Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skydd mot brädstöld

  • Skydd mot brädstöld

    Publicerad av filipl på 11 mars, 2007 vid 14:04

    Jag har funderat över vad jag kan göra för att göra det svårare för tjyvar att stjäla min windsurfingutrustning, både när den ligger förvarad någonstans, eller när jag lämnar den på stranden någonstans över en dag och går ifrån den.

    För ganska många år sedan, köpte jag en låsanordning, som man stoppar genom Powerboxen, och sedan trär en vajer genom. Jag minns inte hur den ser ut. Det har säkert kommit bättre varianter under de senaste åren.

    Det jag är ute efter är ett låssystem, som inte kan klippas upp med en vanlig avbitartång (typ sådana som kan klippa upp hänglås), utan som står emot det mesta, förutom en eldriven maskin (vinkelslip eller vad det heter?).

    Det jag tänker mig är ett godkänt hänglås i härdat stål, och en kedja i härdat stål (av det slaget som man brukar låsa fast motorbåtar med), eller en stark vajer (som går att trä igenom låset vid fenboxen och genom ut-eller nedhalsöljetten på seglet).

    Jag gissar att de “svaga” länkarna i låssystemet kommer att vara låset till powerboxen och en eventuell vajer (om det inte fungerar att trä igenom en kedja).

    Är det någon som har förslag på olika sätt att lösa problemet?

    Jag är särskilt intresserad av att veta vad det finns för olika varianter på låssystem till fenboxen.

    Bifoga gärna fotografier på hur ni har löst det själva!

    Filip

    ola_p svarade 17 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • mr_johan

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 18:07

    jag byggde några i slutet av förra året. känns stabila, inget man klipper av med tång iaf. man sätter ner dom i mastfotshållaren och ett hänglås genom hålet. går snabbt att fixa om man har tillgång till plåtbokningsmaskin.
    edit:
    det bästa är att det fungerar även om brädan ligger i bagen och på takräcket vilket blir svårt om man ska låsa i fenboxen.

  • swe-496

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 19:43

    Ser riktigt schysst ut…
    Vad ska du ha för en uppsättning till en bräda?

  • lars_k

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 19:57

    Smart och enkel konstruktion!

  • tsss

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 22:16

    @Lars_K 369713 wrote:

    Smart och enkel konstruktion!

    är det 2 mm rostfritt? eller 1½??

  • filipl

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 23:03

    Jag tittade lite på nätet och hittade de här:

    http://www.gunsails.de/en/car.php?p=329

    Den ovan är den variant som jag beskrev i första inlägget, det ser ut som att den enkelt skulle kunna klippas av med en bultsax.

    Här är två andra varianter:

    http://www.surf.uk.com/acatalog/lockjawfinbox.html

    Den ovan ser intressant ut, förstår ni hur den är tänkt att fungera? – Jag är osäker, och det framgår heller inte av bilderna, men jag gissar att idén måste vara densamma som mr Johan använt sig av i sin fina konstruktion, nämligen att de två röda delarna, när de sätts ihop, sticker ut undertill inuti mastfotskasetten. I så fall borde den gå att koppla samman med ett hänglås i härdat stål och en kedja i härdat stål, vilket skulle sätta stopp för tjyvar som endast är utrustade med bultsaxar!

    http://www.surf.uk.com/acatalog/lockjawfinplug.html

    Är det någon som förstår hur den ovan är tänkt att fungera?

    Filip

  • ove226

    Medlem
    13 mars, 2007 vid 08:31

    den sista där är ju för vågsurfbrädor.
    då skruvar man fast första delen med skruven, precis som en fcs-fena. sedan lägger man på del 2 som då täcker skruven. och sen trär man låset genom hålet. smart den också fast, som sagt, ej för vindsurfing.

  • stinger

    Medlem
    13 mars, 2007 vid 10:12

    Jag har nån pryl som man stoppar i fenkassetten och sedan drar en vajer genom, sen låser man fast hela skiten vid något fast föremål med hänglås. Funkar bara till US-box iofs. Kan nog ta någon bild om det är av intresse.

