Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SLE eller Vision?

  • SLE eller Vision?

    Publicerad av pher på 30 september, 1999 vid 10:53

    Hejsan
    Nu är det så att jag funderar på att skaffa mig något mindre bräda än vad jag tidigare seglat på…och givetvis är jag intresserad
    av vad ni tycker. Tro det eller ej men jag har bara seglat stora brädor och tänkte gå ner åtminstone lite i liter antal. Testade en
    Bic Astro Rock på 125 liter och den kändes ganska bra men var dock ganska dålig på att ta höjd. Flöt gjorde den också, men
    denna bräda blir ju dragen av en större bräda om de inte blåser så mycket. För blåser det sticker den lätt ifrån stora 3,5 meters
    pråmar.
    För er proffs som håller på och kör minibrädor så är det fortfarande en bamse bräda som jag funderar på… men ändå.

    Dels vill jag ha en bräda som flyter och även går att segla i lätt vind. Det bör dessutom att kryssa något sånär.
    Det vore dessutom kul om den kunde hänga på 3,5 meters pråmarna när det blåser även lite. Där jag seglar för det mesta
    är det inte så ofta som vinden hugger tag…Västerås mälarn… De brädor som jag funderar
    på är Mistral SLE 272 150L och Mistral Vision 130 eller 150 liter.

    Frågan är vad som skiljer dem åt? Visst antar jag att SLE är snabbare rakt fram och kanske mer svårmanövrerad så Vision kanske
    är roligare om man vill försöka trixa lite. Men hur pass stor skillnad är det egentligen? Vad vet jag… Tänkte jag skulle
    ta mig ner till Varberg den 10 oktober och kolla dels på tävlingen samt butiken (SP).

    Tacksam för svar och även tacksam om jag slipper kommentarer som” lär dig segla riktig bräda” eller liknande.

    erra svarade 24 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 1999 vid 18:32

    Tjenixen Pher! Nu är väl inte jag något super proffs på vindsurfing då det oftast blåser något förjävligt ruttet här i Sthlm, men jag har två brädor en 290 CLS som fungerar rätt hyfsat då det inte båser något vidare sedan så har jag också en gamal Wave action 260 som är desto mysigare i kraftiga höst stormar. Själv så tycker jag faktist att jag har klarat mig ganska bra med dessa två brädor så om det är en relativt kort bräda du ska ha så rekomenderar jag nog en 295-280 ialla fall om du ska ha den i både storm och näst intill stiltje.

    Hh: Freddan
    Hoppas du fick ut något av detta…?

  • bosse

    Medlem
    30 september, 1999 vid 18:53

    Hej
    Jag har testat en del wide-boards på sistone men håller fortfarande fast vid min Mistral Xplosion 295, 135l, 99
    Brädan är snabb och planar tidigt och får bra kritik i Surf och är litet livlig vilket inte alla “125l-135l”,s brädor är speciellt inte vissa Wide-boards
    Brädan fungerar verkligt bra med 6.5 – +”7.5″
    Men kom ihåg det är med brädor som med bilar, dom man har är bäst enda tills man byter till en “annan” och då kommer sanningen om den “gamla” fram

  • linsurfer

    Medlem
    2 oktober, 1999 vid 06:59

    Om du inte tänkt satsa seriöst på att tävla ska du köpa en Vision. Det kommer löna sig dels pga andrahandsvärdet och när du nöjesseglar. En freeridebräda är mer lättkontrollerad och lättgippad en en ren raceflapper som sle 272 är. Flappern är dessutom designad för att seglas med segel större än 8.0 kvm och kommer inte vara speciellt rolig att segla på när det blåser i lite. Är du riktigt duktig kan du säkert hålla ett +8.0 i mer än 10 m/s men kul är det nog inte. Om du väger mer än 80kg så satsa på Vision 150 annars ta en 130 så kan du ha brädan i lite hårdare vind också. Men om du vill plana tidigt, svänga hoppa och bara ha kul så satsa på en av de nya stora(+100l) freestyle brädorna. Har själv bytt min Bee 289 mot en Twintip MAX (265, 65, 108l) och har nu dubblet så kul. Alternativ där är RRD Avantride som är lite billigare, Mistral score 111 , F2 Air 265 och det kommer säkert fler konkurrenter framåt våren. Säsongen är ju snart slut så det kan kanske vara värt att vänta och se vad som dyker upp.

  • pher

    Medlem
    4 oktober, 1999 vid 08:33

    Tack för ditt och andras inlägg. Ja det lutar väll åt att det nog blir en Vision. Du skriver att om jag vill plana tidigt, svänga och hoppa
    mm så borde jag välja en +100 bräda. Men nog borde väll Vision plana lite tidigare än +100 brädorna? Jag vill nämligen kunna ta mig
    ut och “cruisa” lite även när det inte blåser så välldans mycket och frågan är väll om den flyter någorlunda med mig på. Väger runt
    75-80kg beroende på hur mycket chips jag äter. Dessutom tror jag inte jag är tillräckligt bra för att ta steget till dessa mindra brädor.
    Man får ta ett steg i taget…
    Ha det bra

  • erra

    Medlem
    10 oktober, 1999 vid 17:39

    SLE ärc ganska svårseglad, om du inte ska tävla så är nog vision helt OK. Men ska du tävla ska du ha något större än SLE:n. Framförallt bredare..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SLE eller Vision?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.