Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom bräda för 95 kilos gubbe?

  • Slalom bräda för 95 kilos gubbe?

    Publicerad av gtx på 14 oktober, 2005 vid 18:49

    jag har för närvarande en starboard carve 111 som jag kör med 6.5 och 7.5 segel.behöver bra råd angående vilken bräda som kan passa min vikt. har funderingar på manta 68. kan det vara något för min viktklass?

    jester svarade 18 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 18:53

    Hej

    Skulle tro att Mantan du nämner, Fanatic Falcon 111 (eller 120, 105 från 05) S-board Sonic 100 (eller 110-05) eller F2 SX 106 skulle passa dig. Jag är några kilo tyngre (väger in en bit över de 100) och har skaffat en Falcon 120.

  • speedjanne

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 18:55

    Jag väger nästan lika lite som du och kan varmt rekommendera Manta 68.Har kört den i 3 månader med RS5 7.8 och är grymt nöjd.Planar upp tidigt och går som F-N,lätt och riktigt kol-krispig som smattrar gött under fötterna.Är så nöjd med den så jag även köpte lillebror manta 59 nu i veckan.Brädan har det possitiva från hypersonic (bra höjdtagning och bra fart mellan byarna) och samtidigt går den gött och livligt på fenan som en riktig fullblodsslalom.
    3 hypersonicägare här i GBG lånade den av mig 20min var gick sedan rätt upp och beställde var sin!

    Här är en recension från en engelsman……

    http://www.jonnyc.net/component/index.php?option=com_content&task=view&id=1&Itemid=1

  • gtx

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 19:44

    Vilka segelstorlekar passar till mantan jag har severne c2 6.5o 7.5 (freeridesegel 2 cambrar 6 lattor)? behövs det riktiga racesegel?

  • jester

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 22:39

    Svar till:


    Vilka segelstorlekar passar till mantan jag har severne c2 6.5o 7.5 (freeridesegel 2 cambrar 6 lattor)? behövs det riktiga racesegel?

    [/ QUOTE ]

    För att köra riktigt fort: Ja!
    För att ha riktigt kul ändå: Nej!

  • the_novice

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 08:48

    C2 är ju grymt goa segel, har kört drygt 28 knop med 6.5 utan att ha fullt tryck och är sugen på att skaffa ett större i samma model…
    Men visst SSR är nog snäppet bättre men har nog större krav på rätt mast också.

  • jester

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 13:00

    Svar till:


    C2 är ju grymt goa segel, har kört drygt 28 knop med 6.5 utan att ha fullt tryck och är sugen på att skaffa ett större i samma model…
    Men visst SSR är nog snäppet bättre men har nog större krav på rätt mast också.

    [/ QUOTE ]

    Helt rätt. Nu snackar jag om att sätta riktigt snabba tider. Då krävs det ju värstingsegel/master. Men som sagt har man säkerligen lika kul med ett C2. Kör ju själv med en V8 i lättare vindar. Dock var jag lite missnöjd med mina Gaastra GTX.

  • getwet

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 19:30

    Jag lägger till Falcon 90, om man vill köra riktigt hårt vilket jag förutsätter att man gör om man har 6.5 o 7.5 segel.
    En liten fråga bara för att kunna ge dig bra råd behöver vi nog speedfreaks några uppgifter för att kunna svara på din fråga…..vilken typ av segling är du ute efter??? Toppnoteringar eller bara snabbast i viken? Vad är det för segel du använder? Hur ser vattnet ut där du oftast seglar…?

  • jester

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 19:48

    Och glöm inte JPs brädor…

    Har tyvärr inte testat den rena slalombrädan från JP, men vi vet ju att även SuperX 106 är ruggigt snabb. Kör själv en RS4 6.2 med den. 7.5 funkar oxå, speciellt som du är 10 kg lättare än jag.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom bräda för 95 kilos gubbe?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.