Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Skistopper till snowboard

  • Skistopper till snowboard

    Publicerad av jpeter på 27 oktober, 2001 vid 11:35

    I vinter kommer skistopper till snowboard, den ser mycket smidig ut och mycket tuffare än en hängig leash. 379pix på stadium ska den kosta. bra eller dåligt för sporten?

    joeithafish svarade 21 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 09:11

    Bara bra skule jag tro, varför skulle det vara dåligt??

    /Emil

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 november, 2001 vid 19:30

    kommer garanterat att köpa en…

  • johan-g

    Medlem
    12 januari, 2002 vid 12:29

    Varför skulle det vara bra? Du hoppar ju inte högre eller kör bättre med den… Om den kostar 400 spänn och en vanlig leach kostar 100 spänn kan man lägga de 300 kr på något mycket bättre. Burtons leachar är godkända av SLAO och de syns inte och är jävligt smidiga.

  • royalbeastieboy

    Medlem
    15 januari, 2002 vid 17:32

    om du tar dig tid att läsa hans fråga så kanske du förstår mitt svar, han frågade om stoppern skulle vara bra eller dåligt för sporten och jag förstår inte varför det skulle vara dåligt? att en ny produkt kommer ut på marknaden försämrar ju inte sporten som sådan, oavsett om du anser den onödig eller inte

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 februari, 2002 vid 17:04

    Vad är det för vits med en leach eller skistopper? Den fungerar ju inte när du åker, för då är det i princip omöjligt att tappa brädan. Problemet uppkommer när man bär brädan eller ställer den ifrån sig. Problemet ses alltså ur fel vinkel och regeln har ingen annan verkan än att göra regeln obetrodd då den är ologiskt påkommen.
    När skall vansinnet stoppas?
    Kanske när “Scandinavian Snowboarding” lanseras på
    http://www.sidewaysmedia.net och sen i tidningformat under senhösten.
    /Ants

  • larry

    Medlem
    24 februari, 2002 vid 10:27

    Skistopper löser problemet när man bär brädan. Leach däremot är bara krångel och helt funktionslöst. (Vet iof inte hur skistoppern ser ut men den borde grejja problemet)
    /L

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 februari, 2002 vid 17:01

    Jag har sett skistoppern på bild och pratat med några av dem som tagit fram eller marknadsför den. Visst tror jag att den fungerar och stoppar brädan om den skulle glida iväg efter att du ställt ifrån dig brädan i toppstugan eller tappar den när du hikar uppför berget. Men det är fortfarande inget anledning till att kräva leach eller snb-stopper när du åker bräda. Jag kommer ALDRIG att köra med en snb-snopper eller leach som SLAO kräver, därför att de angriper problemet på ett helt fel och orespektfullt sätt mot snb-åkare. Jag hade som ordförande i Sv Snb Förbundet 1988-1989 skickat en massa brev till dem och förklarat hur en snb fungerar, men de tog oss inte på allvar och svarade aldrig på breven. Jag tycker de suger duktigt!

  • larry

    Medlem
    24 februari, 2002 vid 18:03

    Kan bara hålla med om att leach-införandet i Sverige bara är ett bra exempel på det motstånd som fortfarande verkar finnas mot Snowboard (eftersom regeln fortfarande gäller i svenska backar). Finns ingen vettig mäniska som inför ett sånt krav om han hajjar hur en bräda funkar och det borde inte ta mer än 5 min att begripa. Har själv inte orkat krångla utan snällt gått och köpt ny leach de gånger jag har glömt den hemma. En eloge till dig, Ants, som orkat bry dig.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 maj, 2002 vid 12:32

    Motstånd..?? Det verkar finnas en viss paranoi’a inom SB. Brädbromsen finns av en enkel anledning, att stoppa skenande brädor. Inte med folk på utan när vi tar av oss brädan i backen. Jag har kört med min broms i över 70 dagar den här säsongen. Den är skitbra!! Om “Ants” nu anser att det inte händer att brädor skenar så har han då inte jobbat på en anläggning. Jag har jobbat som SB-instruktör i 2 säsonger i staterna och sett vad som kan hända när brädan sticker. Fan Ants och Larry ni låter som en 5-åring som vägrar bära mössa på vintern. VÄX UPP era J**LA Bebisar!!

  • larry

    Medlem
    4 maj, 2002 vid 14:40

    Vill bara försvara mig mot ditt påhopp. Om du läser mina inlägg igen så ser du att jag unte har skrivit något negativt om skistopper. Tvärt om har jag skrivit att jag tror att den borde fungera bra.
    Leachen däremot är helt funktionslös då ingen har den på sig när brädan är avtagen och det var den regeln med leach som jag tycker är helt värdelös.

    Kul att skistoppern funkar bra. Lägg gärna in en bild eller länk så man kan kolla på den.

    /Larry

  • joeithafish

    Medlem
    4 maj, 2002 vid 15:44

    Det verkar helt klart vara en bra grej om den inte är i vägen på något sätt. Leachen suger stenhårt, idéen är väl bra men det är när man går med den som det finns chans stt tappa den. Själv blev jag tvungen att köpa en lång fångrem i vintras eftersom pistvakterna i åre var stenhårda på den regeln. De påstod att min korta rem inte var godkänd eftersom man inte kunde bära brädan med remen på. Så jag köpte en leach i skiduthyrningen (75 spänn=rån!) som skulle va godkänd. Den känns jobbigt lång när man kör i backen och jag prövade att gå i lössnö med leachen kvar runt benet och det är inget att rekomendera. Stoppern borde vara bättre, men hur bra grepp får den i en brant och isisg backe? Inge vidare tror jag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Skistopper till snowboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.