-
Skota för mycket?!
I veckan såg jag en kille vid Brkviks brygga som hade svårt att både få fart och höjd i den svaga vinden. Han verkade ha någon form av modern bräda och segel samt saknade troligtvis centerbord. Som gammal jolleseglare, fullängdssurfare och även kölbåtsseglare, samt numera formulasurfare uppfattade jag det som om killen ”skotade” för hårt i den svaga vinden.
I ren välmening hojtade jag detta till honom. han ”släppte ut” så ett tag o förbättrade både farten och höjden tyckte jag, men började att skota för hårt efter en stund igen..
Jag har även upplevt att en del isjaktseglare och kattamaranseglare har skotat väldigt hårt även i svag vind och inte haft någon större fart eller höjd
Visst vet jag att både vindsurfare och kattamaranseglare och isjakter kan segla på fartvinden och då skall skota hårt, men först måste man väl få upp en hyfsad fart?
Att surfa/segla i lätt vind är en konat!
När brukar ni börja att skota hårt?
Eller kan det vara så att en del inte har tålamod att vindsurfa/segla ”snabbt/högt”i svag vind?
Per-Arne
Logga in för att svara.
Men d är nog bara för jag har piss teknik, och har en bräda för tillfället som väger 20kg mer än den ska…