Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skötsel av utrustning?

  • Skötsel av utrustning?

    Publicerad av malibu på 14 maj, 2015 vid 15:45

    Jag har googlat runt lite för att hitta om det finns något man bör göra, eller inte göra, med sina prylar mellan gångerna man är ute, men det verkar som att det inte behövs.

    Kan det stämma? Jag tycker att det låter grymt skönt om det är sant. Förra säsongen så sköljde jag av segel m.m. men sedan läste jag att saltvatten inte är någon fara. Men, det känns som att allt jag har hört baserar sig på gamla “sanningar”.

    Så, hur ligger det till? Egentligen?

    swingout svarade 8 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 17:40

    UV strålning bryter ner all form av plast, så håll dem i skuggan bara så borde det bli bra…
    Saltkristaller kan ju visserligen ha ngn form av mekaniskt slitage kan jag tänka mig, men knappast värre än vanlig sand…

  • filiprentschler

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 17:41

    Ibland sköljer jag av mitt segel om det t.ex blivit sandigt. Men jag låter det alltid torka för annars kan det börja mögla i segelbagen. Bommens förlängare kan vara bra att röra på lite så att man får ut eventuell sand.

  • erree

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 18:13

    Förutom UV-strålning, som redan nämnts, så konserverar saltvatten bättre än färskvatten. Jag sköljer mina segel endast om de blivit grisiga (fågelskit). Om man har segel stående ska maststrumpan vara nedåt mot golvet så att säga.
    Annars kanske inte lämna blöta brädor i boardbagen, vattnet kryper genom osmos in under färgen och färgen kan bubbla.
    Skölja våtdräkten håller väl den fräsch, torka inte i solen.
    Värt att skölja masten/bommen om den blivit sandig..
    Det är väl typ dom grejerna jag tänker på iaf..
    Finns många som fullständigt mobbar sina prylar och de överlever ändå, så du kan sova lugnt 🙂

  • malibu

    Medlem
    15 maj, 2015 vid 06:19

    Grymt, tack!

  • swingout

    Medlem
    15 maj, 2015 vid 11:22

    Se till att spola allt av metall som har varit i saltvatten!
    Dragkedjor till segel- och boardbags, och i mastfickan på camber segel kärvar gärna igen om de är av metall. Bom förlängningen spolar jag oxå. Dessutom en skvätt 5-56 på det hela innan vinter förvaringen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skötsel av utrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.