Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Slalom Film
-
Du har helt rätt. Det är total Flow. Den hade väl en kort mast , med e liten fjongig latt/mastförlängning…
/b -
Det är värre än så. 95 års Gaastra race hette kort och gott F1 och var mest känt för den tokbreda mastfickan (fast jag är rätt säker på att RS4/5 m.fl. har bredare mastficka) och för att det antagligen är rekord i antal cambers, sju av de åtta lattorna har cambers.
Året därpå, 96, hette seglet Flow F1 och hade lattor som var vinklade uppåt så de blev parallella med luftflödet när man vinklade bak det. Mastfickan var lite mindre tror jag och jag tror det blev färre cambers. Eftersom Anders hade hoppat av så blev det mjukare och fick betydligt lösare akterlik.
Total flow var seglet med fjongig topp och är väl anfadern till alla moderna toppdesigner. Revolutionerande och kostade Willy Blaauw jobbet eftersom seglet var ett kommersiellt fiasko, ingen ville köpa eftersom man var så gott som tvungen att köpa en ny mast, som var för kort för att användas till nåt annat segel.
-
Jag tycker att det blå seglet som är tvåa liknar ett gaastra total flow f1.
/björn
-
Visst gör det, jag såg det sen. Grejen var att jag tittade efter första generationen, det som bara hette F1 och kom -95.
Logga in för att svara.