Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Slits” en riggad mast?

  • “Slits” en riggad mast?

    Publicerad av _frippe_ på 16 augusti, 2005 vid 13:44

    Jag funderar lite på hur en mast påverkas av att stå riggad under en längre tid (utan att seglas)? I detta fall rör det sig om en mast som stått demoriggad i en butik under en lång tid (1 år?). Jag antar att masten fortfarande är helt “rak”, dvs en kolfibermast lär väl alltid gå tillbaka till sitt ursprungstillstånd, men “slits” den eller tar skada på annat sätt?

    canoya svarade 18 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jerkz

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 14:02

    Om den slits eller ej vet jag inte, men min ena mast, med 30% kolfiber blev böjd när den stått ett par veckor riggad förra året. Jag tejpade ihop masthalvorna med böjen mot varandra och i år var masten rak igen…

    Min andra mast 100% (eller 90%) kolfiber, hade inga bestående men vad gällde böjning iaf.

    Har inte märkt att de har slitits heller, men jag är ju en nybörjare också laugh.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 14:05

    Nej, en kolfibermast går nog inte tillbaks till sitt ursprung efter att ha stått riggad. Den kommer gissningsvis förbli böjd ett tag eller under resten av sitt liv.

    Däremot tar den knappast skada och mig veterligen påverkas inte prestanda nämnvärt heller.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 16:22

    Varför chansa och förlora prestanda? Släpp nedhalet åtminstone helt om ni är så lata, tar ju 3min att rigga ett vågsegel…

  • tdk

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 18:07

    Svar till:


    I detta fall rör det sig om en mast som stått demoriggad i en butik under en lång tid (1 år?).

    [/ QUOTE ]

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 23:04

    vet ej men om du får ett bra pris på den kan det kanske vara värt att testa

  • canoya

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 09:21

    Troligen kommer den att var böjd som övriga har skrivit. Tror kanppast att det gör att den skulle hålla sämre. Prova att rigga med böjen åt “fel” håll så kommer den antagligen att bli rak igen efter några gånger. Prutläge?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Slits” en riggad mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.