Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Slingshot suicide leash?

  • Slingshot suicide leash?

    Publicerad av jaca på 17 augusti, 2011 vid 15:08

    Jag har äntligen kommit igång med lite unhooked trix (raileys och rollar) och jag undrar hur ni riggar “suicide leash” på Slingshots bommar? Har sett att Naish har en ögla på depower-linan som man krokar i men på slingshoten finns det bara en knopp längst ut och jag vet inte om leashhaken och den lirar så bra ihop?! Några tips? Har sökt runt lite men hittat inget optimalt…

    regfellow svarade 12 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • aka_kalle

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 15:41

    Jag har tagit bort donkydicken och sätter leachen där istället, fungerar skitbra. Annars om leach-kroken inte fastnar i selen’s krok fungerar chickenloopen som vanligt bra med. Sett att youri o de andra sätter den på depowersnöret precis över releasen bara men själv slår jag fingrarna på den för mycket då..

    om du inte redan har en fuel borde du kolla på den med om du vill ta en genväg i freestyle utvecklingen 🙂

  • jakobb

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 15:47

    den öglan på naish är inte suicide. Man får sätta den i loopen eller ovanför QR

  • johanw

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 16:24
    AKA_KALLE;666091 wrote:
    Jag har tagit bort donkydicken och sätter leachen där istället, fungerar skitbra. Annars om leach-kroken inte fastnar i selen’s krok fungerar chickenloopen som vanligt bra med. Sett att youri o de andra sätter den på depowersnöret precis över releasen bara men själv slår jag fingrarna på den för mycket då..

    om du inte redan har en fuel borde du kolla på den med om du vill ta en genväg i freestyle utvecklingen 🙂

    jag köra precis som kalle.. fungerar svin bra!! ska du ändå krocka ur behöver du ju inte ha någon donkydick eller hur

  • tobbekite

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 05:47
    AKA_KALLE;666091 wrote:
    Jag har tagit bort donkydicken och sätter leachen där istället, fungerar skitbra. Annars om leach-kroken inte fastnar i selen’s krok fungerar chickenloopen som vanligt bra med. Sett att youri o de andra sätter den på depowersnöret precis över releasen bara men själv slår jag fingrarna på den för mycket då..

    Jag brukar sätta leashen på samma sätt men har donkey dicken kvar, finns plats för båda om man vill det.

  • jaca

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 14:53

    OK, jag har nog inte fattat riktigt tidigare att man krokar leashen i chickenloopen eller något därikring. Jag trodde att man kroka fast leashen i depower-linan 😮 Ursäkta en wakestyle / freestyle newbie 😉 Tack för hjälpen!

  • kneepad

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 15:36

    Du kan väl fästa var du vill (unhooked och rollar – ja, då är du nog på rätt spår med chicken-loopen). Jag velade med samma grej när jag fick köpt en beg Naish sexa av Fahlén förra året. Henrik tyckte såhär på min fråga – det är han som skriver med röda kommentarer:

    *bommen kom med vad jag tolkar som två options på infästning av leash från selen. Ringen som ligger vid chicken-loopen och som ansluter till BÅDA mitt/depower linorna finns inte i manualen. En annan option är att fästa framför bommen i velcron som ansluter till EN av mitt/depower linorna. Japp!

    För/nackdelar ser jag som att fäster man leashen i främre (singel-linan) kommer kiten att flagga i en framlinas fästpunkt med total-total depower om man drar QRTL. Stämmer! Nackdel är att om man snurrar mycket så kan man tvinna leashen mot linorna och i värsta fall tappa funktionen av QRTL? Precis.
    Om man sätter leashen i ringen vid chicken loopen blir det något mindre än total-total depower om man drar QRTL. Man skotar ut kiten max, men den hänger vanligtvis kvar i luften. . Men det blir mera troligt att man kan relauncha ute på vattnet eftersom kiten kanske inte tvinnar in sig bland vågor och vind? Jaa, dock får man se upp med större vågor om kiten ligger i vattnet; en våg kan komma att bryta rakt in i kiten.

  • tobiase

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 19:53

    Jag sätter den i chickenloopen men har lite problem med att den fastnar i selens krok…

    Köpte mina kites begangnade och har aldrig haft någon donkeydick men förstår inte riktigt hur ni sätter leashen där? Närmare förklaring/bild? 🙂

    Ska testa deepowersnöret nästa gång!

  • larssa

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 21:56

    sätt den runt depowerlinan under bommen punkt slut

  • kneepad

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 07:18
    TobiasE;667979 wrote:
    donkeydick……. – Närmare förklaring/bild?

    (ja, jag vet att det inte var din fråga, men kunde inte låta bli…:laugh:)
    Saxat ur kiteforum.com:
    [img]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=177&pictureid=1162&thumb=1[/img]

    “chicken dick” is the original . no idea where “donkey dick” came from. Makes not much sense.
    Get it? Chicken loop-chicken dick !
    Nobody calls it a donkey loop!
    Who started the donkey thing anyway?

    What is a “chicken dick”?
    the little piece of tubing on the loop (..that keeps it from falling out of the hook)

  • lelleee

    Medlem
    1 september, 2011 vid 09:38

    jag sätter leashen i flagglinan (gul) och sedan i chicken loopen, den gula linan håller undan leashkroken från selekroken sen så kan man flagga kiten ävan att man kör sui (förutsätter att man har stor karbinhake som löper över QR infästningen)

    Sen föredrar jag att ha dicken kvar så man kan sätta fast chicken loopen när man krashat kiten i t.ex vågor då det är meckigt att relauncha.

    sätter man leashen ovanför QR så tappar man det fiffigaste, nämligen att man kan kroka i utan att ta tag i chicken loopen.

    några frågor på det??

    gäller naish bommar.

  • regfellow

    Medlem
    1 september, 2011 vid 19:12

    Man når ju inte QR och man crashat och kiten går lös ändå om man riggar så, men är ju en extra trygghet om man har den ikrokad.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Slingshot suicide leash?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.