• Sliding bar

    Publicerad av felow på 20 januari, 2011 vid 18:17

    Tjena jag har tänkt att köpa en ny sele och när jag kollade runt så såg jag några selar som hade en ” sliding bar” istället för en vanlig fast. Och jag undrar om någon av er kör med en sliding bar och jag skulle vilja höra vad ni tycker.

    Kjello svarade 13 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • calle

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 19:08

    Hej!
    Jag har kört med en DaKine-sele som har en “sliding-bar” krok dom senaste åren och har tyckt att det fungerat ok (har alltid kört med fast krok tidigare). Var på kurs med Guy Cribb och det först han gjorde var att linda bandet runt och igenom kroken så att den slutade glida. Enligt honom så förstör det “stancen”, han har haft rätt förut anående min segling så nu kör jag utan glid, tyvärr blev det nästan inget seglat i höst så jag kan inte riktigt säga om det har gjort så stor skillnad.
    Skall skaffa ny sele nu till våren och då blir det fast krok igen.
    Bara min fem cent i frågan det finns troligen inget rätt och fel utan man kör väl med det man gillar och tror på själv.
    Mvh Calle

  • Kjello

    Gäst
    20 januari, 2011 vid 19:57

    Jag har gammal Sea Wind sits, med krok som glider en dryg dm åt var håll,
    med starka resårband så den hamnar helst på mitten, jättecool tycker jag,
    Varit glad för den i minst 10 år, vill aldrig mer ha en fixerad krok.

    kan ändra hänget så man åker med hela kroppen mer bekvämt.
    Jätteskönt i längden, chans att vila lite i farten, tycker variationen gör att jag orkar längre.

  • surfslusken

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 20:02

    Sliding bar, långa tampar (>30″) och STORA stroppar e lika viktigt för vågsegling som vitlök i maten.

  • hanko

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 21:33

    Håller me slusken….Skulle inte kunna köra vidare med fast krok….! Så min DaKine-rulle hänger med i alla väder…! Full Rulle..hehe….

  • ola-h

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 06:37

    En smaksak. Själv tycker jag sliding hook suger.

  • dr-masse

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 07:34

    Jag har testat bägge och det slutade med att jag körde med fast krok… så jag är med Ola H. – smaksak. Vissa tycker det är guld, andra (som jag) håller fast vid fast.

  • felow

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 08:51

    Men vilka är fördelarna/ nackdelarna med att ha en sliding bar?

  • dr-masse

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 09:29

    Det är smidigt när man exempelvis tar höjd och gör att du kan vrida kroppen lite friare. Jag föredrar ändå fast eftersom det blir lite mer “direkt” och alltid vet precis var jag har kroken, ibland med sliding så kan kroken sitta lite vid sidan när man skall kroka i och ur. Men ingen stor sak.

    Ett tänkbart skäl till att jag inte höll fast mer vid sliding än vad jag gjorde kan mycket väl vara att hängselen (DaKine) inte passade mig 100%, jag var liksom precis mitt emellan två storlekar (M och L).

    Dock har åken med sliding gjort att jag på min nuvarande sele inte har kroken fullt så tight som tidigare.

  • Kjello

    Gäst
    21 januari, 2011 vid 10:02

    Vad är DaKine “sliding-bar”, måste googla,
    min Sea Wind är en plastad metall ? krokplatta, “svårt att förklara” men typ som två rundjärn en övre och en undre, och runt detta är en stor bred i basen krok, av rortfritt stål, tillböjd av ett stycke lång rundastav.
    Sen sitter 2 breda resårer en åt var sida, som absolut placerar kroken på mitten, man får bästämt vrida sej, hårt belastad för att den ska glida åt sidan.
    Hoppas jag hittar en lika bra slidingkrok, när denna pajar, men den verkar hålla förevigt.

  • trimmarn

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 17:55

    Jag googlade på sea wind hängsele och fick en träff. Finns det ngn bild?
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=644861

  • rrd

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 18:18

    En glidande krok, ja en sliding bar alltså, inget annat, kan kännas lite instabil o svårt att få samma känsla i alla lägen.

    Fördel är stor rörelsefrihet, men det kan vara svårt med tamplängden som man kan känna skulle vara olika längd i olika lägen, men jag gillar inte variabla tampar.

    Slutsats är att jag föredrar fast krok.

  • Kjello

    Gäst
    21 januari, 2011 vid 18:27
    trimmarn;644894 wrote:
    Jag googlade på sea wind hängsele och fick en träff. Finns det ngn bild?
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=644861

    selen är på mitt land vid Singöfjärden, får ta en bild i vår,. kanske 20 år sen jag köpte den.
    Sea Wind fanns inte längre, har klippta sharkskin våtdräkter Sea Wind för vindsurfare å.
    Den är helstabil, troligen bättre än dakinekroken, låter det som, måste googla på dakine,
    Och jag har alltid fast helstel tamp, tätt ihop, lika på alla mina 3 carbonbommar.
    Den tampen står alltid rakt ut, vrider/vinklar om den med bara tummen vid bommen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.