• sliding bar

    Publicerad av sailortrash på 2 augusti, 2017 vid 12:27

    Hej

    jag har ett tag funderat på det där med sliding bar, och det är ju en grej som bara verkar utvecklas mer och mer..jag kör vågor endast sporadiskt, men toeside kör man ju allt som oftast och jag tänker mig att det måste vara bra mkt skönare om bara kroken rör sig än att hela selen glider åt sidan (som för mig just nu…)

    erfarenheter? är det ngn som kör med sliding bar utan att köra vågor? förbättrar det toeside och carvingsvängar överlag?

    kris svarade 6 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • tadas

    Medlem
    20 november, 2017 vid 14:30

    sliding bar är det bästa för HF surf eller vågsurf men för TT surf kanske bättre med vanlig bar för att då har man mer kontroll under höga hopp.

  • kris

    Medlem
    20 november, 2017 vid 17:57

    Jag körde med slider på både vågor och tt ett tag. Som du säger så är det superskönt när man övar toeside och liknande. Tycker heller inte det är negativt för hopp m m (hoppar inte megahögt iofs..) vad det gäller utförandet. Känns gott hela tiden s a s.
    Men däremot gillar jag inte känslan av alltför rejäla krafter i tampen som vid hopp, känns inte optimalt att rycka med sådan kraft i den. Så nu byter jag mellan två olika bars (en med krok, den andra slidertamp) på samma sele, beroende på vad som vankas 🙂

    Förresten, om du googlar runt på ämnet så kanske du hittar dakines option bar. Kan inte rekommendera den. I teorin bra och smidigt med kombinationen – men det är skitkrångligt att byta mellan. Löste det på ett annat sätt på annan sele istället.

  • sailortrash

    Medlem
    20 november, 2017 vid 19:55

    Vad bra med lite svar!

    Låter som jag vill testa ändå, det optimala är nog som du säger att man har två krokar, en som glider och en som är som vanligt.

    Villa modeller har ni kört?

  • kris

    Medlem
    21 november, 2017 vid 18:47

    DaKine och Ride Engine.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.