju Select Lightning Evo just en sådan. Har en evo på 42 cm som jag kört en hel del. Mest med 8.5, men även en del med 7.5. Har dock inte testat den med mina nya prylar, utan med min gamla Hypersonic. Och det fungerade bra, förutom att det var som att slänga ut ett ankare runt 28 knop… Tog bom stopp, trots grymt drag i seglet. Vet dock inte om det var fenans storlek eller brädan som orsakade detta… HAde iofs kul som f-n den dagen ändå…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Skillnader i fenmodeller

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.