Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skruvar till fotstopparna

  • Skruvar till fotstopparna

    Publicerad av jps på 18 september, 2005 vid 15:21

    Skulle behöva sätta dit stroppar på en bräda. Har stroppar men inga skruvar. Är det standard längd och dimension + gängor etc på denna typ av skruvar? Eller är det trial and error som gäller?

    anonym-anvandare svarade 18 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    18 september, 2005 vid 15:35

    Det är INTE “trial and error” som gäller. Då blir det lätt “trial and destroyed”. För långa skruvar riskerar att gå igenom pluggarna, då kommer det in vatten i brädan åsså blir det ledsna miner och korsdrag i plånboken (igen).

    Inte bra.

    Så – känn efter hur djupa pluggarna är med en tändsticka eller nå’t. Köp rostfri skruv, helst hos en surfhandlare, faktiskt, för ändamålet. Försök gärna ta reda på hur “orginalskruvarna” till brädan ser ut och om du kan få tag i likadana. Det brukar bli bäst så. Rätt dimension är oxå bra, då riskerar du inte att få stroppar som lossnar hela tiden pga för smal skruv, eller stroppar som är asjobbiga att flytta pga för grov skruv (som dessutom riskerar att spräcka pluggarna eller vara f-n så jobbiga att skruva i).

    Så – rätt är bäst. Eller nära rätt i alla fall.

    Skruva På!

  • jps

    Medlem
    18 september, 2005 vid 16:17

    Tack för tipset om tändstickan för djupmätningen. Det kan ju minska risken för de värsta problemen. Men finns det verkligen inga standarder inom området?

    Powerbox fenstruvar brukar väl tex vara m6x50. Borde väl finnas någon liknande typisk skruv för stroppar?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2005 vid 16:33

    Ring SP och fråga, dom hjälpte mig när jag behövde nya till scoren. De behövde bara veta vad det var för bräda. smile.gif

  • dr-masse

    Medlem
    18 september, 2005 vid 18:54

    Njäe, det finns “typ” en standard. Men det är två olika längder… Ring och kolla med surshopen, tycker jag också!

  • the_novice

    Medlem
    18 september, 2005 vid 19:22

    Regel nr1 är att det inte finns någon standard på någonting inom vindsurfing! tongue.gif

    Både fenbasens storlek och skruvlängden varierar, gäller för PB, US och Tuttle….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2005 vid 21:36

    just det man skall aldrig tro att nånting passar till något annat….
    Köpte två brädor med deep tuttle box. En fena var med till varje bräda så jag tänkte förstås att “bra då kan jag skifta mellan lång och kortare fena..”. Fast trots att båda var deep tuttle så krävdes en del slipande för att dom skulle passa in båda brädorna (och glappa i den ena boxen) Sen visade det ju sig förstås att den ena brädan krävde mycket längre skruvar än den andra. Nåja längre skrivar fixar man lätt, gängad M6 stång är ju billigt osv. Test med dom nya skruvarna och vad hände: Ena fenan hade M6 gänga medan den andra hade kvartumsgänga (Witworth?). Så nu funkar det men det krävs fyra skruvar till varje fena för att klara det hela. TSSS

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skruvar till fotstopparna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.