    Använde låset mycket när jag hade för litet källarförråd för brädan så jag förvarade den på bilen, fastlåst vid takräcket.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    13 mars, 2007 vid 11:03

    Jag har ett sådant här fenboxlås:
    http://www.gunsails.de/en/car.php?p=329

    Men mastkassettlåset verkar löjligt mycket smartare. Enklare konstruktion, snabbare att ta av och sätta på, bättre placerat när brädan är på taket.

    Har du inspirerats av något annat eller är det en egen snilleblixt?

  • mr_johan

    Medlem
    13 mars, 2007 vid 19:41

    inte för att vara kaxig men min känns ju betydligt enklare lösning än dom andra, den i mitten är ju i princip samma fast på ett krångligare sätt.
    detta är bara “prototyper” i 1,5 mm plåt. knäckte idén när jag skulle bocka en bit golvplåt till en kompis 245(ussh!). måtten på dom här är ok men man kan ju göra dom med lite lägre profil och större bas så blir dom bättre på alla sätt. ska göra i 2mm rostfritt hade jag tänkt nu när jag provat lite och vet hur dom ska vara. rostfri 2 millimeters klipper du knappast med ev abitare heller. finns det intresse så kan jag nog göra några extra.

  • filipl

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 12:31

    Hej,

    Jag mailade till dig och skickade också ett privat meddelande via konfen. Jag är mycket intresserad av att du tillverkar/säljer två stycken till mig, och jag återkommer i så fall med visst önskemål om hur långt från övre kanten, som jag vill att hålet skall sitta och lämplig diameter på hålet.

    Jag har aldrig funderat på det, men alla mastfotskasetter på moderna brädor (mina är från 2006 och 2007) är väl likadana (samma standard)?

    Själv hade jag tänkt mig att låsa med ett sådant här lås:

    http://www.kelkoo.se/ctl/do/search?siteSearchQuery=h%E4ngl%E5s+snow&catId=100164013&fromform=true&x=12&y=6

    och en sådan här kedja:

    http://armadillo.e-butik.se/shop/?ref=kelkoo&artnr=Marinkätting

    Är det någon som vet vilka av de vanligaste “tjyvmetoderna” som ett sådant låssystem skulle klara av, respektive inte klara av (bultsax, dyrkning, kylsprej mm)?

    Vilken är den svagaste länken?

    Är det någon som känner till någon låssmedsbutik i Stockholm som har stort sortiment av hänglås och kättingar?

    Filip

  • drakglenn

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 12:44

    @mr_johan 369695 wrote:

    jag byggde några i slutet av förra året. känns stabila, inget man klipper av med tång iaf. man sätter ner dom i mastfotshållaren och ett hänglås genom hålet. går snabbt att fixa om man har tillgång till plåtbokningsmaskin.
    edit:
    det bästa är att det fungerar även om brädan ligger i bagen och på takräcket vilket blir svårt om man ska låsa i fenboxen.

    Nice work!

    Så ska det se ut, från en nyskapare till en annan…….:wink:

    //Glenn

  • svenne

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 12:56

    Jag skulle används vajer istället för kedja. Smidigare, billigare och i princip lika strulig att ha av.

    Du kan gå in till vilken låssmed som helst men Axlås, Huddinge lås, Alviks, Citylås, Bysmeden har garanterat både kedja och vajer hemma. Alternativt har de färdigklädd vajer med öglor hemma dagen efter.

    MVH,
    F.d. låssäljare. 😉

  • ola_p

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 14:30

    Största risken att bli av med grejerna är förmodligen att någon stjäl bilen…

    Gissar också att ingen kommer stjäla surfprylar om det är jobbigare än att skära av ett par spännband med hobbykniv.

    Skall man utomlands är det kanske ett annat läge dock.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skydd mot brädstöld

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.