Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Skippa spännbanden

• Skippa spännbanden

Publicerad av anonym-anvandare på 4 januari, 2003 vid 13:57

Jag har funderat en del över hur klumigt det egentligen är med spännband, finns nån slags model som fungerar lite smidigare, om inte så kan man ju tillverka en slags grej för brädan med gångjärn på ena sidan och en slags fästanorning som fungerar ungerfär som en snowboardbindnig på andra sidan, själva bandet kan man ju göra av ett gammalt bilbälte uppsträckt med nån slags plast för att det inte ska sladdra…idéer?

boman svarade 21 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • styret

Medlem
    4 januari, 2003 vid 16:18

Det finns en variant på spännband som verkar hundans praktiska på biltema, har sett ett par surfare med den varianten och dom verkar funka bra.

Det är en liten kassett typ 10×15 cm kanske som man väster i ena änden av räcket och sen har jag inte hajat om det finns ett fäste till eller om det är “dra-runt-och-hooka-i-egna-bandet-med-kroken”principen men den är det iallafall självspännare så att bandet alltid är sträckt och sen vevar man på kassetten för att strama åt det yterliggare.

funderar starkt på att investera i ett sett själv. tror dom levereras 2&2 men man kan ju köpa 2 sett.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 januari, 2003 vid 21:05

jag har sådana som du beskriver och visst funkar det bra, men som det ofta är med biltema så är väl kvaliten inte den högsta smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    5 januari, 2003 vid 13:03

Vad heter denna spännanordning. Jag letar på http://www.biltema.se men förgäves. Hjälp!

• jonasp

Medlem
    5 januari, 2003 vid 13:11

Det e inte en sån här då`? 34-225_l.jpg

Gå in på bil sedan lasta och sist bandspännare till lasthållare.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 januari, 2003 vid 13:18

Nu hittade jag det. Sök på bandspännare. 80 kr, billigt!

• styret

Medlem
    5 januari, 2003 vid 14:03

där har vi den.
    Även om kvaliten inte är nått att hurra för så är ju inte 80 spänn nån större investering.

Man gör ju alltid nån beställning inför våren och då kan man ju faktiskt köpa ett nytt sett varje/vartannat år.

• tob

Medlem
    5 januari, 2003 vid 17:23

Tjena!
    När farsan seglade på tidigt 80-tal vet jag att han hade något liknande. Men det var ett helt “kitt” från Thule, masthållare, vaddering för brädan och just en sån här spännanordning. Har för mig att jag såg något sånt hos Mekonomen för inte allt förlänge sedan med M.Holmberg seglandes på Tiga & N.P. på kartongen smile.gif
    Kanske bättre kvalitet men oxå garanterat dyrare än Biltema.

Ha det gott

/tobbe

• jonasp

Medlem
    5 januari, 2003 vid 18:12

Fast blir inte det där jobbigare än spännband?

Annars kan man ju alltid köpa en sån här från windance:
    GA_RAX.jpg
    fast man måste ju spänna fast grejorna ändå. tongue.gif

• eriksson

Medlem
    5 januari, 2003 vid 18:36

Vart hittar man en sån?

• jonasp

Medlem
    6 januari, 2003 vid 09:15

http://www.windance.com/default.asp o klicka vidare till roof racks.
    Nu ligger väl dom i the gorge men det borde inte vara omöjligt att hitta en här(eller åtminståne i tyskland).
    Alt. göra en själv som inte borde vara så svårt.

• surferboy

Medlem
    8 januari, 2003 vid 18:25

Jomen, min farbror hade en liknande lösning inköpt nån gång på slutet av 80-talet fast med inplastad kätting och lås. Riktigt grymt om man är rädd för att bli av med grejorna.

Synd att man inte hittar sådana nu förtiden.

/Gustav

• boman

Medlem
    18 januari, 2003 vid 17:15

Mina har funkat i 6 år nu !? kanske dax att se över dom lite närmare till våren.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Skippa spännbanden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.